کد خبر: 1101147
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
ساخت مدارس، به خصوص در مناطق محروم از اولویت‌های نظام به شمار می‌آید که در این رابطه بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام کارنامه‌ای درخشان دارد.
حوریه ملکی

ساخت مدارس، به خصوص در مناطق محروم از اولویت‌های نظام به شمار می‌آید که در این رابطه بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام کارنامه‌ای درخشان دارد. بنیاد برکت ساخت ۲هزار و ۷۰۰ مدرسه را در دستور کار دارد که در همکاری ۱۴ ساله خود با سازمان نوسازی مدارس برای رسیدن به این هدف، تاکنون هزار و ۸۳۵ مدرسه با ۲۰هزار کلاس درس را آماده و به آموزش و پرورش تحویل داده است. حالا مدیرعامل بنیاد برکت از همکاری مشترک با آموزش و پرورش برای ساخت «مدارس آینده» با تکنولوژی‌های جدید خبر می‌دهد. بر همین اساس، قرار است نخستین رویداد ملی «مدارس آینده» با محوریت نقش فناوری‌های نو در فضا‌های آموزشی، تربیتی و ورزشی، در مهر سال جاری برگزار شود. مدارس آینده براساس نوع آب و هوا و اقلیم هر استان طراحی و بیشترین استفاده را از محیط زیست خواهند داست.

چند وقتی بحث ساخت مدارس با تکنولوژی‌های نوین مطرح شده بود و در این‌باره اظهارنظر‌هایی به گوش می‌رسید تا اینکه سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت‌امام (ره) رسماً اعلام کردند، در نظر دارند در راستای اجرایی‌کردن شعار سال ۱۴۰۱ یعنی تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین و بر مبنای اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه زیرنظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری، «نخستین رویداد ملی مدارس آینده» با محوریت نقش فناوری‌های نو در فضا‌های آموزشی، تربیتی و ورزشی را در مهر سال جاری برگزار کنند.
این رویداد در دو بخش «محیط کالبدی فضا‌های آموزشی» و «تجهیزات و فناوری‌های آموزشی درحوزه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در مدارس آینده» و با مشارکت شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان، شرکت‌های مهندسین مشاور، محققان و صاحبان ایده و مراکز تحقیقاتی و آموزشی، با هدف شناسایی فناوری و دانش روز ساخت فضا‌های آموزشی و در جهت حمایت از طرح‌های برگزیده و اجرای طرح‌های منتخب رویداد در مدارس صورت خواهد پذیرفت.
در همین رابطه، مدیرعامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با اشاره به برگزاری نخستین رویداد ملی «مدارس آینده»، به «جوان» می‌گوید: «بیشترین تعداد مدارس با مشارکت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس بوده است و اکنون هزار و ۸۳۵ مدرسه ساخته شده که قریب به ۲۰ هزار کلاس درس با ظرفیت ۲۵۰هزار دانش‌آموز است.»
محمد ترکمانه با اشاره به برنامه‌ریزی برای ساخت ۲ هزار و ۷۰۰ مدرسه توسط بنیاد برکت و سازمان نوسازی و تجهیز مدارس ادامه می‌دهد: «مجموعه‌های تحقیقاتی در حوزه مدارس وجود دارد که با همکاری آموزش و پرورش بنا شده و از همه ایده‌ها و فناوری‌ها برای ساخت این مدارس استفاده می‌کنند، ضمن اینکه سامانه مبتنی بر اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و استفاده از اردو‌های آموزشی، مدیریت سبز مدارس و... مدنظر است.» به گفته این مسئول، طرح‌های ارسالی به دبیرخانه مورد حمایت بنیاد برکت قرار می‌گیرند تا در مناطق مختلف مورد استفاده قرار گیرد. ترکمانه تأکید می‌کند که هر طرح نوآورانه در این رویداد قابل ارائه است.
دانشگاهیان وارد میدان شوند
سازمان نوسازی مدارس از گذشته تاکنون در تلاش برای جذب ایده‌های جامعه دانشگاه‌هی و مؤسسات بوده که بر این اساس رویداد ملی معماری ایرانی و مدرسه ایرانی برگزار کرده است، بهره‌مندی از خروجی این همایش همواره در دستور کار بوده تا طرح‌های دیگری به اجرا در بیاید.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس نیز در گفتگو با «جوان» با اشاره به برنامه‌ریزی برای ساخت ۲هزار مدرسه می‌گوید: «همکاری خوبی با بنیاد برکت داریم و در سیل و زلزله اخیر نیز اعتبارات چشمگیری در نظر گرفته شده است.»
مهراله رخشانی‌مهر، به رویداد ملی مدارس آینده اشاره کرده و ادامه می‌دهد: «این کار هم با همکاری بنیاد برکت اجرا می‌شود و مجموع طرح‌های پژوهشی را پیش می‌بریم.»
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برنامه و رویداد مدارس ایرانی در اسفند سال جاری بیان می‌کند: «در رویداد ملی مدارس آینده به موضوع آموزش به شیوه نوین و خلاقیت‌های آموزشی و به معماری مدارس توجه ویژه می‌شود.»
به گفته این مسئول، فراخوان آثار از اردیبهشت اعلام شد و در مهر برگزار می‌شود و تاکنون ۱۴۰اثر رسیده که خروجی اثر‌های ارائه شده برای اجرایی شدن در مناطق مختلف عملیاتی خواهد شد.
وی با بیان اینکه جامعه هدف در این همایش ملی دانشگاه‌های کشور هستند که حوزه‌های مختلف معماری مدارس در استان‌های کشور را پوشش می‌دهند، خاطر نشان می‌کند: «اسناد بالا دستی از جمله سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را ملزم کرده که آموزش و ساخت و تجهیز مدارس به شیوه نوین را در دستور کار قرار دهد.»
رخشانی‌مهر با بیان اینکه در خرداد ۱۴۰۱ اجرایی‌شدن مدارس آینده عملیاتی می‌شود، درخصوص جمع‌آوری مدارس سنگی و کانکسی می‌گوید: «با کمک بنیاد برکت تا مهر ۱۴۰۲ هزار مدرسه سنگی و کانکسی در کشور جمع‌آوری خواهد شد.»
وی با اشاره به وجود هزار و ۲۰۰ مدرسه کانکسی در کشور تصریح می‌کند: «۱۷۰ مدرسه سنگی در کشور داریم، ضمن اینکه در چهار سال گذشته حدود ۷ هزار میلیارد تومان برای جمع‌آوری بخاری نفتی و گازی هزینه شده است. دیگر بخاری‌های نفتی و قدیمی در مدارس وجود ندارد و کمتر از ۲ هزار کلاس درس دارای بخاری‌های استاندارد قابل استفاده وجود دارد و مدارس به بخاری گازی و سیستم‌های استاندارد مجهز شده‌اند.» معاون وزیر آموزش و پروش در مورد مدارس کپری هم تعداد آن‌ها را حدود ۳۰۰ کلاس درس در کشور عنوان کرد.
فراخوان برای جذب طرح‌ها و ایده‌ها
«نخستین رویداد ملی مدارس آینده» در شرایطی استارت خواهد خورد که کارشناسان و طراحان و شرکت‌کنندگان این فرصت را دارند تا در محور‌های هفت‌گانه که در فراخوان رویداد ذکر شده است، بدون محدودیت در تعداد محور‌های انتخابی شرکت کنند. شرکت در قالب تیم‌های حقیقی حداکثر پنج نفره یا حقوقی صورت خواهد پذیرفت و در صورت تأیید کمیته داوران در خصوص عملیاتی و اجرایی بودن طرح، امکان نمایش طرح‌ها در نمایشگاه فن بازار وجود خواهد داشت.
لازم به ذکر است، ثبت‌نام و شرکت در رویداد، به صورت اینترنتی و با تکمیل فرم ثبت‌نام، از طریق مراجعه به تارنمای سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به آدرس https://dres.ir یا تارنمای رویداد https://future. dres.ir تا پایان مرداد سال جاری امکان‌پذیر خواهد بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار