کد خبر: 1100200
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵
فدراسیون ورزش‌های همگانی ج. ا. ایران، سومین دوره مربیگری ورزش سالمندان را با همکاری پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می‌کند
به گزارش جوان آنلاین به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، سومین دوره مربیگری ورزش سالمندان با هدف تربیت نیرو‌های متخصص برای ورزش سالمندان در شهریور ماه سال جاری برگزار خواهد شد.
دکتر حامد عباسی «عضو هیأت علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و رئیس کمیته توسعه ورزش و فعالیت بدنی سالمندان کشور» در گفتگو با روابط عمومی پژوهشگاه با بیان اینکه سرشماری‌های انجام شده در کشور نشانگر روند رو به رشد جمعیت سالمندان در ایران است. جمعیت سالمندی در ایران طی حدود ۴۲ سال از ۵ درصد در سال ۱۳۵۵ به ۱۰ درصد در سال ۱۳۹۸ رسیده است (دو برابر شدن جمعیت سالمندی). مجدداً طی حدود ۲۱ سال، در سال ۱۴۲۰ به ۲۰ درصد خواهد رسید (دو برابر شدن جمعیت سالمندی)؛ این در حالی است که در بسیاری از کشور‌های توسعه یافته جهان، دو برابر شدن مجدد جمعیت سالمندی در طول بیش از صد سال اتفاق افتاده است و کشور ما از جمله کشور‌های واجد بالاترین شیب و شتاب افزایش جمعیت سالمندی در جهان است که خبر از سونامی سالمندی در ایران میدهد. افزایش سریع جمعیت سالمندان کشور، واقعیتی غیرقابل انکار است و تأثیر قابل توجهی بر افراد سالمند، خانواده‌ها و جامعه دارد. وی افزود خوشبختانه سند ملی سالمندان کشور بعنوان چارچوبی برای هدایت سیاست گذاریها، برنامه‌ها و فعالیت‌های آینده در امور سالمندان کشور با تمرکز بر شش هدف اصلی: ۱) ارتقای سطح فرهنگی جامعه در خصوص پدیده سالمندی؛ ۲) توانمندسازی سالمندان؛ ۳) حفظ و ارتقاء سالمت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی سالمندان؛ ۴) تقویت حمایت‌های اجتماعی برای ارتقاء سرمایه اجتماعی؛ ۵) توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز در امور سالمندی؛ ۶) تامین منابع مالی پایدار برای نظام حمایتی از سالمندان تدوین شده است.
رئیس کمیته توسعه ورزش و فعالیت بدنی سالمندان کشور اظهار داشت خوشبختانه مزایای فعالیت بدنی برای سالمندان در بهبود تندرستی، پیشگیری از بیماری‌های مزمن، ارتقا عملکرد، استقلال و کیفیت زندگی که ناظر بر اهداف سند ملی سالمندان است به خوبی در پیشینه مربوطه به اثبات رسیده است. دستیابی به اهداف چندگانه در گرو دسترسی به مربیان متخضض ورزش سالمندان است که با نیاز‌ها و ملاحظلات فعالیت بدنی در دوران سالمندی آگاه باشند. از این رو تربیت مربیان متخصص برای ورزش سالمندان از جمله از اهداف اصلی کمیته توسعه ورزش و فعالیت بدنی سالمندان کشور است. در این راستا سومین دوره مربیگری درجه سه ورزش سالمندان در شهریور ماه جاری از تاریخ ۷ الی ۱۱ به صورت مجازی و ۱۸ شهریور ماه بصورت حضوری در تهران برگزار می‌شود.
دکتر حامد عباسی افزود: شرکت‌کنندگان در این دوره، مواردی همچون: تغییرات و نیازمندی‌های ساختاری، فیزیولوژیکی، روانی، شناختی، حرکتی و تغذیه‌ای سالمندی، بیماری‌های شایع سالمندان، ارزیابی و غربالگری پیش از شرکت در فعالیت بدنی سالمندان، ارزیابی و پایش آمادگی جسمانی عمومی و عملکردی سالمندان، ارزیابی روان‌شناختی و شناختی سالمندان، اصول طراحی برنامه تمرینی برای سالمندان، روان‌شناسی مربیگری سالمندان، تغییر رفتار در سالمندی، ملاحظات فعالیت ورزشی برای بیماری‌های سیستم عصبی - عضلانی - اسکلتی، ملاحظات فعالیت ورزشی برای بیماری‌های سیستم قلبی - عروقی و متابولیک، تمرینات عملکردی، تمرینات تعادلی گام‌برداری، تمرینات چند حسی، ادراکی - شناختی، کمک‌های اولیه و ... را فرا می‌گیرند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار