کد خبر: 1100058
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
خاطره‌ای از محرم در جبهه در گفت‌وگوی «جوان» با یک رزمنده دفاع مقدس
متن زیر خاطره علی بیگی یکی از رزمندگان حاضر در خطه کردستان است که ماه محرم سال ۵۸ در شهر مهاباد حضور داشت. روایت زیر را از زبان این رزمنده دفاع مقدس می‌خوانید.
علیرضا محمدی


گردان پنجم
پاییز سال ۱۳۵۸ همراه گردان پنجم از سپاه تهران به مهاباد اعزام شدیم. پادگان ولیعصر به عنوان پادگان عملیاتی سپاه نقش اعزام نیرو به مناطق آشوب خیز را برعهده داشت و ما از طرف این پادگان به کردستان رفتیم. مهاباد پایتخت ضد انقلاب به شمار می‌رفت. دهه بیست خورشیدی در این شهر جمهوری اعلام شده و حزب دموکرات آنجا حکومتی خودخوانده تشکیل داده بود. از همان زمان دموکرات‌ها در مهاباد پایگاهی سنتی داشتند. بعد از انقلاب کومله‌ها هم به این شهر آمده بودند و کل مهاباد در کنترل آن‌ها بود. ما که به این شهر رفتیم جز پادگان ژاندارمری و مقر سپاه که در کاخ جوانان سابق بود، تمام شهر را دو حزب کومله و دموکرات اداره می‌کردند.
محرم در کردستان
ماه محرم سال ۵۸ برای من به یادماندنی است. ما باید در یک شهر اهل سنت مراسم عزاداری برگزار می‌کردیم. فرمانده‌مان شهید وصالی توصیه‌های لازم را گوشزد کرده بود. سعی می‌کردیم مراسم را داخل مقر انجام بدهیم و به بیرون از مقر انتقال ندهیم. ضد انقلاب، چون از حساسیت‌های این ماه برای شیعیان خبر داشتند، سعی می‌کردند برای ما مزاحمت درست کنند. این را هم بگویم که هیئت حسن نیت از طرف دولت موقت به منطقه آمده بود و ما در یک آتش بس با ضد انقلاب قرار داشتیم. بنابراین نیرو‌های ضد انقلاب با جسارت خاصی در ماشین‌هایشان نوار‌های شاد می‌گذاشتند و از کنار مقر سپاه عبور می‌کردند تا لج ما را دربیاورند! اما ما به دستور فرماندهان کاری به کارشان نداشتیم و در داخل مقر مراسم عزاداری محرم را برگزار می‌کردیم.
ارادت اهل سنت
یک‌بار که برای کاری به شهر رفته بودم، دیدم شرایط آنجا مثل روز‌های عادی است. خب آن مردم اهل سنت بودند و مثل ما شیعه‌ها ماه محرم را عزاداری نمی‌کردند. ظهر که اذان داد داخل یک مسجد رفتم تا نماز بخوانم. چند نفر از مردم بومی بعد از نماز دورم جمع شدند و پرسیدند پاسدار هستم. گفتم نه پاسدار نیستم و بسیجی هستم. آن‌ها گفتند می‌دانیم که الان ماه محرم است و شما مراسم عزاداری ایام شهادت پسر نبی اکرم را برگزار می‌کنید. خواستیم به شما بگوییم که ما هم برای اهل بیت احترام قائل هستیم و در این ماه سعی می‌کنیم برخی از کار‌ها را انجام ندهیم. برایم جالب بود که اهل سنت اینچنین اعتقادی به اهل بیت دارند. احساس تعجبم را به آن‌ها گفتم ولی در پاسخ گفتند در اصل ما باید تعجب کنیم که چرا شما فکر می‌کردید ما نباید به اهل بیت پیامبر (ص) احترام بگذاریم. ما هم مسلمانیم و به حکم مسلمانی فرزندان رسول خدا را با دل و جان دوست داریم و حرمتشان را روی چشم می‌گذاریم. من آن روز وقتی به مقرمان برگشتم، موضوع را به بچه‌ها گفتم و همگی موافق بودیم که پخش نوار‌های ترانه توسط ضد انقلاب است و مردم عادی هیچ گاه حرمت اهل بیت را نخواهند شکست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار