کد خبر: 1101150
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۴
از ساعات اولیه بروز مشکل در آبرسانی به شهرکرد به‌دلیل گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ، وزارت نیرو با تمام توان و فراخوان امکانات ۲۲ استان برای حل مشکل وارد عمل شد. طی هشت روز گذشته عملیات‌های مختلفی به‌صورت شبانه‌روزی انجام شده تا آب مورد نیاز شهر هرچه سریع‌تر تأمین شود.
از بعدازظهر روز ۱۷ مردادماه جاری به دنبال بارش‌های مانسونی و ایجاد سیلا‌ب‌های عظیم، چشمه کوهرنگ به دلیل کدورت بالا از مدار آبرسانی به مردم چهارمحال و بختیاری خارج می‌شود.

آب چشمه کوهرنگ در مسیر انتقال تا شهرکرد آب بسیاری از شهر‌ها و روستا‌ها را تأمین می‌کرد، اما حالا با تشخیص کارشناسان کدورت بالایی دارد و باید از مدار خارج شود.

غیرقابل استفاده بودن خطوط اضطراری به‌دلیل ترک فعل دولت قبل

خط لوله‌ای که ۶۰ درصد آب شهرکرد از طریق آن تأمین می‌شد از مدار خارج شده است و خطوط اضطراری هم به دلیل ترک فعل دولت قبل قابل استفاده نیست.

آب محلات شهرکرد یک به یک قطع می‌شود، مردم هراسان از اینکه چه اتفاقی رخ خواهد داد به فکر تأمین آب هستند.

اما مسئولان بیکار ننشسته‌اند، به سرعت همه امکانات استانی بسیج می‌شود، ستاد مدیریت بحران به ریاست استاندار شکل می‌گیرد، در تماس استاندار با وزارت نیرو شخص وزیر رأسا وارد میدان می‌شود و ستاد مرکزی در وزارت نیرو به فرماندهی رئیس کل حوزه وزارتی تشکیل می‌شود.

مدیرعامل شرکت آبفای کشور با اولین پرواز راهی چهارمحال و بختیاری می‌شود.

اولین برنامه این است که چاه‌های کشاورزی و چند چاه دیگر از شهرداری و فرودگاه وارد مدار شود.

مذاکرات با کشاورزان به سرعت آغاز می‌شود، همه پای کار آمده‌اند و کار‌ها یک به یک در حال انجام است.


بسیج امکانات ۲۲ استان برای آبرسانی به مردم چهارمحال و بختیاری

همزمان امکانات ۲۲ استان برای آبرسانی به مردم چهارمحال و بختیاری به شهرکرد اعزام می‌شود. بیش از ۷۰ تانکر آبرسانی در نقاط مختلف مسیر انتقال چشمه کوهرنگ مستقر می‌شود.


اتصال ۲۷ کیلومتر لوله در چند ساعت

برای اتصال این چاه‌ها به مدار آبرسانی ۲۷ کیلومتر لوله در یک روز از تهران و سایر نقاط کشور به شهرکرد می‌رسد و تنها در چندین ساعت این اتصالات انجام می‌شود.

همزمان برای اقدامات عمرانی و لوله‌گذاری‌ها ۲۴ بیل مکانیکی سنگین در یک روز با هماهنگی وزارت نیرو وارد استان می‌شود.

آبرسانی از طریق تصفیه‌خانه سامان از ۵۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر افزایش پیدا می‌کند.

چندین اکیپ از تهران و استان‌های دیگر در تصفیه‌خانه گردنه خُلک مستقر هستند و با اتصال تجهیزاتی که آورده‌اند سعی می‌کنند کدورت آب را کاهش دهند.

بیش از ۱۵۰ لیتر آب در ثانیه از طریق منابع زیرزمینی به مدار تزریق می‌شود تا اندکی اوضاع کنترل شود.

از بعدازظهر روز پنج‌شنبه ۲۰ مردادماه کدورت چشمه کوهرنگ به طور معجزه‌آسایی کاهش پیدا می‌کند و ۱۶۰ لیتر آب بر ثانیه وارد مدار می‌شود خوشحالی که بیشتر از ۱۴ ساعت طول نمی‌کشد و صبح روز پنج‌شنبه اعلام می‌شود کدورت آب به شدت بالا رفته و تصفیه‌خانه از مدار خارج شده است.

تلاش شبانه‌روزی مسئولان برای تأمین منابع آبی جایگزین.

اما در این مدت هم مسئولان بیکار نبودند و از طرق مختلف تلاش می‌کنند تا جایگزین‌های مطمئنی برای تأمین آب پیدا کنند.

علاوه بر تانکر‌های آبرسانی تریلی‌های آب‌معدنی از نقاط مختلف کشور وارد استان می‌شوند و بین مردم شهرکرد و دیگر شهر‌ها و روستا‌های مسیر انتقال، آب توزیع می‌شود.

سه دستگاه بسته‌بندی آب آشامیدنی هم در سطح شهر مستقر می‌شوند.

امکانات سراسر کشور برای حل بحران آب در چهارمحال و بختیاری بسیج شده است، ارسال فیلتر شنی عظیم، تجهیزات سنگین، تانکر‌های آبرسان، آب بسته‌بندی، آب معدنی و ... از جمله این کمک‌ها است که در طی چند روز به دست مردم رسیده است.


با تمام این اقدامات، اما به دلیل ارتفاع پایین آب در مخازن و افزایش مصرف، برخی از مناطق و یا طبقات بالا آب ندارند و همین موضوع باعث می‌شود مسئولان به فکر منابع پایدار دیگری باشند.

همزمان با تلاش برای رفع کدورت آب چشمه، اقدامات عمرانی برای ساخت یک حوضچه آرامش و خط تصفیه‌خانه موقت به ظرفیت ۲۰۰ لیتر در ثانیه آغاز می‌شود و کاری که باید در چندین ماه تمام شود در طول چند روز انجام می‌شود.

آغاز اتصال چهار خط اضطراری آبرسانی به شهرکرد با دستور وزیر

وزیر نیرو شخصا وارد شهرکرد می‌شود و از تصفیه‌خانه گردنه خُلک بازدید می‌کند با دستور وزیر نیرو اقدامات اتصال چهار خط اضطراری آبرسانی به شهرکرد آغاز می‌شود.

مدیران آبفا با انجام اقدامات تخصصی درصدد هستند تا آب انتقالی از تصفیه‌خانه سامان را به ۱۳۰ لیتر افزایش دهند.

تمام این اقدامات به موازات هم در حال انجام است تا مردم شهرکرد، شهر‌ها و روستا‌های مسیر انتقال قطعی آب نداشته باشند.

همه پای‌کار آمدند تا آب شهرکرد وصل شود

این روز‌ها سؤال‌های زیادی از مسئولان پرسیده می‌شود، از پیشگیری‌ها و پیش‌بینی‌هایی که باید قبل از وقوع بحران انجام می‌شد و نشد، امکانات ضعیف استان در حوزه آبرسانی و ده‌ها سوال دیگر که قطعا باید بعد از پایان این روز‌ها در خصوص آن‌ها به افکار عمومی پاسخ داده شود.

اما آن‌چه این روز‌ها بیشتر خودنمایی می‌کند بسیج امکانات کشور برای حل مشکل مردم استان چهارمحال و بختیاری است، اینکه از مسئول گرفته تا کارمند و کارشناس و نیروی فنی و کشاورز همه پای کار آمدند و پشت به پشت هم شبانه‌روز کار کردند تا آب مردم وصل شود هم نباید از دید رسانه‌ها پنهان بماند.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار