کد خبر: 1100252
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
شیوا نوروزی

شروع فصل جدید لیگ برتر تنور مسابقات فوتبال در ایران را داغ می‌کند، اما سود این بازی‌ها فقط به جیب بازیکنان، مربیان، مدیران و دلالان میلیاردی‌بگیر می‌رود و در اصل تأثیری در نجات فوتبال کشورمان ندارد.
لیگ بیست و یکم در حالی آغاز می‌شود که قهرمان و نایب‌قهرمان فصل گذشته به خاطر عدم دریافت مجوز حرفه‌ای و نداشتن ملاک‌های بین‌المللی از حضور در لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته شده‌اند. تلخ‌تر اینکه مشکلات و نواقص متعدد این دو باشگاه و همچنین تیم‌های دیگر به قوت خود باقی است و با ادامه این روند امسال نیز باید منتظر حذف دوباره سرخابی‌ها از آسیا باشیم. متأسفانه موضوع به همین‌جا ختم نمی‌شود و نباید فکر کرد ای‌اف‌سی به حذف پرسپولیس و استقلال بسنده خواهد کرد. مقامات آسیایی در صورت عدم همکاری مسئولان ایرانی و برطرف نکردن نواقص و کاستی‌ها در آینده‌ای نزدیک اقدام به تعلیق لیگ برتر ایران هم خواهند کرد. این هشدار از سوی مقامات فوتبال خودمان تأیید و اعلام شده، منتها نگرانی از این بابت است که کلاً کک هیچ مسئولی نمی‌گزد!
مشکلات مستطیل سبز ما یکی، دو تا نیست و به هر گوشه‌اش که نگاه کنید کوهی از کمبود‌ها و معضلات به چشم می‌خورد. سال گذشته وقتی با هیاهوی فراوان خبر حذف قطعی سرخابی‌ها اعلام شد و با جاروجنجال بسیار زیاد هیچ شخص یا نهادی مسئولیتش را برعهده نگرفت، می‌شد حدس زد تنبیهات سخت‌تری در پیش خواهد بود. سران کنفدراسیون آسیا برای آنکه از قافله حرفه‌ا‌ی‌گری فیفا عقب نمانند چند سالی است با اعمال قوانین سختگیرانه و برخورد‌های قاطع سعی در هدایت تیم‌ها و لیگ‌های قاره به سمت حرفه‌ای شدن به معنای واقعی دارند. در این بین برخی تیم‌های متمول عربی و شرق آسیا نیز مشمول جریمه و کنار گذاشته شدن از آسیا شده‌اند با این تفاوت که آن‌ها با در نظر گرفتن تدابیر لازم جبران مافات کرده یا خواهند کرد تا دوباره موفق به گرفتن جواز حرفه‌ای شوند، اما ما چی؛ دریغ از برداشته شدن یک قدم در جهت نجات سرخابی‌ها. دو باشگاه کاملاً دولتی که تحت مدیریت وزارت ورزش هستند و در هیچ دوره‌ای دولتی‌ها حاضر نشدند دست از مالکیت این دو باشگاه بردارند. همین مالکیت مشترک بود که به عنوان اصلی‌ترین چالش زمینه حذف دو قطب اصلی فوتبال ایران از لیگ قهرمانان را فراهم ساخت. آقایان پرمدعا هم که سال‌هاست به ارسال مدارک غیرواقعی و حاوی اطلاعات دروغ به ای‌اف‌سی عادت کرده‌اند کماکان بر مواضع قبلی خود تأکید دارند و با همان فرمان پیش می‌روند.
درحالی‌که به گفته رئیس کمیته مسابقات لیگ خطر تعلیق لیگ برتر کاملاً جدی است و آسیایی‌ها اصلاً با کسی شوخی ندارند. تداوم حذف سرخابی‌ها از لیگ قهرمانان و مشکل بسیاری از لیگ برتری‌ها برای دریافت مجوز حرفه‌ای کار را به جایی رسانده که احتمال اقدام کنفدراسیون علیه لیگ مثلاً حرفه‌ای‌مان قوت گرفته است. در این صورت ای‌اف‌سی تمامی تیم‌هایمان را از حضور در مسابقات بین‌المللی محروم خواهد کرد و لیگ برتر به همان لیگ آماتور تبدیل خواهد شد. البته ما که خودمان می‌دانیم از هر زاویه‌ای که به قضیه نگاه کنیم لیگ‌مان کاملاً آماتوری است و به قول مرحوم حجازی تنها شماره پیراهن‌ها با اعداد لاتین نوشته می‌شود. در این بین، اما پای آبروی فوتبال، ورزش و حتی کشورمان وسط است و نمی‌توان در قبال سوءمدیریت مدیران نالایق و عده‌ای فرصت‌طلب و منافع ملی و ورزشی سکوت کرد. فعلاً خیلی‌ها سعی می‌کنند در این مورد سکوت کنند و به امورات خود برسند، اما فکرش را کرده‌اید در صورت تعلیق لیگ برتر دیگر به چه بهانه و ترفندی قرار است میلیارد‌ها تومان از پول بیت‌المال به پای فوتبال زیان‌ده و پرحاشیه ریخته شود؟! برای نجات سرخابی‌ها که کاری نکردید لااقل برای طرح بهانه‌های جدید جهت ریخت‌وپاش‌های نجومی، آن هم در لیگ آماتوری برنامه‌ریزی کنید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار