کد خبر: 1102897
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۱
در گوشه و کنار شهر نوزادانی وجود دارند که مورد سودجویی تکدی گران قرار می‌گیرند و ابزار دست بزرگسالان شده‌اند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: در خیابان که قدم می‌زنید، حتما نگاهتان به کودکانی گره خورده که تب و تاب بچگی خود را به کار و پرسه زدن در خیابان‌ها فروخته اند و به فکر امرار معاش خود هستند. در این میان همراه گدایان، کودکان خردسال و معصومی را مشاهده می‌کنیم که بر اثر قرص‌های خواب آور و انواع مخدر، معمولاً بی‌حال و خواب آلوده، با لباس‌های کثیف یا بر روی سنگ فرش‌های خیابان‌ها و پیاده‌رو‌ها دراز کشیده‌اند و یا بر پشت زنان و مردانی که برای گدایی در سر چهارراه‌ها و در بین اتومبیل‌ها پرسه می‌زنند، به خواب رفته اند.

این کودکان بی دفاع‌ترین و ضعیف‌ترین قشر جامعشه هستند، اما انگار در سایه فراموشی سپرده شده‌اند و کسی پاسخگوی مشکلات آن‌ها نیست.

در این باره مسئولان هم نظرات مختلفی دارند؛ اخگری کارشناس مسئول اورژانس اجتماعی بهزیستی استان تهران درباره سودجویی از نوزادان خیابانی معتقد است که کودک توانایی دفاع از حقوق خود را ندارد و به دلیل پایین بودن سن، مورد استفاده ابزاری قرار می‌گیرد و متاسفانه دیده شده که آن‌ها را اجاره می‌کنند البته در این زمینه قوانین متعددی وجود دارد.

وی ادامه داد: باید در حوزه پیشگیری قدم برداریم، اما مداخلات ما فقط در بحران است، اما قبل از آن باید سازمان‌های دیگر کار پیشگیری را انجام دهند اگر مسئولان کار خود را درست انجام می‌دادند، شاهد چنین صحنه‌هایی نبودیم؛ این سازمان‌ها کم نیستند و با موازیث کاری روبرو هستیم.

ضعف در اجرای قانون داریم

میرزایی فعال کودکان کار می‌گوید: کودک خیابانی، فردی است که به صورت محدود و نامحدود در خیابان وجود دارد. از این افراد درخیابان‌ها به منظور جلب ترحم سواستفاده می‌کنند؛ ما باید برای تضییع نشدن حقوقشان تلاش کنیم.

وی تاکید کرد: ضعف اجرا در قانون داریم، حداقل برای ما که مدعی تاریخ و پیشینه فرهنگی هستیم نباید این موارد مشکل ساز شود؛ به دلیل اینکه ضعف در قانون داریم، نمی‌توانیم بگوییم این جرم است.

برخی سازمان‌ها در حمایت از اطفال همکاری نمی‌کنند

نوروزی نماینده مجلس یادآوری کرد: قانون حمایت از اطفال را به مجلس دهم داده‌ایم و در این زمینه مشکل قانونی نداریم، اما بهزیستی، دادستان و نیروی انتظامی باید ورود کنند؛ کمیته امداد هم لازم است برای این برده کشی مدرن، پای کار بیایند.

اخگری گفت: با تصویب قانون حمایت از اطفال، دست ما از لحاظ قانونی بسیار باز شد، اما سازمان‌ها درست عمل نمی‌کنند و همین باعث شده که ما فکر کنیم خلاء قانونی داریم.

نوروزی تاکید کرد: ما هم در این روز‌ها وزیر کشور را دعوت می‌کنیم تا این موضوعی مورد بررسی قرار گیرد. معاون بازرسی ریاست جمهوری، استاندار و مدیرکل‌های اجتماعی وزارت کشور وظیفه دارند با این افراد برخورد کنند و نیاز به مجازات است.

به نظر می‌رسد جای خالی قوانین بازدارنده برای تکدی‌گری بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. انتظار می‌رود که مسئولان با استفاده از نظرات کارشناسان، قوانین موجود را دست خوش تغییر و اصلاح کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار