کد خبر: 1100258
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
جلال مهرگان

اجاره کردن ساعتی خانه‌ها رویدادی است که در شهر‌های بزرگ، خصوصاً تهران شایع شده است. این اتفاق همواره در شهر‌های شمال کشور که پذیرای گردشگران است رواج داشته، اما تردیدی وجود ندارد در پیوست این اتفاق در تهران، مفسده‌هایی جریان دارد و هر روز بر دامنه آن اضافه می‌شود. پیدا کردن این خانه‌ها به راحتی آب خوردن است و عمده مشتریان آن یک زن و مرد یا یک دختر و پسر هستند. آگهی‌های این خانه‌ها در سایت‌های پرطرفداری مثل دیوار در دسترس است و همه چیز با یک تماس شروع می‌شود. در تماسی که با شماره چند آگهی برقرار کردیم، اعلام شد خانه‌ها از ساعت ۱۲ ظهر تا ۱۳ ظهر روز بعد با همه امکانات اجاره داده می‌شود. هویت افرادی که همراه شما به این خانه‌ها وارد می‌شوند برای صاحبان آگهی مهم نیست. هیچ قراردادی برای این مدت بین طرفین منعقد نمی‌شود و در نهایت با گرو گذاشتن یک کارت ملی، خانه در اختیار اجاره‌کننده قرار می‌گیرد. قیمت اجاره چنین آپارتمان‌هایی بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان و گاه بیشتر از آن در همان مدت چند ساعت در نوسان است. گردانندگان این خانه‌ها در ذیل آگهی‌های خود آپارتمان‌های دیگری در نقاط مختلف شهر هم پیشنهاد می‌دهند و تأکید دارند رسیدن به هر کدام از آن‌ها با یک تماس برقرار می‌شود.
گردانندگان این خانه‌ها با وجود اینکه فعالیت اقتصادی انجام می‌دهند، ذیل هیچ ساختار قانونی فعالیت نمی‌کنند. براساس اظهارات رئیس اتحادیه مشاوران املاک، مشاوران املاک حق ورود به چنین فعالیت‌هایی را ندارند و در صورت احراز فعالیت در چنین کاری، بنگاه آن‌ها پلمب خواهد شد. او تأکید دارد که مالک یک خانه مختار است خانه خود را به هر صورت که می‌خواهد اجاره دهد.
با وجود اینکه منع قانونی برای چنین کاری حس نمی‌شود، که لزوماً به معنای عدم بروز و شیوع مفسده از مجرای چنین فعالیتی نیست. از همین‌رو چنین فعالیت‌هایی یا باید ذیل اتحادیه املاک یا اتحادیه هتلداران انجام شود که پلیس اماکن، امکان نظارت بر مراودات انجام شده را داشته باشد یا سازوکار قانونی برای آن تبیین شود، هرچند اگر بروز مفسده از چنین فعالیتی خارج شود کسب و کار خانه‌های اجاره ساعتی هم کساد می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار