کد خبر: 1099649
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۱
طالبان در بیانیه‌ای با محکوم کردن دوباره حمله آمریکا به کابل، مدعی شد که درباره آمدن و سکونت الظواهری در پایتخت افغانستان اطلاع نداشته است.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: پس از گذشت ۲ روز از اعلام آمریکا مبنی بر کشته شدن ایمن الظواهری در حمله هواپیما‌های این کشور به کابل، طالبان در بیانیه‌ای رسمی مدعی شد که از اقامت سرکرده القاعده در افغانستان اطلاعی نداشته است.

طالبان امروز پنجشنبه (۱۳ مرداد) در بیانیه‌ای به آمریکا هشدار داد که در صورت تکرار چنین حوادثی مسوولیت عواقب آن به عهده واشنگتن خواهد بود.

بر اساس اعلام طالبان، رهبری این گروه به ارگان‌های اطلاعاتی دستور داده تا در مورد جنبه‌های مختلف رویداد متذکره تحقیقات جدی و همه جانبه صورت گیرد.

طالبان در ادامه بار دیگر تاکید کرد که از خاک افغانستان خطری متوجه هیچ کشوری از جمله آمریکا نیست و این گروه خواهان عملی شدن توافقتنامه دوحه می‌باشد و نقض این توافقنامه باید پایان یابد.

طالبان در پایان این بیانیه افزود: «اینکه آمریکا بر حریم ما تجاوز نمود و قلمرو افغانستان را نقض کرد، در حقیقت تمام اصول بین المللی را زیر پا و ظلم نمود که ما یکبار دیگر آن را شدیداً محکوم می‌کنیم. در صورت تکرار چنین رویدادی که بر خاک افغانستان تجاوز صورت گیرد، مسئولیت هرگونه عواقب آن به‌عهده آمریکا خواهد بود.»

این در حالی است که رویترز به نقل از یک مقام طالبان گزارش داد که رهبران ارشد این گروه در حال تحقیق درباره «ادعای» آمریکا در مورد کشته شدن ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده در حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در کابل هستند.

سهیل شاهین، رییس دفتر سیاسی طالبان در دوحه در جمع خبرنگاران گفت که طالبان در حال بررسی «ادعای» ایالات متحده مبنی بر کشته‌شدن ایمن الظواهری در کابل بوده که نشان می‌دهد رهبری این گروه از حضور وی در آن‌جا اطلاعی نداشته است.

شاهین ادامه داد: «دولت و رهبری نه از آنچه ادعا می‌شود آگاه بودند و نه هیچ اثری در آن‌جا وجود دارد».

وی با بیان این‌که در حال حاضر تحقیقات برای صحت و سقم این ادعا در حال انجام است، افزود که نتایج تحقیقات به‌اطلاع عموم خواهد رسید.

رهبران طالبان تاکنون در مورد حمله هواپیمای بدون سرنشین ایالات متحده علیه سرکرده القاعده سکوت کرده‌اند.

از سوی دیگر سه منبع طالبان اعلام کردند که رهبران ارشد این گروه در مورد چگونگی واکنش به حمله هواپیما‌های بدون سرنشین آمریکا گفتگو‌های طولانی داشته‌اند.

طالبان در ابتدا این حمله را فرود راکت به یک خانه مسکونی خالی اعلام کرده بودند؛ اما سرانجام تأیید کردند که حمله هوایی بوده و توسط هواپیمای آمریکایی انجام شده است.

این در حالی است که روز گذشته «عبدالسلام حنفی»، معاون دوم نخست وزیر دولت موقت طالبان در واکنش به حمله اخیر آمریکا به کابل گفت: حمله هواپیما‌های بدون سرنشین آمریکا نقض حاکمیت ملی و موافقتنامه دوحه است.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار