کد خبر: 1100909
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷
توسعه شبکه ریلی مترو تهران یکی از مهمترین اولویت ها و الزاماتی است که مدیریت شهری به دنبال آن است و برای احداث و تکمیل ۳۳۰ ایستگاه و ۱۱ خط مترو تا ۴ سال آینده به منابع مالی بسیای نیاز است.
توسعه شبکه زیرزمینی حمل و نقل عمومی از جمله مهمترین برنامه‌هایی است که مدیریت شهری به دنبال انجام آن است و علیرضا زاکانی شهردار تهران با راه‌ها اعلام کرده است که تکمیل ۱۱ خط مترو اولین اولویتی است که مدیریت شهری آن را دنبال می‌کند.

شهردار تهران، مهم‌ترین اولویت مدیریت شهری را تکمیل ۱۱ خط مترو تهران اعلام کرده و به گفته زاکانی برای تکمیل این الویت جز منابع مالی به هیچ منابع دیگری احتیاج نیست.

اما در حال حاضر علاوه بر خطوط ۱۰ و ۱۱ مترو تهران که قرار است احداث شوند خطوط ۶ و ۷ مترو نیز نیازمند تکمیل شدن هستند و انجام این کار نیازمند منابع مالی بسیاری است.

برای توسعه خطوط مترو تهران شهرداری تفاهم نامه‌هایی را با شرکت مپنا و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا منعقد کرده است تا با همکاری آنها بتوانند حفاری و احداث تونل خطوط ۱۰ و ۱۱ را انجام دهد.

به گفته مدیرعامل شرکت مترو تهران اولین قدم برای احداث خطوط ۱۰ و ۱۱ و همچنین تکمیل خطوط باقیمانده مترو تأمین منابع مالی است و اگر از این مرحله که سخت‌ترین مرحله به شمار می‌رود گذر کنیم می‌توان تا ۴ سال آینده شبکه متروی تهران را تکمیل کرد.

احداث و تکمیل ۳۳۰ ایستگاه و ۱۱ خط مترو تا ۴ سال آینده

تکمیل ۴ ساله مترو تهران از طریق روش‌های تأمین مالی مختلف

مسعود درستی مدیرعامل شرکت متروی تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به تکمیل و احداث خطوط جدید مترو در تهران گفت: تفاهم نامه‌هایی را در این راستا به امضا رسانده‌ایم که در بستر آنها باید از طریق راهکارهای مختلف، منابع مالی غیرنقدی را بدون آنکه از ظرفیت نقدی و فعلی شهرداری تهران استفاده کنیم، به کار گیریم.

وی با بیان اینکه به دنبال این هستیم که از طریق روش‌های تأمین مالی مختلف متروی تهران را در مدت ۴ سال تکمیل کنیم، اظهار کرد: ظرف سه ماه آینده در ذیل تفاهم نامه‌های به امضا رسیده برنامه‌های خوبی را اجرا می‌کنیم تا بتوانیم از طریق ایجاد ظرفیت‌های تأمین منابع مالی سرمایه‌های خوبی را به خطوط مترو تزریق کنیم.

درستی درباره روند تکمیل خطوط ۶ و ۷ متروی تهران گفت: اگر بتوانیم TOD را در شهر تهران راه اندازی کنیم، بسیاری از معضلات و مشکلات مالی ما برطرف می‌شود؛ زیرا هم اکنون در تمامی نقاط جهان از این تکنیک استفاده می‌شود.

هم اکنون تکمیل خط ۷ متروی تهران به آخر رسیده و بانک شهر نیز پای کار آمده و قرار است در بستر یک ضرب‌الاجل تکمیل خط ۶ را انجام دهد

مدیرعامل متروی تهران با اشاره به وضعیت خط ۷ متروی تهران بیان کرد: هم اکنون تکمیل خط ۷ متروی تهران به آخر رسیده و از محل اوراق مشارکت منابع نقد و غیر نقد شهرداری تهران، این خط را تکمیل خواهیم کرد.

وی افزود: علاوه بر آن بانک شهر نیز پای کار آمده و قرار است در بستر یک ضرب‌الاجل تکمیل خط ۶ را انجام دهد.

درستی با تأکید بر اینکه در خطوط جدید به دنبال ایجاد ظرفیت‌های نوین تأمین مالی هستیم، تأکید کرد: در حال حاضر مونتاژ و حفاری خط ۱۰ متروی تهران آغاز شده است و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم کلید اولیه کار را بزنیم.

احداث و تکمیل ۳۳۰ ایستگاه و ۱۱ خط مترو تا ۴ سال آینده

 

مدیرعامل شرکت متروی تهران تصریح کرد: ساخت خطوط جدید منوط به تأمین مالی است و بر همین اساس گفته‌ایم که گام اول سخت است اما تا پایان سال سرنوشت روش‌های تأمین مالی ما مشخص خواهد شد.

در حوزه حمل و نقل و در حوزه مترو ۳۳۰ ایستگاه مترو در یازده خط موجود وجود دارد و در صورت تکمیل آنها ۱۰ میلیون سفر در طول روز می‌توانند از مترو استفاده کنند که از این میان ۷ خط در ۱۴۳ ایستگاه مورد استفاده قرار گرفته است.

به گفته شهردار تهران برای تکمیل ۷ خط مترو ۷۰ هزار میلیارد تومان و برای تکمیل ۴ خط باقیمانده ۲۳۰ هزار میلیارد تومان احتیاج است و شهرداری تهران در برنامه‌ریزی‌های خود قرار است با رفع گلوگاه‌های مالی این کار را تا سال ۱۴۰۵ انجام دهد.

 

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار