کد خبر: 1101406
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۲
افزایش بیش از ۴ هزار مگاواتی ظرفیت نیروگاهی کشور از شهریورماه پارسال تاکنون یکی از مهم‌ترین گام‌های وزارت نیرو است که در دولت سیزدهم محقق شده تا تجربه تلخ خاموشی‌ها را از ذهن مردم دور سازد.

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: مردم در سال‌های گذشته بخصوص در دو سال اخیر با مشکل خاموشی‌ها (قطع برق) در تابستان و زمستان مواجه می‌شدند به‌طوری‌که این موضوع باعث افزایش نارضایتی عمومی شده بود.

قطعی برق در سال گذشته (بهار و تابستان ۱۴۰۰) به اوج خود رسید و مردم در روز چند ساعت برق نداشتند، این در حالی بود که خاموشی‌ها از اردیبهشت‌ماه آغاز شد. در سال گذشته چند بار در روز برق هر بار به میزان دو ساعت قطع می‌شد.

علت خاموشی‌ها در سال‌های گذشته به عدم ساخت نیروگاه در دولت قبل و افزایش ندادن ظرفیت تولید برق مربوط می‌شد؛ به‌نوعی دولت قبل با نیروگاه نسازی باعث ایجاد مشکل برای مردم شده بود. افزایش ظرفیت تولید برق یکی از تکالیف قانونی برنامه ششم بود که دولت و وزارت نیروی سابق از انجام آن سرباز زده بود. این موضوع حتی بر تولید هم اثر گذاشته بود و واحد‌های تولیدی مجبور بودند خط تولید خود را خاموش کنند.

بر همین اساس دولت وزارت نیروی دولت سیزدهم از پارسال همه همت خود را برای افزایش توان تولید برق از طریق افزایش ظرفیت نیروگاهی به کار گرفت.

در همین رابطه مدیرکل امور بین‌الملل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی گفت: از شهریور سال گذشته تاکنون بیش از ٤ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی افزوده شده است و به‌زودی با سنکرون چند واحد جدید نیروگاهی رکورد افزایش ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی شکسته خواهد شد.

«حسین طارمی» در دیدار با اهالی رسانه افزود: در یک سال اخیر تعداد ۱۷ واحد نیروگاهی به ظرفیت ٣ هزار مگاوات وارد مدار تولید شده است.
وی ادامه داد: همچنین در این مدت از طریق ارتقای توان عملی واحد‌های گازی و سیکل ترکیبی و همچنین رفع محدودیت واحد‌های بخار بیش از هزار مگاوات به ظرفیت تولید نیروگاه‌های حرارتی کشور افزوده شده است.
مدیرکل امور بین‌الملل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی خاطرنشان کرد: پیش‌ازاین بیشترین میزان افزایش ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی مربوط به سال ۱۳۸۹ با رقم ٤ هزار و ۲۵۲ مگاوات بوده است که به‌زودی با سنکرون واحد‌های جدید نیروگاهی رکورد ثبت شده در این بخش شکسته خواهد شد.

شکستن رکورد تعمیرات نیروگاهی در پیک تابستان امسال

طارمی در باره وضعیت تعمیرات نیروگاهی و اثر آن بر افزایش توان تولید نیروگاه‌ها گفت: امسال برای نخستین‌بار بیش از ۹۴ هزار مگاوات برنامه تعمیرات و آماده‌سازی نیروگاه‌های حرارتی را نیز پیش از شروع خردادماه و پیک مصرف برق تابستان به پایان رساندیم تا رکورد جدیدی را در زمینه تعمیرات نیروگاهی به ثبت برسانیم.
وی ادامه داد: انجام به‌موقع برنامه‌های تعمیراتی و آماده‌سازی این واحد‌ها موجب شد تا ضریب آمادگی نیروگاه‌های حرارتی کشور از مرز ۹۸ درصد عبور کند و در روز‌های اوج مصرف برق کشور شاهد تولید برق پایدار و مطمئن برای مشترکان سراسر کشور و عدم تکرار تجربه تلخ خاموشی‌های چند سال اخیر در فصل تابستان باشیم.

تلاش‌های صورت‌گرفته در بخش تولید برق کشور امسال شرایطی را رقم زد که با وجود شکسته شدن چندباره پیک مصرف هیچ خاموشی زمان‌بندی شده‌ای بر مردم اعمال نشد.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار