کد خبر: 1099934
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
پنجمین جنگ غزه در کمتر از سه روز با تن دادن رژیم صهیونیستی به یک آتش‌بس هرچند شکننده تمام شد تا رکورد کوتاهی جنگ‌ها بین اسرائیل با باریکه ۳۶۲ کیلومتر مربعی تحت محاصره غزه، یک بار دیگر شکسته شود. آخرین جنگ مقاومت فلسطینی با اسرائیل که در مه ۲۰۲۱ درگرفته بود، ۱۱ روز طول کشید.

پنجمین جنگ غزه در کمتر از سه روز با تن دادن رژیم صهیونیستی به یک آتش‌بس هرچند شکننده تمام شد تا رکورد کوتاهی جنگ‌ها بین اسرائیل با باریکه ۳۶۲ کیلومتر مربعی تحت محاصره غزه، یک بار دیگر شکسته شود. آخرین جنگ مقاومت فلسطینی با اسرائیل که در مه ۲۰۲۱ درگرفته بود، ۱۱ روز طول کشید. در این جنگ حدود ۴ هزار و ۴۰۰ راکت و موشک از غزه به سرزمین‌های اشغالی پرتاب شد. حالا ظرف کمتر از سه روز، فلسطینیان با بیش از ۷۰۰ راکت و موشک ۵۷ شهر در سرزمین‌های اشغالی از جمله تل‌آویو را هدف قرار دادند. نتیجه این شد که حمله‌ای را که ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود یک هفته ادامه خواهد یافت، ظرف سه روز مجبور به پایان دادن به آن شد.

روز ۵ اوت ۲۰۲۲ رژیم صهیونیستی در مجموعه حملاتی که خود آن را غافلگیر کننده خوانده، زیرساخت‌های مقاومت فلسطینی را در غزه هدف قرار داد و تیسیر جباری، از رهبران جهاد اسلامی فلسطین را ترور کرد. پاسخ جهاد اسلامی فلسطین به این اقدام تروریستی، منجر به جنگ سه‌روزه‌ای بین مقاومت فلسطینی با رژیم صهیونیستی شد که البته حوالی ساعت ۱۱:۳۰ یک شنبه شب به آتش‌بسی شکننده منجر شد. ارتش رژیم صهیونیستی در نخستین روز حمله پیش‌بینی کرده بود که حمله به غزه تا یک هفته طول بکشد، ولی یائیر لاپید، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز یک شنبه مدعی شد که اهداف نظامی تعیین‌شده محقق شده‌اند و نیازی به ادامه عملیات نیست. سه روز نبرد میان رژیم صهیونیستی که در بین جنگ‌های درگرفته بین دو طرف از سال ۲۰۰۶ تاکنون بی‌سابقه است، جهاد اسلامی با بیش از ۶۰۰ موشک و راکت ۵۸ شهر سرزمین‌های اشغالی از جمله تل‌آویو، عسقلان، نیفوت، بئرالسبع و سدیروت را مورد حمله قرار داد. برخی منابع تعداد موشک‌های پرتاب شده را بیش از ۷۰۰ موشک اعلام کرده‌اند. یک شنبه شب ساعتی قبل از آتش‌بسی که مصر برای آن وساطت کرد، شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی برای اولین بار تأیید کرد که در حملات موشکی نیرو‌های مقاومت، فرودگاه بن‌گوریون تل‌آویو نیز با دو فروند موشک هدف قرار گرفته که هر دو رهگیری شده‌اند. با این حال، منابع غیر رسمی گفته‌اند که چهار موشک از غزه به سمت فرودگاه بن‌گوریون تل‌آویو در ۷۰ کیلومتری غزه شلیک شده و در اطراف تل‌آویو هم دست‌کم صدای ۱۰ انفجار به گوش رسیده است. برخی منابع هم می‌گویند که در طول حملات، فعالیت فرودگاه بن‌گوریون تل‌آویو به حالت تعلیق درآمده است. اسرائیلی‌ها از شمار تلفات صهیونیست‌ها خبری اعلام نکرده‌اند، ولی روز یک شنبه اعلام شد که زمان آغاز جنگ، ۴۶ شهرک‌نشین صهیونیست زخمی شده به این بیمارستان منتقل شده‌اند. برخی منابع نظامی اسرائیلی نیز کشته شدن چند صهیونیست را تأیید کرده‌اند.
در مقابل، رژیم صهیونیستی نیز به طور گسترده به زیرساخت‌ها و غیرنظامیان در غزه حمله کرد. بر اساس آخرین آماری که دیروز منتشر شد، شمار شهدای حمله سه روز به غزه به ۴۳ نفر افزایش یافت که از این ۴۳ نفر، ۱۵نفر کودکان فلسطینی‌اند. ۳۱۱ نفر از ساکنان غزه مجروح شده‌اند. گستردگی حملات تل‌آویو به غیرنظامیان به حد بود که تور ونزلند، گزارشگر ویژه سازمان ملل در سرزمین‌های فلسطینی گفت که کشتار عمدی فلسطینیان «اکنون به مرحله شرم‌آور رسیده است.» وزارت مسکن فلسطین در نوار غزه در بیانیه‌ای اعلام کرد که طی سه روز حملات جنگنده‌های اسرائیلی به نوار غزه، به هزار و ۷۴۶ واحد مسکونی خسارت وارد شده است. همچنین در دومین روز جنگ غزه، منابع نظامی در اسرائیل مدعی شدند که در حمله‌ای تمام فرماندهان نظامی میدانی غزه را کشته‌اند، ولی ناصر ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین یک شنبه شب با دروغ خواندن ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر به شهادت رساندن تمام فرماندهان میدانی این جنبش تصریح کرد: «اگر ادعای تل‌آویو درست بود، ما شاهد این حجم از شلیک موشک‌های مقاومت به سوی شهرک‌نشین‌های صهیونیستی نبودیم. با این حال، منابع فلسطینی ترور و شهادت «تیسیر الجعبری» فرمانده منطقه شمالی «تیپ‌های قدس» شاخه نظامی جهاد اسلامی بر اثر حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به مرکز غزه و همچنین «خالد منصور» فرمانده منطقه السرایا، در شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه را تأیید کرده‌اند.
نصرالله: تاب موشک‌ها را نداشتند
توافق آتش‌بس میان جنبش جهاد اسلامی فلسطین و رژیم صهیونیستی بامداد دو شنبه با میانجیگری مصر و برخی دیگر از کشور‌های عربی اجرایی شد. خبرگزاری فرانسه گزارش کرد پس از اجرای آتش‌بس، اسرائیل بار دیگر به غزه حمله کرد و جهاد اسلامی هم در جواب سدیروت را موشک‌باران کرد. زیاد النخاله، دبیرکل جهاد اسلامی آغاز آتش‌بس را تأیید کرد و گفت اسرائیل به دنبال آتش‌بس بود و اگر به شروط ما پایبند نباشد جنگ دوباره از سر گرفته می‌شود. زیاد النخاله در نشست خبری خود در تهران گفت که ۵۸ شهرک صهیونیستی به طور همزمان در تیررس موشک‌های گردان‌های سرایا القدس قرار داشتند و موشک‌هایی در اختیار داشتیم که می‌توانستند تمام شهرک‌های صهیونیستی را هدف قرار دهند. النخاله افزود: نیرو‌های اشغالگر نتوانستند یک متر هم در غزه پیشروی کنند، اما ما توانستیم موازنه وحشت را تثبیت کنیم. وی با اشاره به اینکه اشغالگران نمی‌توانند هیچ شرط و شروطی برای ما تعیین کنند، گفت: رژیم صهیونیستی برای آزادی شیخ بسام السعدی و خلیل العواده تحت فشار مقاومت قرار داشت. مقاومت امروز معادلات مختلفی را به دشمن تحمیل می‌کند. وی با اشاره به اینکه دشمن صهیونیستی بود که به دنبال آتش‌بس بود تأکید کرد، ما آزادی «شیخ بسام السعدی»‌و «خلیل العواده» را شرط آتش‌بس کردیم. این پیروزی را به همه مردمی که در کنار مردم فلسطین ایستاده‌اند تقدیم می‌کنیم. دبیرکل جهاد اسلامی در ادامه افزود: تأکید می‌کنم که اگر دشمن به شروط ما پایبند نباشد آتش‌بس را باطل می‌دانیم و جنگ دوباره از سر گرفته می‌شود. محمد الهندی، رئیس اداره سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم گفت که طبق توافق مصر به تلاش برای آزادی دو اسیر این جنبش به نام‌های بسام السعدی و خلیل عواده پایبند است. سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز ضمن تمجید از پایداری و مقاومت مردم فلسطین، گفت که تل‌آویو، آتش‌بس خواست، زیرا دیگر تاب موشک‌های بیشتر مقاومت را نداشت. نصرالله که یک شنبه شب در مراسم عاشورای حسینی صحبت می‌کرد، افزود: «[رفتار]تل‌آویو امروز عیان بود؛ تل‌آویو آتش‌بس می‌خواهد، زیرا دیگر نمی‌تواند موشک‌های بیشتری را تحمل کند.» نصرالله ضمن تمجید از پایداری مردم غزه و شجاعت فلسطینیان در پاسخ به رژیم صهیونیستی، گفت: «اگر عملیات‌های ترور بدون پاسخ باقی می‌ماند، اسرائیل ترور‌ها را ادامه می‌داد.» دبیرکل ابتکار ملی فلسطین «مصطفی البرغوثی» با بیان اینکه دشمن صهیونیستی در تجاوزات اخیر خود به نوار غزه نتوانست به پیروزی نظامی دست یابد و بر جنایت بزرگ هدف قرار دادن غیرنظامیان فلسطینی سرپوش بگذارد، گفت: «پیروز واقعی این نبرد، مردم فلسطین بودند.»
هاآرتص: این کابوس مستمر است
خبرگزاری شهاب فلسطین دیروز تصاویری منتشر کرد که در آن جمع زیادی از مردم غزه دیده می‌شوند که با در دست داشتن پرچم فلسطین، اجرای آتش‌بس تحمیلی به رژیم صهیونیستی را جشن گرفتند. روزنامه هاآرتص نوشت: عملیات نظامی اخیر در غزه شکست سختی برای سیاست رژیم صهیونیستی در نوار غزه است. این عملیات نظامی زندگی روزانه اسرائیلی‌ها را تعطیل و زندگی فلسطینی‌ها در غزه را به کابوس مستمر تبدیل می‌کند. روزنامه لبنانی البنا از این موفقیت گروه‌های مقاومت با عنوان «ثبت پیروزی تاریخی جهاد و شکست کامل طرح جنگ اسرائیل» یاد کرد و نوشت: «موشک‌های جهاد و گردان‌های قدس که عمق سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داده و موجب قطع تردد در فرودگاه بن‌گوریون و رعب و وحشت ساکنان تل‌آویو و وادار کردن آن‌ها به رفتن به پناهگاه‌ها شده و شهرک‌نشینان صهیونیست را وادار به تخلیه خانه‌ها و فرار کرده، یادآور اتوبوس‌های سبزی بود که پس از شکست گروه‌های مسلح صهیونیست در جنگ سوریه آن‌ها را دست خالی و شکست خورده به پایگاه‌های‌شان برمی‌گرداند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار