کد خبر: 1100619
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۳
رشدی مرتد سال‌ها در وحشت زندگی کرد
حمله به سلمان رشدی با پیچیدگی ابعاد موجود آن پیام‌های مختلفی دارد که در پوسته ظاهری آن هنوز مشخص نشده، اما در حالت کلی، کسی که روایتگر شیطان در هر زمینه‌ای شود، حتی با وجود حفاظت‌های سخت امنیتی، زندگی آرامی نخواهد داشت.
سیدصدرا حسینی
گروه سیاست جوان آنلاین: مهرماه ۱۳۶۷ بود که انتشارات وایکینگ انگلستان -زیرمجموعه‌ی انتشارات پنگوئن- کتاب جدیدی به نام «آیات شیطانی» را به قلم سلمان رشدی منتشر کرد؛ کتابی پانصد و چهل و چند صفحه‌ای که در قالب داستان‌های خیالی به شخصیت پیامبر گرامی اسلام، سایر پیامبران الهی و مقدسات اسلامی توهین کرده بود. موج سنگین تبلیغاتی رسانه‌های آمریکایی و غربی از سویی و ترجمه‌ی سریع و توزیع گسترده‌ی آن به زبان‌های مختلف از سوی دیگر باعث شهرت آن کتاب شد. همین مسئله باعث عکس‌العمل‌های متعددی در جهان به ویژه جمهوری اسلامی ایران شد و اعتراضات سایر مسلمانان، مسیحیان و یهودیان را برانگیخت.
 
مسلمانان در کشور‌هایی از جمله پاکستان، کانادا، مصر و هند ضمن برگزاری تجمعاتی علیه سلمان رشدی و کتابش، برخی از کتابفروشی‌های توزیع‌کننده کتاب را به آتش کشیدند. یکی از مهمترین واکنش‌ها صدور حکم ارتداد نویسنده‌ی کتاب از سوی امام خمینی رحمة‌الله‌علیه بود.
 
متن فتوای امام (ره)
 
در متن فتوای امام خمینی رحمةالله‌علیه درباره‌ی ارتداد سلمان رشدی و واجب‌القتل بودن اوآمده است:" به اطلاع مسلمانان غیور سراسر جهان می‌رسانم مؤلف کتاب «آیات شیطانی» که علیه اسلام و پیامبر و قرآن، تنظیم و چاپ و منتشر شده است، همچنین ناشرین مطلع از محتوای آن، محکوم به اعدام می‌باشند. از مسلمانان غیور می‌خواهم تا در هر نقطه که آنان را یافتند، سریعاً آن‌ها را اعدام نمایند تا دیگر کسی جرأت نکند به مقدسات مسلمین توهین نماید و هر کس در این راه کشته شود، شهید است ان‌شاءاللّه. ضمناً اگر کسی دسترسی به مؤلف کتاب دارد، ولی خود قدرت اعدام او را ندارد، او را به مردم معرفی نماید تا به جزای اعمالش برسد. والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته. "

زندگی سلمان رشدی پس از حکم ارتداد
 
سلمان رشدی بلافاصله پس از صدور فتوای امام خمینی از خانه و کاشانه خود در لندن فرار کرد و در ۵ ماه اول زندگی خود پس از صدور این فتوا با وجود آنکه تحت مراقبت شبانه‌روزی پلیس قرار داشت، از ترس جانش ۵۷ بار محل سکونت خود را تغییر داد.
 
اخبار منتشر شده حکایت از این داشت پلیس انگلیس سالانه یک میلیون دلار برای محافظت از سلمان رشدی هزینه می‌کرده و همین امر انتقادات زیادی را متوجه رشدی کرده است. رشدی در این باره می‌گوید: «بزرگترین مشکلی که بود و من همیشه به آن فکر می‌کردم، این بود که من نمرده بودم. اگر من مرده بودم هیچ‌کس در انگلیس به هزینه‌های امنیت من اعتراض نمی‌کرد.»
 
یک بار شاهزاده چارلز، ولی‌عهد انگلستان اعلام کرد: سلمان رشدی سرباری پرخرج برای مالیات‌دهندگان انگلیسی است!
 
شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز حضور رشدی را در هواپیما‌های خود تا سال ۱۹۹۸ ممنوع اعلام کرده بود و شرکت هواپیمایی ایرکانادا تا چند سال از سفر رشدی با پرواز‌های خود جلوگیری نمود. در کتاب خاطرات «ران اوانس»، یکی از محافظان سلمان رشدی درباره ترس او از فتوای امام راحل می‌نویسد: سلمان رشدی از بیم جان خود جرأت نداشت هیچ کدام از دوستان و آشنایانش را ملاقات کند و حتی اجازه نمی‌داد پسر ۱۰ ساله‌اش به نام ظفر به دیدار او بیاید.
 
پس از اعتراض به بودجه‌ای که انگلستان برای حفاظت از او تخصیص داده بود به ایالات متحده مهاجرت کرد، ولی چند سال پیش لرد احمد نماینده مسلمان مجلس اعیان انگلیس و مشاور وزارت کشور انگلیس در امور نژادی گفته بود با وجود نقل مکان " سلمان رشدی "، نویسنده مرتد انگلیسی به آمریکا، دولت انگلیس کماکان مخارج محافظت از جان او را می‌پردازد.
 
در یکی از مراسم‌هایی که رشدی برای گرفتن جایزه ادبی شرکت می‌کند، در حالی که گریه می‌کند، می‌گوید: «تعجب می‌کنم چرا دیوانه نشده‌ام. من در کشورم زجر می‌کشم. من فکر می‌کنم که دیگر به آخر خط رسیده‌ام و بریده‌ام. از بس دنیا برایم تنگ شده که به قفسه‌های سینه‌ام فشار می‌دهم. رابطه من فقط با تلفن است. زن من هم از من جدا شد.»

آخرین وضعیت سلمان رشدی
 
به هر حال زندگی مخفی با لایه‌های امنیتی بالا بازهم بی نتیجه ماند. بالاخره روز گذشته در حالی که چند سالی از حضور سلمان رشدی در آمریکا می‌گذشت، او در شهر نیویورک به دست یک جوان مورد اصابت چاقو به گردنش قرار گرفت و به سرعت به بیمارستان انتقال داده شد. هر چند تا کنون خبری مبنی بر مرگ وی منتشر نشده است، اما طبق آخرین اخبار تا لحظه انتشار این گزارش (ساعت 14:50 ) سلمان رشدی، حال عمومی مناسبی ندارد. پس از ساعت‌ها عمل جراحی، از طریق دستگاه تنفس مصنوعی (ونتیلاتور) نفس می‌کشد و قادر به صحبت کردن نیست. برخی از نزدیکان وی به رسانه گفتند که احتمالا یک چشم خود را از دست خواهد داد، اعصاب دستش قطع شده. همچنین کبد وی بر اثر ضربه چاقو نیز آسیب دیده است.
 
درباره ضارب سلمان رشدی

آنگونه که رسانه‌های آمریکایی به نقل از مقامات پلیس اعلام کردند هادی مَطر، ۲۴ سال سن دارد و در ایالت کالیفرنیا به دنیا آمده، اما اخیراً به ایالت نیوجرسی مهاجرت کرده است. آخرین آدرس منزل او در بخش «فرویو» در شهرستان «بِرگن» نیوجرسی بوده و مأموران اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی)، پس از حادثه برای تحقیقات بیشتر به منزل او یورش بردند. به گفته پلیس نیویورک، مطر همچنین یک گواهی‌نامه قلابی رانندگی را همراه خود داشته است.

نویسنده رمان آیات شیطانی در اوایل سال ۱۳۹۷ در سفر به فرانسه، گفت: ۳۰ سال گذشت، اکنون همه چیز خوب است، من آن زمان ۴۱ ساله بودم و الان ۷۱ سال دارم. ما در جهانی زندگی می‌کنیم که موضوع‌های مورد نگرانی خیلی زود تغییر می‌کند، از این به بعد، دلایل دیگری برای ترسیدن وجود دارد، آدم‌های دیگری برای کشتن ... 
 
حمله به سلمان رشدی با پیچیدگی ابعاد موجود آن پیام‌های مختلفی دارد که در پوسته ظاهری آن هنوز مشخص نشده و شاید هم مهم نباشد که ضارب با چه انگیزه‌ای سلمان رشدی را هدف قرار داده، اما مسئله مهم این است، کسی که روایتگر آیات شیطانی می‌شود و تحت لوای «آزادی بیان» آگاهانه و به سفارش نیرو‌های امنیتی انگلیس و با انگیزه سیاسی به اعتقادات صد‌ها میلیون انسان توهین می‌کند، حتی با وجود حفاظت‌های سخت امنیتی «قدرت‌های بزرگ» در قلب که یکی از امنیتی‌ترین شهر‌های امریکا، نمی‌تواند و نباید زندگی آرامی داشته باشد.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
فاطمه بحیرایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
0
0
سزای کسی که به آستان مقدس پیامبر خدا(صلوات الله علیه وآله وسلم)اهانت کند،همینه که در سکوت خبری جان بکند و به درک واصل شود،هرکس با آل علی (علیه السلام)در افتاد،ور افتاد من نمیدونم چرا شیاطین درس نمیگیرند.هر چند در این ۳۰ سال هم با ترس و واهمه زندگی کرد که کمتر از مرگ نبود،زنده باد جوانی که با شجاعت تمام سلمان رشدی راخفه کرد
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار