کد خبر: 1100691
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
ضربه کاری ضارب سلمان رشدی بیشتر به «تیر غیب» می‌ماند، هم از آن جهت که یک حکم شرعی و یک آرزوی قلبی برزمین‌مانده را گاهی فقط تیر غیب است که به اجرا درمی‌آورد و هم از این جهت که تاکنون هیچ‌کس رسماً آن را به‌عهده نگرفته است و حتی بسیاری از ناظران آن را اقدامی «پنهان» با برنامه‌ریزی غرب برای اهداف خاص می‌دانند. این اهداف از بلندکردن یک صدای جدید رسانه‌ای علیه جهان اسلام تا به‌هم‌زدن توافق با ایران گفته شده است. هرچه هست کسی که به غرب و به نیویورک پناه برده باشد، به بدجایگاهی پناه برده است و این عاقبت هر اعتمادکننده‌ای است که خود را در حصار امنیت امریکا قرار می‌دهد

سلمان رشدی با ضربه کاری چاقوی «هادی مطر ۲۴‌ساله اهل نیوجرسی» خونش به درودیوار پاشید. نماینده او گفت که ۱۵ ضربه خورده است که از جمله در گلو و کبد و چشم او فرورفته و یک چشمش را هم از دست خواهد داد. شاید او الان زنده نباشد و این مخفی‌کاری شدید در سرنوشت او نشان از آن دارد که سناریوی نوشته‌شده‌ای در حال تکمیل است! این البته فقط می‌تواند یک تحلیل باشد که در سوی پیچیده تحلیل‌ها قرار دارد. سوی ساده و خوشبینانه آن این است که یک جوان مسلمان که سه دهه پیش در زمان نوشتن کتاب شیطانی سلمان رشدی به دنیا نیامده بوده است، حالا شخصاً یا حداکثر با تصمیم جمعی کوچک، از او تقاص گرفته است. از این هم ساده‌تر می‌توان فرض کرد که این ضربه را یک تصفیه حساب از نوع غیر ایدئولوژیک و مسئله‌ای شخصی دانست. آن سوی پیچیده را ناظران بیشتر می‌پسندند و به همین خاطر لاپوشانی امریکا از ادامه وضعیت رشدی را از دو جهت می‌توان تحلیل کرد. اگر این اقدام با برنامه‌ریزی قبلی امریکا و با کشاندن رشدی از مخفیگاه سی‌ساله اش به یک سخنرانی در محیط باز، عملی شده باشد، امریکا در حال حاضر سرنوشت او را پنهان نگه داشته است تا افکار عمومی به‌قدر نیاز برای پروراندن سناریوی از‌قبل‌نوشته‌شده‌ای که امریکا رسانه‌ای خواهد کرد، فربه شود. این سناریو احتمالاً می‌تواند این باشد که امریکا پس از فروخوابیدن فتنه داعش و ائتلاف نمایشی اعراب و اسرائیل و پیش رفتن مذاکره با ایران که همگی بهانه‌ها را برای اتهام خشونت به مسلمانان از دست او گرفته، جهان را با این اقدام برای از‌سر‌گرفتن اسلام‌هراسی آماده می‌کند و اگر امریکا در این قضیه غافلگیر شده باشد، پنهان نگه‌داشتن آن برای نوشتن سناریوی جدید است که بیشترین نفع را از آن ببرند. در ایران غیر از کاربران شبکه‌های اجتماعی، فرد مسئولی در این‌باره اظهارنظر نکرده‌است، مگر مشاور تیم‌رسانه‌ای که تهدید بولتون به قتل و ضربه‌خوردن رشدی را در «آستانه‌توافق هسته‌ای» مشکوک توصیف کرده است. در امریکا هم به‌جز رسانه‌ها و طنزپردازان تا یک روز بعد از حادثه، مطلب خاصی از سران و دولت‌ها منتشر نشد. طنزپردازان، اما گفتند و نوشتند که «وضعیت در امریکا به‌گونه‌ای است که هر مسئولی از امریکا کشته می‌شود، نیمی از مردم امریکا از قاتلان تشکر می‌کنند!» و اینکه «با پولی که پلیس فدرال امریکا مدعی است ایران برای کشتن بولتون کنار گذاشته خود ترامپ هم حاضر است او را بکشد!» در ایران هم بحث طنز در این‌باره داغ بود از جمله اینکه کاربران نوشتند اگر امریکایی‌ها خودشان سلمان رشدی را زده باشند، الان احتمالاً حساب دست بسیاری دیگر از دشمنان ایران که با امریکایی‌ها عکس یادگاری می‌اندازند، آمده است!»

درحالی که سلمان رشدی به ندرت در اماکن عمومی ظاهر می‌شد، اما حضور در جریان یک سخنرانی در شهر نیویورک امریکا کافی بود تا مورد حمله قرار گیرد. نویسنده مرتد کتاب آیات شیطانی که به ساحت پیامبر اسلام (ص) اهانت کرده بود، آن‌طور که آسوشیتدپرس نوشته است هنگامی که قصد سخنرانی در نیویورک داشت مورد حمله واقع شد. بی‌بی‌سی گزارش داد که رشدی در حال سخنرانی در یک مرکز آموزش غیرانتفاعی به نام مرکز «چوتوکوآ» در نیویورک بوده است. شاهدان عینی گزارش دادند مردی به سمت رشدی حمله‌ور شد و او را با مشت یا چاقو هدف قرار داد. پلیس ایالتی نیویورک در بیانیه‌ای تأیید کرده او احتمالاً از ناحیه گردن هدف ضربه چاقو قرار گرفته است. در این بیانیه آمده است: «یک مظنون مرد به سمت تریبون دوید و به رشدی و مصاحبه‌کننده حمله‌ور شد. رشدی ظاهراً بر اثر اصابت چاقو در ناحیه گردن زخمی شد و با بالگرد به بیمارستانی در آن ناحیه منتقل شد.»‌گفته می‌شود که فرد ضارب بین ۱۰ تا ۱۵ ضربه چاقو به رشدی وارد کرده و حال او وخیم گزارش شده است. اندرو ویلی، سخنگوی سلمان رشدی به روزنامه نیویورک‌تایمز گفت که پس از ساعت‌ها عمل جراحی، رشدی از طریق دستگاه تنفس مصنوعی نفس می‌کشد و قادر به صحبت کردن نیست. سخنگوی این نویسنده مرتد انگلیسی – امریکایی ۷۵ ساله افزود: «سلمان رشدی احتمالاً یک چشم خود را از دست خواهد داد، اعصاب دستش قطع شده و کبدش بر اثر ضربه چاقو آسیب دیده است.» پلیس نیویورک با اعلام هویت ضارب گفت که او فردی به نام «هادی مطر» ۲۴ ساله اهل فر ویو نیوجرسی است که در بازداشت بسر می‌برد. پلیس نیویورک همچنین اعلام کرد هیچ نشانه‌ای از انگیزه این حمله ندارد، اما با اف‌بی‌آی در ارتباط و در حال تعیین اتهامات اوست. مقامات محلی امریکا گفته‌اند که ورود به برنامه سخنرانی سلمان رشدی برای عموم آزاد بوده و همگان می‌توانسته‌اند با خرید بلیت در این مراسم شرکت کنند. همین مسئله، امنیت جانی رشدی را به خطر انداخته است و سرانجام به سزای توهین‌هایی که به مقدسات اسلامی کرده بود، رسید.
تحت حفاظت امنیتی
رشدی در حالی مورد حمله ناشیانه قرار گرفته است که از ۳۴ سال پیش توسط دولت‌های انگلیس و امریکا تحت حفاظت شدید قرار داشته است. دولت انگلستان که زمینه انتشار کتاب آیات شیطانی را فراهم کرده بود با صرف هزینه‌های فراوان مسئولیت حفاظت از جان او را به عهده گرفته بود. شبکه الجزیره نوشته این نویسنده انگلیسی- هندی در امریکا زندگی می‌کند و از مدت‌ها پیش تحت حفاظت قرار داشت. انگلیس در سال ۲۰۰۷ به سلمان رشدی جایزه داد که این اعتراضات مسلمانان در سراسر جهان را به همراه داشت. سلمان رشدی بعد از انتشار این کتاب در سال ۱۳۶۷ خشم مسلمانان را برانگیخته بود و به همین دلیل به یک زندگی مخفیانه با شرایط سخت امنیتی روی آورده بود. امام خمینی (ره) بعد از انتشار این کتاب فتوای ارتداد وی را صادر نمود و رشدی از ترس واکنش مسلمانان به زندگی مخفی روی آورد. ترس و وحشتی که سراسر وجود این مرتد را گرفته بود مثال‌زدنی است و گفته می‌شود که در نخستین ماه‌های پس از انتشار آیات شیطانی و بالاگرفتن اعتراضات مسلمان به محتوای ضد دینی آن، سلمان رشدی در طول پنج ماه، ۵۷ بار محل سکونت خود را تغییر داد و حتی اجازه نمی‌دادند احدی از بستگان و آشنایان با او دیدار کند و این سطح از تدابیر امنیتی نشان می‌دهد که تا چه حد از خشم و انتقام مسلمانان واهمه داشت. هزینه یک میلیون دلاری برای حفاظت از او توسط دولت انگلیس انتقاد مردم این کشور ا به همراه داشت و همین مسئله سبب شد او چند سال پیش به امریکا سفر کند و در منهتن نیویورک زندگی می‌کرد. رشدی در انگلیس تحت تدابیر شدید امنیتی قرار داشت و حتی از محل سکونت او نیز ۲۴ ساعته به شدت محافظت می‌شد، اما در امریکا تنها در انظار عمومی توسط نیرو‌های امنیتی محافظت می‌شد و به نوعی حفاظت از او در امریکا تا حدی کاهش یافته بود.
احتمال حمله عمدی به رشدی
مشاور تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در وین در واکنش به خبر حمله به سلمان رشدی گفت با نزدیک شدن به آستانه احیای برجام ادعای ترور بولتون و حمله به رشدی؛ عجیب است. سیدمحمد مرندی جمعه شب اظهار داشت: «من برای نویسنده‌ای که نفرت و تحقیر بی‌پایان نسبت به مسلمانان و اسلام را به همراه داشته است، اشک نمی‌ریزم. وی یک بازیچه امپراتوری است که به عنوان یک رمان نویس پسا استعماری ظاهر شده است». مرندی تاکید کرد: «اما، آیا عجیب نیست که با نزدیک شدن به توافق هسته‌ای احتمالی، امریکا ادعا‌هایی در مورد تلاش برای کشتن جان بولتون مطرح کرده و اکنون این اتفاق می‌افتد؟»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار