کد خبر: 1099703
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۸
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا مدعی شد سفر او به تایوان که مانور‌های نظامی بی‌سابقه چین را در پی داشته، هرگز برای تغییر وضعیت موجود منطقه نبود.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا جمعه (پنجم اوت) ضمن قدردانی از تایوان و تعهد به همبستگی آمریکا با این جزیره، مدعی شد که سفر او به تایوان که مانور‌های نظامی بی‌سابقه چین را در پی داشته، هرگز برای تغییر وضعیت موجود منطقه نبود.

پلوسی و هیأت همراه او از کنگره در بخشی از سفر آسیایی خود در تایوان توقف کردند که خشم پکن را برانگیخت. او عالی‌ترین مقام آمریکایی بود که در ۲۵ ساله گذشته به این جزیره سفر کرد.

به گزارش رویترز، پلوسی پس از دیدار با «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن در توکیو، آخرین مقصد سفر آسیایی خود، در یک کنفرانس خبری گفت: ما از ابتدا گفته‌ایم که حضور هیأت ما در اینجا ارتباطی با تغییر وضعیت موجود در تایوان یا منطقه ندارد. دولت چین از این که دوستی ما با تایوان محکم است خشنود نیست. در مجلس نمایندگان و سنا حمایت قاطع دو حزبی از صلح و وضعیت موجود در تایوان وجود دارد.

پلوسی در تور آسیایی خود به سنگاپور، مالزی و کره جنوبی و همچنین تایوان و ژاپن رفت. در واکنش، رادیو تلویزیون دولتی چین گفت تمرینات نظامی این کشور از روز پنجشنبه (پنجم اوت) - یک روز پس از خروج پلوسی از تایوان - آغاز شد و قرار است یکشنبه به پایان برسد که بزرگترین رزمایش چین در تنگه تایوان خواهد بود. این رزمایش‌ها شامل آتش مستقیم در آب‌ها و حریم هوایی اطراف تایوان بوده است.

پلوسی در ادامه، به اتهام‌زنی علیه پکن پرداخت و گفت: «واقعیت این است که من بار‌ها و بار‌ها گفته‌ام، اگر ما به دلیل منافع تجاری درباره حقوق بشر در چین صحبت نکنیم، تمام صلاحیت اخلاقی برای صحبت درباره حقوق بشر در هر نقطه از جهان را از دست خواهیم داد. چین دارای برخی تناقضات است - پیشرفت‌هایی در زمینه بالا بردن مردم، اتفاقات وحشتناکی که در مورد اویغور‌ها می‌افتد. در واقع، به آن برچسب نسل کشی داده شده است».

آمریکا بار‌ها بدون ارائه مدرک، ادعا‌های حقوق بشری را علیه چین در ارتباط با گروه اویغور‌ها در سین‌کیانگ مطرح کرده که پکن آن‌ها را رد کرده است.

پیش‌تر، جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده در ماه مه هنگام سفر به ژاپن گفت که مایل است از زور برای دفاع از تایوان استفاده کند - اظهارنظری که به نظر می‌رسد محدودیت‌های سیاست «ابهام استراتژیک» آمریکا در قبال این جزیره را گسترش می‌دهد.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار