کد خبر: 1100226
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
این ۱۰ توصیه را فراموش نکنیم
مدیریت رابطه با خانواده همسر یکی از مهم‌ترین مهارت‌های تداوم زندگی مشترک است. وقتی ازدواج می‌کنید، احترام به خانواده همسر هم به اندازه احترام به خانواده خودتان اهمیت پیدا می‌کند. ممکن است اختلافاتی هم پیش بیاید، اما باید یاد بگیرید این اختلافات را به بهترین شکل برطرف کنید.

مدیریت رابطه با خانواده همسر یکی از مهم‌ترین مهارت‌های تداوم زندگی مشترک است. وقتی ازدواج می‌کنید، احترام به خانواده همسر هم به اندازه احترام به خانواده خودتان اهمیت پیدا می‌کند. ممکن است اختلافاتی هم پیش بیاید، اما باید یاد بگیرید این اختلافات را به بهترین شکل برطرف کنید.

علت ایجاد اختلاف با خانواده همسر: تعارض‌های بین ما و خانواده همسر بیشتر مواقع ناشی از مسائل کوچک و جزئی هستند. مادرشوهرمان حرفی می‌زند که باعث دلخوری ما می‌شود و عصبانی می‌شویم، چون نشان‌دادن عصبانیت یا رنجش‌مان باعث بدترشدن اوضاع می‌شود، خشم خود را می‌خوریم و ناراحتی‌مان را پنهان می‌کنیم که این کار باعث نشخوار فکری مداوم و احساسات منفی می‌شود. درست است که هدف از تشکیل خانواده رسیدن به آرامش و شادی است، اما گاهی هم ازدواج بسیار مسئله‌ساز می‌شود، زیرا فرهنگ خانواده‌ها باهم متفاوت است. برای اینکه بتوانید اختلاف‌نظر‌ها و مشکلات‌تان را با خانواده همسرتان به خوبی حل کنید، به مهارت‌های ارتباطی قوی نیاز دارید.
تعارض با خانواده همسر از دیدگاه روان‌شناسی تکاملی: بر اساس پژوهش‌ها شایع‌ترین تعارض‌ها با خانواده همسر تنش‌های بین عروس و مادرشوهر هستند. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که دلیل اصلی این مشکلات ممکن است ژنتیکی باشد، البته منظورشان از ژنتیکی این نیست که ژنی مسئول درگیری فرد با خانواده همسر است، بلکه می‌گویند پیوند ژنتیکی بین والدین و فرزند تمایلی برای والدین ایجاد می‌کند که در مسائل مختلف خانواده خودشان را ترجیح بدهند. می‌توانید صورت‌مسئله را پاک کنید و درباره مسائلی مانند ورزش، مسافرت، کار و فیلم حرف بزنید که باعث ایجاد تعارض نمی‌شوند، اما این کار مشکل را حل نمی‌کند. اگر ترجیح می‌دهید صحبت‌های سازنده درباره مسائل مهم‌تر داشته باشید، باید از خودتان و همسرتان شروع کنید، ارزش‌های فردی‌تان را بشناسید و درباره آن‌ها صحبت کنید، سپس یاد بگیرید چطور با یکدیگر و با دیگران ارتباط برقرار کنید.
یکی دیگر از روش‌های حل مشکل با خانواده همسر تغییر موضع است: به جای مبارزه مداوم با اختلاف‌نظرها، سعی کنید خانواده همسرتان را بهتر بشناسید. درک بهتر روابط همسرتان و خانواده‌اش می‌تواند به شما کمک کند وضعیت را با همدلی بیشتری ببینید و محیط سازنده‌تری را برای حرکت رو به جلو ایجاد کنید.
نحوه مدیریت رابطه با خانواده همسر: رابطه با خانواده همسر بخش شگفت‌انگیزی از زندگی زناشویی است، اما می‌تواند چالش‌برانگیز و استرس‌زا هم باشد. به هر حال والدین همسرتان بخشی از زندگی شما هم هستند و مهم است که رابطه‌تان با آن‌ها را بهبود ببخشید. ایجاد روابط نزدیک با خانواده همسر همیشه آسان نیست، اما یادگیری کنار آمدن با مادر شوهر یا پدرشوهرتان رفاه و سلامت روان شما را تقویت می‌کند و قطعاً ارزش تلاش‌کردن را دارد.
۱. همسرتان را در اولویت قرار دهید: وقتی ازدواج می‌کنید، همسرتان نزدیک‌ترین و مهم‌ترین فرد زندگی شما می‌شود. همیشه حفظ رابطه سالم با همسرتان را اولویت اول زندگی‌تان قرار دهید. شما دو نفر یک تیم هستید و هنگام رسیدگی به مسائل مربوط به خانواده‌های یکدیگر، باید متحد باشید.
۲. محدودیت‌های مناسب تعیین کنید: شما و همسرتان باید درباره محدودیت‌هایی که می‌خواهید اعمال کنید باهم تصمیم بگیرید، مثلاً اگر برای ساعات اولیه خواب فرزندان‌تان ارزش قائل هستید، ممکن است به میهمانی‌های شبانه نروید یا اگر هم بروید، زودتر برگردید یا اگر مادرشوهرتان هر روز برای دیدن شما به خانه‌تان می‌آید یا انتظار دارد شما هر روز به او سر بزنید، با همسرتان مشورت کنید و روزی را انتخاب کنید، سپس او را برای صرف شام در همان روز مقرر دعوت کنید.
۳. با خانواده همسرتان درگیر نشوید: درگیرشدن با خانواده همسر عواقب بسیار بدی دارد و باعث می‌شود تصویر بدی از شما در ذهن‌شان بماند. سعی کنید از روش‌های درست برای حل مشکلات‌تان استفاده کنید و هرگز با آن‌ها درگیر نشوید.
۴. انتظارات خود را کم کنید: بیشتر ما انتظارات زیادی از خانواده همسرمان داریم. این انتظارات تصویر ذهنی ما از خانواده همسرمان هستند و با زندگی واقعی تفاوت زیادی دارند. سعی کنید روی کار‌هایی که دوست دارید خانواده همسرتان برا‌ی‌تان انجام بدهند، تمرکز نکنید. این کار سخت است، اما کنارگذاشتن این انتظارات باعث می‌شود زمانی که آن‌ها این کار‌ها را انجام نمی‌دهند، توی ذوق‌تان نخورد و کمتر ناراحت شوید.
۵. خونسرد باشید: تا به حال همسرتان از والدین شما انتقاد کرده است؟ بیشتر ما این اتفاق را تجربه کرده‌ایم. شما کاملاً حق دارید حدومرز‌هایی را تعیین کنید و اجازه ندهید همسرتان شما یا خانواده‌تان را تحقیر کند، اما اگر بتوانید خودتان را کنترل و بدون دعوا با او برخورد کنید، تأثیر بیشتری خواهد داشت.
کشیدن نفس عمیق یا حتی چند لحظه بیرون رفتن از اتاق می‌تواند به شما کمک کند درگیری‌های کوچک را به جروبحث‌های بزرگ نکشانید. فقط به یاد داشته باشید که اگر چیزی شما را آزار می‌دهد، بعداً آن را با همسرتان در میان بگذارید و برای یافتن راه‌حل با یکدیگر صحبت کنید.
۶. سعی کنید انعطاف‌پذیر باشید: اگر رابطه خوبی با همسرتان دارید، سعی کنید اختلاف‌نظر‌های کوچک‌تر را از بین ببرید. اگر مادربزرگ هنگام ملاقات به بچه‌های‌تان زیاد آب‌نبات می‌دهد، شاید بتوانید از این مسئله چشم‌پوشی کنید. اگر رابطه‌تان با خانواده همسرتان چندان آرام و صلح‌آمیز نیست، باز هم این توصیه کارآمد است. روی مسائلی تمرکز کنید که بیشترین اهمیت را دارند و مسائل کم‌اهمیت را جدی نگیرید.
۷. همیشه مهربان باشید: با محبت سلام و احوالپرسی کنید و همیشه با لحنی محترمانه صحبت کنید، حتی اگر آن‌ها با شما محترمانه رفتار نمی‌کنند. اگر سعی کنید با دیگران همان‌طور رفتار کنید که با شما رفتار می‌کنند، هیچ‌چیز تغییر نخواهد کرد.
۸. درگیری با مادرشوهر را چگونه مدیریت کنید: با مادرشوهرتان ارتباط برقرار کنید و بپرسید مشکل اصلی چیست. او را برای صرف عصرانه یا شام به خانه‌تان دعوت کنید و با آرامش و خونسردی توضیح دهید که احساس می‌کنید با شما زیاد بحث می‌کند و بپرسید چه کاری می‌توانید برای حل مشکل انجام دهید.
۹. چگونه مرز‌هایی در ارتباط با خانواده همسر تعیین کنیم: طرز فکرتان را تغییر دهید، رقابت را از معادله خارج کنید، درباره احساسات آن‌ها فکر کنید، با همسرتان همگام شوید، زمانی را برای دیدار با خانواده‌ها در نظر بگیرید، اجازه بدهید با فرزندان‌تان وقت بگذرانند.
۱۰. چگونه تعارض‌های مربوط به خانواده همسر را مدیریت کنیم؟ نه به دنبال قطع رابطه با خانواده همسر، بلکه دنبال راهی برای ارتباط با آن‌ها باشید، فعالانه گوش کنید، درباره گزینه‌ها صحبت کنید و دنبال راه‌حل‌هایی باشید که به نفع همه باشند، با راه‌حلی دو سر برد به اختلافات پایان دهید.
*نقل و تلخیص از chetor. com /خانواده همسر، ریشه تعارضات و ۱۰ توصیه برای مدیریت آن/ فاطمه زاهدی

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار