کد خبر: 1103226
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۶
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: اقدام آیت‌الله سید کاظم حائری نشان دهنده قدرت نظریه ولایت‌فقیه است که یک فقیه در این سطح از قدرت که جزء فق‌های کم نظیر جهان تشیع هست، چنین تصمیمی را در موقعیتی خاص اتخاذ می‌کند.

سرویس سیاسی جوان آنلاین: عطاء‌الله رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در نشستی با حضور مدیران رادیو معارف با بیان اینکه اتفاقات چند روز اخیر در ایران و عراق بسیار حائز اهمیت است، گفت: اقدام آیت الله سید کاظم حائری و پیامد‌های آن، نشان دهنده قدرت نظریه ولایت فقیه است که یک فقیه در این سطح از قدرت و توانمندی که جز فق‌های کم نظیر جهان تشیع هست، چنین تصمیمی را در موقعیتی خاص اتخاذ می‌کند.

وی ادامه داد: شاید حتی برای ما نیز که غرق در این فضا هستیم تا این حد از ظرفیت برای فق‌ها و رهبری دینی عجیب است که اینگونه امروز به رخ جهانیان کشیده شد. همه می‌دانیم که مقتدی صدر با توجه به ظرفیت خانوادگی و مسائل دیگر، سردمدار بخش قابل توجهی از جریان فکری، سیاسی و اجتماعی شیعیان در عراق است، در اتفاقات اخیر نیز تلاش می‌کرد نقش خود را به صورت جدی ایفا کند که متاسفانه به تصمیمات پرهزینه‌ای منجر شد.

این پژوهشگر حوزه علوم دینی و اسلامی خاطرنشان کرد: کسانی که آثار علمی آیت الله حائری را ملاحظه کرده‌اند، می‌دانند که ایشان جزو فق‌های بزرگ جهان تشیع است، هر چند خود ایشان تلاش می‌کند که خود را در ذیل شهید صدر (استاد خودشان) تعریف کند، ولی واقعیت این است که امروز خود این فقیه بزرگ، یک ظرفیت علمی و فقهی ممتاز است و برخی آثار ایشان به عنوان منبع مطرح می‌شود، از طرفی رهبریِ سیاسی بخشی جدی از مردم عراق را نیز برعهده دارد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: این فقیه بزرگ با آن توانمندی‌های بالا در شرایط حساس، بیانیه داده و به جهان اعلام کرد که حق مرجعیت دینی و رهبری دینی سیاسی خود را به رهبری انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران تفویض می‌کنم که بعدا اثر آن را دیدیم که طی یک روز تحولات به صورت دیگری رقم خورد. این حرکت خیلی معنادار هست، هم از لحاظ قدرت نظریه ولایت فقیه که می‌تواند مرز‌ها را درنوردد و هم ظرفیت ایران را با وجود مشکلات و تلاطم‌هایی که وجود دارد، به جهانیان نشان دهد.

رفیعی آتانی با اشاره به اینکه اقدام آیت‌الله حائری یادآور فتوای مرحوم میرزای شیرازی در بحث تحریم تنباکو است، گفت: میرزای شیرازی در جریان فتوای تحریم تنباکو، تحولات بزرگی را رقم زدند، البته خود مرحوم میرزا بعدا گفتند که دشمن تازه متوجه این ظرفیت شده و نگران هستم که به این جایگاه ضربه بزند، به نظر می‌رسد که این اقدام آقای حائری نیز چنین ظرفیتی را نشان داد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: بعد از بیانیه آیت الله حائری در عراق، به صورت قطعی دشمن متوجه یک ظرفیت جدید شده است و سعی خواهد کرد توطئه‌های جدیدی برای مقابله با ظرفیت‌های فکری، سیاسی و اجتماعی ولایت فقیه را ایجاد کند. آن‌ها باور نمی‌کردند که انقلاب اسلامی بتواند چنین ظرفیت‌هایی را فعال کند و بروز دهد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس یادآور شد: به عنوان کسی که در جریان انقلاب و تحولات مهم کشور بوده ام، این اقدامات اخیر در ایران و عراق برایم بسیار فاخر و بلند بود و امید است همچنان این توفیقات گوناگون در این نهضت و مبارزه جهانی که انقلاب اسلامی ایران علمدار آن شده است، نصیب ما شود.

رفیعی آتانی تصریح کرد: باید قدر ولایت فقیه و، ولی فقیه فعلی را بدانیم که ظرفیت‌های وجودی ایشان هنوز ناشناخته است، ایشان علاوه بر رهبری فکری و سیاسی، یک سیستم مدیریتی را در کل جهان اسلام و بخش‌های وسیعی از جهان گسترده است که هر از چندگاهی چشمه‌ای جدید از آن می‌جوشد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: روشن شد که جغرافیای نفوذ ولایت فقیه را مرز‌های قراردادی تعیین نمی‌کند و روشن‌تر شد که هنوز میزان نفوذ معنوی و سطح علمی و قدرت مدیریتی، ولی فقیه فعلی برای دوست و دشمن ناشناخته است. هم چنانکه باید به خاطر این نعمت بر خود ببالیم باید به خاطر کوتاهی هایمان در حراست از این نعمت نگران باشیم.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار