کد خبر: 1102783
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱
فارن پالیسی:
ماتیو گرونیک، نویسنده و استاد دانشگاه جورج تاون آمریکایی طی مقاله‌ای نوشت که براساس نظریه‌های روابط بین الملل، جنگ سرد بین آمریکا، چین و روسیه یک جنگ سخت و تمام عیار خواهد بود.
 
نظریه‌های روابط بین‌الملل که ادعا دارند قدرت‌های بزرگ می‌توانند روابط همکاری را حفظ کرده و اختلافات خود را بدون درگیری‌های مسلحانه حل کنند، بسیار خوشبینانه به نظر می رسند.

هزاران دانشجوی جدیدی که این هفته در سرتاسر جهان کلاس‌های خود را آغاز می‌کنند، خواهند آموخت که تئوری‌های جدید روابط بین‌الملل درباره درگیری آینده بین قدرت‌های بزرگ هشدار می‌دهند.

این چیزی است که ماتیو کرونیگ، نویسنده و استاد دانشگاه جورج تاون در ایالات متحده، در مقاله‌ای در مجله فارن پالیسی می‌بیند که رقابت شدید بین قدرت‌های بزرگ و تحولاتی که جهان شاهد آن است، نشان دهنده تغییر نظم جهانی تک قطبی و حر کت آن به سمت نظام چند قطبی است.

این نظریه‌ها همچنین ادعا می‌کنند که سلاح‌های هسته‌ای هزینه درگیری را افزایش داده و امکان جنگ بین قدرت‌های بزرگ را غیرقابل تصور کرده است.

درگیری اجتناب ناپذیر

وی در ادامه می‌نویسد، متأسفانه، تقریباً همه این ابزارها و ضمانت‌ها اکنون در برابر چشمان ما فرو می‌ریزند، زیرا بر اساس نظریه‌های روابط بین‌الملل، مؤلفه‌ها و نشانه‌های سیاست بین‌الملل نشان می‌دهند که جنگ سرد جدید بین ایالات متحده، چین و روسیه یک جنگ سخت و تمام عیار خواهد بود.

با توجه به توازن قوا، این آکادمیک آمریکایی - که همچنین به عنوان معاون مرکز استراتژی و امنیت اسکوکرافت شورای آتلانتیک فعالیت می‌کند - اشاره می‌کند که جهان اکنون شاهد تغییر به سمت یک سیستم چند قطبی است.

بر اساس مقاله نگارنده، قدرت‌های بزرگ در کشورهای در حال توسعه - مانند هند، اندونزی، آفریقای جنوبی و برزیل - متعهد به مسیر عدم تعهد در درگیری‌های قدرت‌های بزرگ هستند.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار