کد خبر: 1100488
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
ثبت‌نام نامزد‌های کمیته ملی المپیک تمام شد، سجادی و صالحی‌امیری نیامدند
نامزد‌های ثبت‌نام کرده در انتخابات کمیته ملی المپیک باید منتظر بمانند تا تکلیف برگزاری یا تعویق این انتخابات مشخص شود. فرآیند ثبت‌نام از نامزد‌های مجمع انتخاباتی این کمیته روز پنج‌شنبه در حالی به پایان رسید که همچنان شک‌وشبهه‌های زیادی در خصوص برگزاری انتخابات در موعد مقرر وجود دارد.
شیوا نوروزی

نامزد‌های ثبت‌نام کرده در انتخابات کمیته ملی المپیک باید منتظر بمانند تا تکلیف برگزاری یا تعویق این انتخابات مشخص شود. فرآیند ثبت‌نام از نامزد‌های مجمع انتخاباتی این کمیته روز پنج‌شنبه در حالی به پایان رسید که همچنان شک‌وشبهه‌های زیادی در خصوص برگزاری انتخابات در موعد مقرر وجود دارد.
مهلت قانونی تعیین شده برای حضور در جمع مدعیان کسب کرسی در کمیته ملی المپیک به پایان رسید و خبری از نامزدی دو گزینه مطرح نشد. حمید سجادی و رضا صالحی‌امیری همان دو نفری بودند که گفته می‌شد لحظه آخر تغییر عقیده می‌دهند و وارد گود انتخاباتی می‌شوند، ولی برخلاف شایعات مطرح شده، نه وزیر ورزش آمد و نه رئیس فعلی کمیته.

مدعیان گرفتن پست در کمیته ملی المپیک ۱۲ روز کاری فرصت داشتند با طی مراحل ثبت‌نام، نامزدی‌شان را رسمی کنند. در روز آخر نیز پنج نفر به جمع قبلی‌ها اضافه شدند تا در نهایت جمع نامزد‌ها به ۳۱ نفر برسد. حسن رنگرز، هاشم اسکندری (رئیس فدراسیوین بولینگ) و مهرعلی باران‌چشمه (رئیس فدراسیون زورخانه‌ای) برای پست نایب‌رئیسی آمدند. محمد علیپور (رئیس فدراسیون انجمن‌های ورزشی) برای پست هیئت اجرایی و کیکاووس سعیدی (رئیس آکادمی ملی المپیک) برای پست ریاست و نایب‌رئیسی وارد گود شدند. با این حساب در انتخابات ششم شهریورماه هادی ساعی، محمود خسروی‌وفا، مهدی علی‌نژاد، بهرام قدیمی، مجید شایسته،  آرش میراسماعیلی،  فضل‌الله باقرزاده و کیکاووس سعیدی برای پست ریاست ثبت‌نام کردند. مهین فرهادی‌زاد،  فضل‌الله باقرزاده،  غلامرضا نوروزی، عباس اورسجی، حسن رنگرز، کیکاووس سعیدی، هاشم اسکندری و مهرعلی باران‌چشمه برای پست نایب‌رئیسی و محمدرضا داورزنی، مجید هنرجو، داوود عزیزی، بهرام قدیمی، علیرضا سهرابیان، هادی ساعی، علیرضا پاکدل، مهدی گودرزی،  محمدرضا پوریا،  آرش میراسماعیلی،  غلامرضا شعبانی‌بهار،  مهرداد علی‌قارداشی،  عباس نظریان، عبدالمهدی نصیرزاده، محسن رضوانی، حمید عزیزی، جواد داوری، محمد علیپور و مرتضی قربانی هم برای پست هیئت اجرایی با هم رقابت خواهند کرد.

ثبت‌نام نامزد‌ها انجام شد، ولی مشکل اصلی همچنان به قوت خود باقی است؛ ابهام در برگزاری مجمع انتخاباتی در موعد تعیین شده! انتخابات کمیته ملی المپیک باید طبق قوانین IOC و با رعایت دقیق اساسنامه برگزار شود. تنها در این صورت است که کمیته بین‌المللی المپیک انتخابات و افراد تعیین شده را به رسمیت خواهد شناخت. از جمله موارد تأکید شده در اساسنامه غالب بودن اعضای المپیکی حاضر در مجمع نسبت به اعضای غیرالمپیکی است. نکته‌ای که آقایان سهواً یا عمداً توجهی به آن ندارند. البته با توجه به آشنایی مدیران کمیته و وزارت به قوانین و تأکید آن‌ها بر این موضوع نمی‌توان بحث سهوی ماجرا را پذیرفت.
تعلل در برگزاری انتخابات فدراسیون‌ها نه‌تن‌ها به بلاتکلیفی رشته‌ها دامن زده، بلکه حدنصاب رسیدن اعضای مجمع را نیز به خطر انداخته است. در حال حاضر تعداد اعضای المپیکی و غیرالمپیکی ۲۹ به ۲۹ است و این یعنی به تعویق افتادن انتخابات کمیته. کاراته که از جمع المپیکی‌ها خارج شده، دوچرخه‌سواری و ژیمناستیک نیز به‌رغم وعده رئیس کمیته ملی المپیک و وزیر ورزش همچنان با سرپرست اداره می‌شوند، فدراسیون‌های فوتبال، شمشیربازی و وزنه‌برداری هم همین شرایط را دارند، مهلت ریاست فدراسیون بدمینتون نیز تمام شده و راهی جز معرفی سرپرست باقی نمانده و تأیید یا ابطال انتخابات فدراسیون سوارکاری نیز همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. حال آنکه انتخابات فدراسیون فوتبال بعد از انتخابات کمیته برگزار خواهد شد (هشتم شهریور) و فدراسیون جهانی ژیمناستیک نیز سرپرست معرفی شده از سوی وزارت را نپذیرفته و فدراسیون ژیمناستیک ایران را تهدید به تعلیق کرده است. در فاصله دو هفته تا ششم شهریور آیا می‌توان این چالش بزرگ و مهم را برطرف کرد و اینکه آیا اساساً عزمی برای نجات فدراسیون‌ها از بلاتکلیفی و برگزاری به‌موقع انتخابات کمیته ملی المپیک وجود دارد؟

نامزدی کیکاووس سعیدی برای پست ریاست و نایب‌رئیسی در روز آخر حواشی زیادی را به همراه داشت. او که دبیرکل فعلی کمیته ملی المپیک است با توجه به سمت دیگرش، یعنی ریاست آکادمی ملی المپیک در انتخابات حضور پیدا کرده است. سعیدی بعد از ثبت‌نام گفت: «ورزش قهرمانی ما از ظرفیت بزرگی برخوردار است و اگر با هم‌افزایی بیشتر تلاش کنیم این ظرفیت ارتقا می‌یابد. هدف من خدمت است و انگیزه دیگری ندارم و حس می‌کنم در این برهه می‌توانم کمک کنم. معتقد به تعامل هستم و این تعامل حداکثری باید بین ارکان عالی کشور، وزارت ورزش، کمیته، فدراسیون‌ها و سایر نهاد‌ها وجود داشته باشد تا با اجماع و وفاق به اهداف عالی برسیم. حمایت قاطع مجلس و دولت و همه دستگاه‌ها به ما کمک می‌کند. خانواده ورزش ایران بزرگ است. البته تا اینجا حمایت دولت و مجلس خوب و ملموس بوده و نگرانی وجود نداشته است، به‌خصوص در دولت جدید.» دبیرکل کمیته ملی المپیک در خصوص تعویق احتمالی انتخابات پاسخ قطعی نداد: «از الان قابل پیش‌بینی نیست که انتخابات در موعد مقرر برگزار می‌شود یا نه. اگر اکثریت المپیکی‌ها حضور داشته باشند انتخابات برگزار خواهد شد. در روز مجمع، اعضای صاحب رأی شمارش خواهند شد و اگر اکثریت وجود داشته باشد قطعاً مجمع قانونی است و انتخابات برگزار می‌شود. اساسنامه به صراحت می‌گوید اعضای المپیکی باید در هر فرض اکثریت آرا را تشکیل دهند. این پیش‌بینی مانعی برای برگزاری مجمع نخواهد بود. هیچ چیز در خصوص تعداد اعضای المپیکی و غیرالمپیکی مشخص نیست و در روز مجمع مشخص خواهد شد. رأی ندادن خلاف اخلاق است و ما در کمال بی‌طرفی مجمع را برگزار خواهیم کرد. هر فدراسیونی که در شراط سرپرستی بسر می‌برد اگر تا زمان مجمع تعیین تکلیف شود، قطعاً به جمع اعضای رأی‌دهنده اضافه خواهد شد. هیچ‌گونه مهندسی صورت نخواهد گرفت و تلاش می‌کنیم انتخابات در فضای خوب و سالم برگزار شود. همکارانم تلاش دارند در روز مجمع تصمیم مناسبی برای خیر و صلاح ورزش گرفته شود.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار