کد خبر: 1101415
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۹
پس از ارسال جمع‌بندی ایران از پیشنهادات مسئول هماهنگ‌کننده مذاکرات در شامگاه سه‌شنبه، اکنون طرف آمریکایی باید برای اثبات جدیت خود در مذاکرات، تصمیمات سیاسی خود را اتخاذ کند.

سرویس سیاسی جوان آنلاین: پس از آن که در روز‌های اخیر خیمه خبرنگاران در مقابل هتل کوبورگ وین مجدد مستقر شد، این ارزیابی و تحلیل به وجود آمد که احتمالاً مذاکرات وارد مراحل پیشرفته شده است. البته این جمله به معنی حُسن نیست غرب نیست بلکه کاهش روزافزون اثر فشار حداکثری علیه ملت ایران و نیاز‌های غرب است که آن‌ها را برای انعقاد توافق فوری، سراسیمه کرده است.

دور جدید مذاکرات برای رفع تحریم‌ها از روز پنج‌شنبه ۱۳ مرداد در وین آغاز شد. در این دور از مذاکرات «علی باقری» مذاکره کننده ارشد کشورمان جلسات متعددی با دیپلمات‌های ارشد اروپایی، چینی و روسی داشت.

۵ روز مذاکرات فشرده در وین

باقری قبل از عزیمت به این دور از مذاکرات در صفحه شخصی خود، نوشت: برای پیشبرد مذاکرات عازم وین هستیم. مسئولیت بر عهده آن‌هایی است که توافق را نقض کرده و در فاصله گرفتن از میراث منحوس گذشته ناکام مانده‌اند.

توپ مذاکرات در زمین آمریکا/ شمارش معکوس برای سنجش جدیت غرب

در نهایت پس از پنج روز مذاکرات فشرده، پیشنهادات «انریکه مورا» به عنوان هماهنگ کننده گفتگو‌ها به طرفین پیشنهاد شد و هیئت ایرانی برای بررسی و ویرایش این پیشنهادات به تهران برگشت.

کنعانی: پیشرفت‌های نسبی و قابل توجهی داشتیم و حرکت به سمت جلو بود

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در نشست اخیر خبری خود با خبرنگاران از حصول پیشرفت در مذاکرات وین خبر داد و گفت: گفتگو‌ها سنگین و حساس بود. پیشرفت‌های نسبی و قابل توجهی داشتیم و حرکت به سمت جلو بود. در بعضی از زمینه‌ها که مورد مطالبه ما بود پیشرفت‌های نسبی حاصل و بخشی از انتظارات ما تأمین شد و تیم مذاکره کننده ما به صورت جدی و با حداکثر تلاش در گفتگو‌ها ظاهر شد و انتظارات و توقعات ایران را جدی و قاطع منتقل کرد.

توپ مذاکرات در زمین آمریکا/ شمارش معکوس برای سنجش جدیت غرب

به محض بازگشت هیئت ایرانی به تهران، جلسات فشرده و متعددی برای بررسی و آچارکشی این متن پیشنهادی ابتدا در سطح کارشناسی و پس از آن در سطوح تصمیم‌گیر برگزار شد و در جریان آن ایده‌های پیشنهادی مورا به دقت مورد بررسی قرار گرفت. طبیعی است که مسئولان کشورمان به جهت حفظ منافع ملت ایران و همچنین رعایت خطوط قرمز، اصلاحات و تغییراتی در این متن ایجاد کند و پذیرش کلی این پیشنهادات در قالب بسته پیشنهادی، اقدامی عقلانی نباشد.

جلسات فشرده در تهران

هدف از این جلسات آن بود که علاوه بر تصمیم‌گیری در مورد نحوه پاسخ به موارد باقی‌مانده، راهکار‌هایی جهت حل و فصل این موضوعات نیز تدوین شود و علاوه بر انتفاع پایدار اقتصادی مردم ایران از رفع تحریم‌ها در خصوص چگونگی نهایی کردن چند بند باقی‌مانده، ایده‌ها و ابتکارات عملی ارائه شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در تأیید لزوم ویرایش پیشنهادات در تهران، تصریح کرد: پیشرفت‌های نسبی در مذاکرات اخیر حاصل شد، اما این پیشرفت‌ها به صورت کامل تأمین کننده مطالبات قانونی ایران نبود و انتظارات دیگری از طرف مقابل داشتیم که معتقد بودیم باید تأمین شود.

اعلام «ساعت صفر» از سوی امیرعبداللهیان

سرانجام پس از بررسی‌های لازم و برگزاری جلسات مختلف، روز گذشته در جریان نشست وزیر امور خارجه کشورمان با اصحاب رسانه، حسین امیرعبداللهیان با اعلام خبری بسیار مهم از مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: تا ۱۲ امشب آخرین جمع بندی خود را راجع به مسائل باقی‌مانده بین ما به صورت مکتوب به هماهنگ کننده اتحادیه اروپا ارائه می‌دهیم و باید ببینیم چه بازخوردی می‌بینیم و واکنش آمریکا چه خواهد بود.

وی تاکید کرد: اگر واکنش آمریکا با واقع بینی و انعطاف همراه باشد، در نقطه توافق خواهیم بود و اگر آمریکا به تکرار مصیبت‌های داخلی خود بپردازد و بخواهد امتیاز بگیرد و انعطاف نشان ندهد، باید بیشتر گفتگو کنیم و طرف‌هایی که تلاش می‌کنند که دیدگاه‌ها را به هم نزدیک کنند، آمریکایی‌ها را به دیدگاه‌های منطقی ما نزدیک‌تر کنند.

توپ مذاکرات در زمین آمریکا/ شمارش معکوس برای سنجش جدیت غرب

وزیر امور خارجه با اشاره به نیاز غرب برای انعقاد توافق، گفت: به صراحت به پیام آمریکایی‌ها که گفته بودند در آستانه انتخابات هستیم و مشکل بنزین داریم و در حوزه انرژی مشکل داریم و به ما کمک کنید، پاسخ دادیم برای اینکه قدم نهایی را برداریم، حتماً طرف آمریکایی باید انعطاف نشان دهد. ما در همه مراحل مذاکره در موضوعاتی که می‌توانستیم انعطاف نشان دهیم، نشان دادیم. آمریکا به خوبی می‌فهمد چقدر انعطاف نشان دادیم که حُسن نیت را در رسیدن به توافق نشان دهیم. الان نوبت انعطاف طرف آمریکایی است.

روز‌های آینده روز‌های مهمی برای توافق هسته‌ای است. اگر آمریکا انعطاف نشان دهد، در روز‌های آینده به نقطه توافق می‌رسیم. اگر نشان ندهد دنیا آخر نخواهد شد. آن‌ها از «پلان بی» صحبت می‌کنند، ما هم «پلان بی» خود را داریم. معتقدیم این موضوع باید با واقع بینی همه طرف‌ها از طریق مذاکرات به نتیجه برسد.

آمریکا: تهران مطالبات فرعی بر برجام را کنار بگذارد!

پس از این اظهارات امیرعبداللهیان، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بدون در نظر گرفتن اینکه ایالات متحده به عنوان مقصر فعلی وضعیت برجام باید اشتباهات گذشته را جبران کند، مدعی شد: تنها راه برای بازگشت دوجانبه به توافق هسته‌ای ایران این است که تهران مطالبات فرعی بر برجام را کنار بگذارد.

توپ مذاکرات در زمین آمریکا/ شمارش معکوس برای سنجش جدیت غرب

او در عین حال اعلام کرد: آمریکا پاسخ خود به پیشنهاد اروپا را به صورت محرمانه به هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا خواهد داد.

با اعلام ساعت ۰۰:۰۰ به وقت تهران اندک اندک خبر ارسال پاسخ ایران به پیشنهادات ایران و متن جمع‌بندی بر روی خروجی رسانه‌های غربی قرار گرفت.

عزم جدی تهران برای حصول توافق به نفع مردم!

در همین راستا، سید مصطفی خوش‌چشم تحلیلگر مسائل بین‌الملل در صفحه شخصی خود با اشاره به ارسال جمع‌بندی از طرف ایران، نوشت: آمریکا یا دنبال تغییرات واقعی در متن پیش نویس خواهد بود یا اینکه بابت شکست‌های بیشتر در هفته‌های آتی که نگرانی‌های جدی‌تر غرب از سرمای زمستان آغاز می‌شود، نمی‌تواند طرفی غیر از خودش را سرزنش کند.

محمد مرندی کارشناس مسائل بین‌المللی نیز در همین خصوص در صفحه شخصی خود، نوشت: ایران نگرانی‌های خود را ابراز کرده است، اما حل مسائل باقی مانده چندان دشوار نیست.

وی با بیان اینکه نگرانی‌های ایران ناظر بر بدعهدی طرف‌های غربی در قبال برجام است، می‌گوید: نمی‌توانم بگویم که توافقی حاصل خواهد شد، اما نسبت به قبل به توافق نزدیک‌تر هستیم.

روسیه: پیشنهادات ایران سازنده است

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین نیز پاسخ ایران به پیشنهادات اروپا را سازنده توصیف کرد و گفت: «توپ اکنون در زمین آمریکاست. ایران پیشنهاد کرده در جریان اصلاح پیش‌نویس احیای توافق، تضمین‌های مربوط به حفظ آن در آینده تقویت شود. دیدار قریب‌الوقوع در سطح وزرای خارجه هم در خصوص توافق هسته‌ای بعید نیست.»

به هرحال، جمهوری اسلامی ایران بر خلاف ایالات متحده، با حُسن نیت واقعی برای حصول توافق همواره از همه‌ی ابتکارات خود برای ارائه سازوکار‌های راهگشا استفاده کرده است و در این مرحله‌ی حساس نیز با ارائه پیشنهادات و جمع‌بندی خود بار دیگر زمینه را برای جبران اشتباهات گذشته طرف‌های غربی ایجاد کرد.

اکنون توپ در زمین آمریکا است و این کشور لازم است در اسرع وقت تصمیمات خود را برای حصول توافق اتخاذ کند و ثابت کند در مذاکرات جدی است و از آن به عنوان ابزاری در جهت پیشبرد سیاست‌های خصمانه خود علیه ملت ایران استفاده نمی‌کند.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار