کد خبر: 1100092
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
دنیا حیدری

زرق و برق فوتبال چند سالی است که خانواده‌ها را بر آن داشته تا به امید رقم زدن آینده‌ای مرفه برای فرزندان خود زمینه حضور آن‌ها را در این رشته محبوب مهیا سازند. اشتیاقی که شرایط را برای فعالیت سودجویان فراهم ساخته و دست آن‌ها را در این راستا، به‌خصوص در فصل تابستان باز گذاشته است، به‌طوری‌که طی سال‌های اخیر شاهد رشد قارچ‌گونه مدارس فوتبال در شهر‌ها و استان‌های مختلف هستیم. مدارسی که بسیاری از آن‌ها فاقد مجوز لازم هستند، اما با توجه به تقاضا‌های بسیار به‌خصوص در فصل تعطیلات مدارس می‌توانند به واسطه تبلیغات فریبنده جذب بالایی داشته باشند. اما از آنجایی که کیفیت برای‌شان کمترین اهمیتی ندارد و آنچه مدنظر دارند کمیت است و استفاده حداکثری از این زمان کوتاه شاهد اتفاقات و اخبار ناگوار بسیاری در این راستا هستیم. مشکلاتی که تنها به مسائل فنی ختم نمی‌شود و گاهی مشکلات اخلاقی را در پی دارد که به دلیل ایراد‌های ساختاری و عدم دریافت مجوز‌های لازم، امکان پیگیری و شکایت را به طرف حساب خود نمی‌دهد.
اگرچه سهم خانواده‌ها در انتخاب مدارس فوتبال برای فرزندان‌شان غیرقابل انکار است، بی‌هیچ تردیدی انتخاب خانواده‌ها باید اصولی باشد، نه براساس تبلیغات فریبنده‌ای که اساساً نتیجه مثبتی در پی ندارد. در اصل گرفتن استعلام از هیئت‌های فوتبال در خصوص مجوز مدارس فوتبال اصلی‌ترین اقدامی است که خانواده‌ها می‌توانند در راستای ثبت‌نام فرزندان خود انجام دهند. با این وجود نمی‌توان نقش هیئت‌های فوتبال را نیز در این زمینه نادیده گرفت.
یکی از بزرگ‌ترین معضلات در این راستا اعطای بی‌هدف مدرک مربیگری، آن هم بی‌هیچ فیلتر، نظارت و بازنگری است. مسئله‌ای که در رشد روزافزون و قارچ‌گونه مدارس فوتبال تأثیر بسزایی دارد. مدارسی که به واسطه مربیان ناکارآمدی دایر می‌شود که کوچک‌ترین تجربه، دانش و تعهد اخلاقی ندارند و اتفاقات ناگواری را رقم می‌زند که گاهاً جبران‌ناپذیر است. حال آنکه در صورتی که دقت‌نظر بیشتری در خصوص اعطای مدرک مربیگری و از آن مهم‌تر صدور مجوز برای مدارس فوتبال انجام شود، می‌توان به شکل قابل توجهی مقابل اتفاقات ناگوار را گرفت و نتیجه به دست آمده از دایر شدن این مدارس را هدفمند کرد.
اما به‌رغم اهمیت بسیاری که عملکرد مدارس فوتبال دارد، بسیاری از هیئت‌ها با چشم بستن بر این مهم، تنها به صدور مجوز می‌پردازند. مجوز‌هایی که نه اصول و باید‌ها را رعایت کرده و نه نظارتی بر آن وجود دارد. مسئله‌ای که به‌جای ترویج فرهنگ فوتبال و تربیت نسل آینده تنها گردش مالی این رشته را بالا برده و جیب سودجویان و دلالان را پر می‌کند و در کنار آن گاهی اتفاقات ناگواری را هم شاهد هستیم که کار را به شکایت و دادگاه هم می‌کشاند، اما عدم رعایت اصولی این روند باعث می‌شود تا نه شاکیان دست‌شان به جایی برسد و نه این اتفاقات درس عبرتی شود برای برچیده شدن بساط مدارس غیرحرفه‌ای و فاقد مجوز فوتبال!
بی‌شک، اما زرق و برق فوتبال و ارقام نجومی که طی سال‌های اخیر در این رشته رد و بدل شده سهم بسزایی در ایجاد شوق و علاقه در بین خانواده‌ها برای ثبت‌نام در مدارس فوتبال دارد. اقدامی که بی‌هیچ تردیدی در راستای ایجاد آینده‌ای مرفه برای بچه‌ها انجام می‌شود، اما به دلیل عدم رعایت سلسله مراتب نه فقط نمی‌تواند آینده روشنی در پی داشته باشد که علاوه بر صرف هزینه هنگفت می‌تواند گاهی عواقب جبران‌ناپذیری را هم برای خانوار‌ها در به دنبال داشته باشد. حال آنکه در صورت نظارت جدی ادارات ورزش استان‌ها و هیئت‌های فوتبال بر عملکرد مدارس دارای مجوز قانونی نه‌تن‌ها می‌توان بساط مدارس غیرحرفه‌ای را برچید که می‌توان گامی بلند در راستای هدفمند کردن تربیت نسل تازه فوتبال برداشت. نسلی از بین علاقه‌مندان جوان و نوجوانی که باید روی استعداد‌های آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد، نه بر سر آن معامله!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار