کد خبر: 1103330
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
معاون فرهنگی سازمان بسیج در ششمین شب از مراسم زخم عتیق مطرح کرد
سیدمرتضی ذاکر

معاون فرهنگی سازمان بسیج با تأکید بر اینکه شبیه‌خوانی و تعزیه از بهترین هنر‌های نمایشی ماست که ریشه چندصد ساله دارد و از تلفیق شعر، موسیقی، آهنگ و حرکات نمایشی شکل گرفته است، می‌گوید تعزیه همان کار جهاد تبیین را انجام می‌دهد و باید با برپایی جشنواره‌های استانی و کشوری سایر نسل‌ها مانند نوجوانان و جوانان نیز این هنر با اصالت را فراگیرند.
سردار علی مقواساز، معاون فرهنگی سازمان بسیج در ششمین شب از مراسم آیینی زخم عتیق ضمن ابراز خرسندی از برپایی مجالس تعزیه گفت: شبیه‌خوانی و تعزیه یکی از بهترین هنر‌های نمایشی ماست که ریشه چندصد ساله دارد، هنری که از تلفیق شعر، موسیقی، آهنگ و حرکات نمایشی تشکیل شده و از سالیان دور سینه به سینه به ما رسیده است. به نظرم تعزیه همان کار جهاد تبیین را انجام می‌دهد و تعزیه‌خوان‌ها نسل به نسل با استمرارشان واقعه و حادثه عاشورا را به ما انتقال می‌دهند و با نگاهی به استان‌ها و نقاطی که در آن تعزیه به‌صورت مستمر برپا می‌شود، می‌بینیم که این هنر چقدر اصیل و سنت حسنه‌ای است، ولیکن در سالیان اخیر این هنر با اصالت متأسفانه کمی افت پیدا کرده که باید آن را که به برکت امام حسین (ع) ریشه در تاریخ و فرهنگ ما دارد، ترویج کنیم و گسترش دهیم.
معاون فرهنگی سازمان بسیج همچنین در خصوص راهکار‌های بهبود وضعیت فعلی تعزیه نیز اظهار داشت: برای بسط و گسترش تعزیه باید یکسری اقدامات پیوسته را برنامه‌ریزی کنیم، چه در حوزه ترویج تعزیه و چه در حوزه آموزش تعزیه که این حضور دستگاه‌های فرهنگی را می‌طلبد. به نظرم شبکه شدن یکی از این اقدامات است. به‌هرحال در برخی از نقاط کشور تعزیه بسیار خوب در حال اجرا و برگزاری است، اما در برخی نقاط دیگر از وضعیت نه‌چندان خوبی برخوردار است. ما باید برای برطرف کردن این ضعف و نقیصه به دنبال شبکه شدن تعزیه در کل و سراسر کشور باشیم تا این گروه‌ها به یکدیگر نزدیک شوند و اشتراکاتشان را تبادل کنند و در نهایت مانند برپایی جشنواره‌های استانی و کشوری نشان داده شوند تا تعزیه را الگوساز و قله‌ساز کنیم تا سایر نسل‌ها مانند نوجوانان و جوانان نیز این هنر با اصالت را فراگیرند. ان‌شاءالله هنر تعزیه و تعزیه‌خوانی به‌عنوان یکی از بهترین هنر‌های انقلاب اسلامی در تاریخ گسترده یابد و ترویج شود.
مراسم سوگواره آیینی زخم عتیق که از روز شنبه پنجم شهریور‌ماه به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار می‌شد روز گذشته به پایان رسید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار