کد خبر: 1103532
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۱
آمارها نشان می‌دهد بدهی دولت به بانک مرکزی از ۱۸.۹ هزار میلیارد تومان در تیرماه سال ۹۲ با ۷۶۶ درصد افزایش به ۱۶۳.۷ هزار میلیارد تومان در تیرماه سال ۱۴۰۰ رسید؛ همچنین دولت قبل تنها در ۴ ماه ابتدایی سال گذشته ۹۷ درصد از تنخواه از بانک مرکزی را پیشخور کرد که دولت سیزدهم جور تسویه آن را کشید.

در حالی که در پایان دولت دهم در تیر ۱۳۹۲ بدهی دولت به بانک مرکزی فقط ۱۸.۹ هزار میلیارد تومان بود، این رقم در هشت سال دولت روحانی با ۷۶۶ درصد افزایش به ۱۶۳.۷ هزار میلیارد تومان رسید. به عبارت ساده‌تر بدهی دولت به بانک مرکزی در دوره روحانی نزدیک به ۹ برابر شد.

عنوان تیر ۹۲ تیر ۱۴۰۰ درصد افزایش
بدهی دولت به بانک مرکزی (هزار میلیارد تومان)

۱۸.۹

۱۶۳.۷

۷۶۶

پیشخور کردن ۹۷ درصد از تنخواه بودجه در چهار ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰

علاوه بر این، دولت گذشته در ۴ ماه اول سال ۱۴۰۰ که ماه‌های پایانی عملکردش بود، بیش از ۵۴ هزار میلیارد تومان پول چاپ کرد و با بی‌انضباطی تمام، کسری بودجه را در این مدت رفع کرد و تبعات وحشتناک تورمی آن را برای دولت آیت‌الله رئیسی به جای گذاشت. رقم ۵۴ هزار میلیارد تومان عمدتاً صرف هزینه‌های جاری دولت گذشته شد تا استقراض از بانک مرکزی پایان کار دولت گذشته باشد. دولت مردمی سیزدهم تمام ۵۴ هزار میلیارد تومانی را که دولت قبل در چهار ماه نخست سال ۱۴۰۰ از بانک مرکزی استقراض کرده بود، تا پایان سال ۱۴۰۰ تسویه کرد.

دولت مردمی در حالی در ابتدای شهریورماه سال ۱۴۰۰، شروع به کار کرد که نه تنها بخش زیادی از ظرفیت انتشار اوراق و استقراض دولت، استفاده شده بود، بلکه ۵۴ هزار میلیارد تومان تنخواه نیز در ماه‌های ابتدایی سال، به مصرف رسیده بود و کسری بودجه بزرگی که از ابتدا در دل قانون بودجه وجود داشت، فشار سنگینی را برای تأمین هزینه‌های جاری و عمرانی دولت ایجاد می‌کرد. با این حال در ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ دولت موفق شد بدهی دولت قبل به بانک مرکزی را تسویه کند.

 

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار