کد خبر: 1101042
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸
در اولین جشنواره پاسخ برتر سال ۱۴۰۰
شیوه کتاب «حقوق زنان، برابری، یا، نابرابری: پاسخ به شبهات مسائل زنان» بر بیان جایگاه زن در اسلام و بیان ارزشمندی‌های اوست؛ و بر این نکته تأکید دارد که "در مواجهه با شبهات مربوط به زنان، باید از همان ابتدا مخاطب را متوجه حمایت‌های ویژه اسلام از زنان کرد.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: دکتر الهام ستاری رئیس اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی گفت: در متن نامه سید عباس سید نژاد دبیر جشنواره پاسخ برتر مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات دینی شورای عالی حوزه‌های علمیه به تاریخ ۱۴۰۱/۰۵/۲۲ آمده است: " با احترام، گواهی می‌شود کتاب حقوق زنان، برابری یا نابرابری نوشته سرکار خانم زهرا آیت اللهی در اولین جشنواره پاسخ برتر سال ۱۴۰۰ حائز رتبه شایسته تحسین گردیده است".

این کتاب در سال ۱۳۹۵ به همت دفتر نشر معارف اسلامی (وابسته به نهاد نمایندگی مقام رهبری در دانشگاه ها) در ۴۶۰ صفحه چاپ شد که پس از آن در دیگر سال‌ها دو مرتبه تجدید چاپ شده است.

این کتاب به بررسی حقوق و تکالیف زنان، از منظر کتاب، سنت و عقل در قالب طرح شبهات و پاسخ به آن‌ها پرداخته است. نکته مهم در این کتاب، توجه به همه ابعاد فردی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و حتی عبادی شبهات مطرح شده با موضوع زنان است. به تعبیر دیگر این کتاب تلاشی است برای تمایز قایل شدن میان آن چه اسلام حقیقتا گفته و مطالبه می‌کند، با تصورات و دیدگاه‌های رایج غلط میان مردم.

چنان چه در مقدمه کتاب آمده است: "بسیاری از تهمت‌هایی که امروزه به اسلام وارد می‌شود بر اساس روایاتی است که سند معتبر ندارد و با سایر روایات و سیره معصومین علیهم السلام و یا اصول کلی حاکم بر ادله دینی (مانند قاعده لاضرر و یا نفی عسر و حرج) تعارض دارد؛ بنابراین به هیچ وجه نمی‌توان عنوان کرد که نظر اسلام در آن مسأله، مطابق آن نقل و قول است؛ و مردم ملل مختلف را به این وسیله مخالف اسلام ساخت. درواقع برداشت از احادیث و تعیین معتبر بودن یا نبودن آن‌ها را باید به اهل فن سپرد و به یاد داشت که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: و لا تقف ما لیس لک به علمٌ؛ بر آنچه به آن علم نداری، ایستادگی نکن".

نویسنده تأکید دارد که برخی از شبهات پیرامون اسلام نسبت به زن، مستندات دینی دارد، ولی از مسلمات دینی نیست؛ چراکه سند آن، گاه روایاتی مرسله، مرفوعه یا ضعیف است که نه قرآن آن را تأیید می‌کند و نه روایات متواتر و نه دلیل عقلی، و گاه مستند آن فتوای فقهی است که در آن زمینه، مراجع عظام فتوا‌های متفاوتی دارند".

شیوه کتاب بر بیان جایگاه زن در اسلام و بیان ارزشمندی‌های اوست؛ و بر این نکته تأکید دارد که "در مواجهه با شبهات مربوط به زنان، باید از همان ابتدا مخاطب را متوجه حمایت‌های ویژه اسلام از زنان کرد. این امر هم در حیطه بیان جایگاه ارزشمند زن از منظر اسلام و هم در ارتباط با احکام اسلامی مربوط به زنان قابل ارائه است.... بنابراین مابا مجموعه‌ای از آیات و روایات که مستقیم یا غیر مستقیم به مسأله‌ای از مسائل زنان مربوط است و تعمیق در معانی آن توسط اندیشمند اسلامی، می‌تواند دیدگاه کلی اسلام را در مورد موضوعی روشن نماید؛ مواجهیم. علاوه بر آن هر مسأله را باید در کنار سایر مسائل به صورت یک سیستم مشاهده کرد.

نویسنده کتاب اصولی کلی را درنظر گرفته است که می‌توان تعریف جایگاه زن و یا حقوق و مسئولیت هایش را در محدوده آن اصول گنجاند.

وی با استناد به آیات و روایات، به اصول کلی در رابطه با خانواده رسیده است که عبارت اند از: " تقدیس نهاد خانواده؛ لزوم تلاش برای رسیدن به اهداف ازدواج: آرامش و محبت؛ لزوم خوش رفتاری با همسر؛ قوامیت مرد در خانواده؛ نقش ویژه والدین و احترام به آن ها؛ لزوم هم یاری زن و شوهر برای رشد تعالی یکدیگر؛ اولویت حقوق الهی نسبت به حقوق خانواده".
 
کتاب «حقوق زنان، برابری، یا، نابرابری: پاسخ به شبهات مسائل زنان» حائز رتبه شایسته تحسین شد
 
کتاب «حقوق زنان، برابری، یا، نابرابری: پاسخ به شبهات مسائل زنان» حائز رتبه شایسته تحسین شد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار