کد خبر: 1101393
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸
بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، آبله میمون در هفته گذشته با افزایش ۲۰ درصدی موارد در سراسر جهان ادامه دارد.

سرویس اجتماعی جوان آنلاین: بر اساس داده‌های سازمان بهداشت جهانی، تعداد بیماران با نزدیک به ۷۵۰۰ افزایش به بیش از ۳۵ هزار مورد در ۹۲ کشور جهان رسیده و تقریبا همه موارد گزارش شده در اروپا و آمریکا هستند. تاکنون ۱۲ مورد مرگ بر اثر این بیماری نیز گزارش شده است.

تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت که اکثریت قریب به اتفاق بیماران همچنان مردان همجنس باز هستند. او گفت که عرضه جهانی واکسن آبله میمون، به نام Jynneos در ایالات متحده، محدود است و داده‌های مربوط به اثربخشی آن در شیوع فعلی ناچیز است. Jynneos توسط شرکت دانمارکی بیوتکنولوژی باواریا نوردیک تولید می‌شود.

تدروس گفت: ما همچنان نگران دسترسی ناعادلانه به واکسن‌ها مانند همه گیری کرونا هستیم. به گفته او، اگرچه داده‌های مربوط به اثربخشی واکسن محدود است، اما گزارش‌هایی از موارد پیشرفتی وجود دارد که در آن افرادی که پس از قرار گرفتن در معرض ویروس واکسن دریافت کرده‌اند همچنان بیمار می‌شوند و همچنین افرادی که پس از دریافت واکسن به عنوان یک اقدام پیشگیرانه آلوده می‌شوند.

واکسن آبله میمون را می‌توان بعد از قرار گرفتن در معرض ویروس برای کاهش خطر بیماری شدید یا قبل از قرار گرفتن در معرض آن برای کاهش خطر عفونت تجویز کرد.

دکتر روزاموند لوئیس، سرپرست فنی آبله میمون سازمان جهانی بهداشت گفت که این سازمان برخی جهش‌ها را در ویروس آبله میمون مشاهده کرده، اگرچه هنوز مشخص نیست که این تغییرات چه معنایی برای رفتار پاتوژن دارد و چگونه بر پاسخ ایمنی انسان تأثیر می‌گذارد.

اولین مورد شناخته شده از ابتلای حیوانی به آبله میمون از انسان در شیوع فعلی اخیرا در پاریس گزارش شد. یک سگ خانگی توسط زوجی که از این ویروس بیمار شده بودند آلوده شد. این زوج گزارش کردند تخت آن‌ها با سگ مشترک است. مقامات بهداشت عمومی به افرادی که مبتلا به آبله میمون هستند توصیه کرده اند که از حیوانات خانگی خود جدا شوند.

دکتر مایک رایان، رئیس برنامه فوریت‌های بهداشتی WHO گفت که آلوده شدن حیوان خانگی غیرمعمول یا غیرمنتظره نیست. دکتر سیلوی بریاند، رئیس آمادگی برای بیماری همه گیر در این سازمان گفت: این بدان معنا نیست که سگ‌ها می‌توانند ویروس را به مردم منتقل کنند.

لوئیس گفت که خطر تئوریکی وجود دارد که جوندگان در زباله‌ها به ویروس آلوده شوند، و مدیریت صحیح زباله برای جلوگیری از آلوده شدن حیوانات خارج از خانه‌های انسانی مهم است. از لحاظ تاریخی، آبله میمون از جوندگان و سایر پستانداران کوچک به مردم آفریقای غربی و مرکزی منتقل شده است.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار