کد خبر: 1101377
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
یکی از مقام‌های ارشد دفاعی روسیه تأیید کرد که توافق ارسال محموله دوم سامانه پدافند هوایی «اس-۴۰۰» به ترکیه، آغاز شد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: «دیمیتری شوگایف» رئیس سرویس فدرال همکاری‌های نظامی و فنی روسیه تأیید کرد که توافق ارسال محموله دوم سامانه پدافند هوایی «اس-۴۰۰» به ترکیه، آغاز شده است.

وی به خبرگزاری تاس گفته است که توافق جدید با ترکیه اجازه می‌دهد برخی از قطعات این سامانه در ترکیه ساخته شود. از طرف دیگر منابع ترکیه نیز گزارش کردند که احتمالاً توافقی با روسیه برای ساخت برخی قطعات اس-۴۰۰ در داخل ترکیه صورت گیرد.

با این حال، سفارت ترکیه در واشنگتن به درخواست رسانه‌ها برای اظهارنظر پاسخ نداد و فقط «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران به همکاری جدید مسکو-آنکارا درباره «اس-۴۰۰» هشدار داد و به جهان گفت از مسکو دوری کنید.

پرایس ادامه داد: «ما باید منتظر بمانیم ببینیم چه می‌شود، اما از هرگونه تحولی در این خصوص آگاهی نداریم». وی حاضر نشد بگوید که آیا خرید جدید اس-۴۰۰ از سوی ترکیه موجب می‌شود دولت بایدن در طرح خود برای فروش جنگنده‌های اف ۱۶ به این کشور تجدیدنظر کند یا خیر.

در این خصوص گفت: «نکته این است که ما به طور مداوم از سراسر جهان می‌خواهیم که جنگ وحشیانه و غیرقابل توجه روسیه علیه اوکراین بسیار حیاتی است و بیش‌تر از هر زمان دیگری از هم‌اکنون ضروری نیست که از تعامل با بخش دفاعی روسیه خودداری کنیم».

بر اساس این گزارش، اقدام پیچیده ترکیه برای برقراری توازن بین غرب و روسیه از زمان جنگ اوکراین تشدید شده است و بزرگ‌ترین نشان گرم شدن روابط بین ترکیه و آمریکا اواخر ژوئن زمانی رخ داد که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه مخالفت خود را با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو کنار گذاشت.

در این خصوص گفت: «نکته این است که ما به طور مداوم از سراسر جهان می‌خواهیم که جنگ وحشیانه و غیرقابل توجه روسیه علیه اوکراین بسیار حیاتی است و بیش‌تر از هر زمان دیگری از هم‌اکنون ضروری نیست که از تعامل با بخش دفاعی روسیه خودداری کنیم».

طبق گزارش خبرگزاری آناتولی، ترکیه خواستار خرید ۶ میلیارد دلاری ۴۰ فروند جنگنده لاکهید مارتین بلاک ۷۰ اف-۱۶ شده است. این کشور همچنین به دنبال خرید جداگانه ۴۰۰ میلیون دلاری برای ارتقاء جت‌های F-۱۶ فعلی خود با موشک، رادار و تجهیزات الکترونیکی جدید است.

از طرف دیگر، «باب منندز» رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا از ایالت نیوجرسی تهدید کرده است که اگر ترکیه همچنان اس-۴۰۰ دریافت کند به دولت بایدن اجازه فروش اف-۱۶ به ترکیه را نخواهد داد.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار