کد خبر: 1099545
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۹
سرمربی تیم ملی بسکتبال با بیان این که گفته بودم باید در این تیم انقلاب صورت بگیرد به تشریح عملکرد این تیم در مسابقات گذشته پرداخت.
 سعید ارمغانی که در پنجره سوم رقابت‌های انتخابی جام جهانی و کاپ آسیا عهده دار هدایت تیم ملی بسکتبال بود امروز بعد از بازگشت از مجارستان در نشست خبری در مورد عملکرد تیم ملی در این دو رویداد و برنامه‌های پیش رو توضیح داد.

وی گفت: پس از رقابت‌های کاپ آسیا برای دیدار با خانواده‌ام راهی مجارستان شده بودم و امروز ۴ بامداد به تهران برگشتم. کمابیش نقد‌ها و انتقادات را در فضای مجازی دیدم و امیدوارم بتوانم پاسخ دهم. در مورد برگشتنم به مجارستان انتقاداتی بود که باید بگویم محل زندگی من در مجارستان است و همانند بقیه اعضای تیم برای دیدن خانواده‌ام به مجارستان رفته بودم.

وی افزود: کار کردن با هر تیم ملی قطعا با فعالیت در سطح باشگاهی متفاوت است. در ۲ ماه اخیر ۴۸ جلسه تمرینی داشتیم و از این تعداد ۳۰ جلسه تمرینی در ۳ هفته برگزار شد. در مقطعی که برای کاپ آسیا آماده می‌شدیم از تعداد جلسات کم شد و تنها ۱۸ جلسه تمرینی داشتیم. دلیل آن هم سفر‌های طولانی بود و در این مدت ۳ بازی تدارکاتی در خارج از کشور و یک دیدار دوستانه با تیم ایران نوین داشتیم. پس از آن هم ۶ بازی رسمی داشتیم.

وی ادامه داد: یک تیم باشگاهی بیش از ۲۰۰ جلسه تمرینی دارد و همه مربیان ملی در تمام دنیا این مشکل را دارند گه تعداد جلسات تمرینی‌شان کم است. از طرف دیگر ما هم کادر فنی جدیدی بودیم که تازه سکان کار را دست گرفته بودیم. به همین دلایل آماده‌سازی تیم ملی زمان‌بر است. به دلیل همین زمان کم نمی‌توانیم تکنیک‌های فردی و فیزیکی بازیکنان را ارتقا دهیم. از لحاظ فیزیکی تلاش‌مان اینست که در همان حد نگه داریم تا افت نداشته باشند. با این وجود نسب به زمانی که داشتیم خوب کار کردیم و به نظرم موفق بودیم.

ارمغانی تصریح کرد: وقتی پیشنهاد هدایت تیم ملی به من داده شد همین صحبت‌ها را به رئیس فدراسیون گفته بودم. نسل طلایی بسکتبال روز‌های پایانی خود را پشت سر می‌گذارد و باید یک انقلاب را ایجاد کنیم. در قدم اول ۲-۳ بازیکن جوان را اضافه کردیم و به نظرم خوب کار کردند.

سرمربی تیم ملی بسکتبال در ادامه گزارشی از تغییرات ایجاد شده در عملکرد این تیم به لحاظ «ترن اور» اشاره کرد و تاکید کرد: در این زمینه به نتیجه رسیدیم، مورد دیگری که روی آن کار شد پرتاب‌های پنالتی بود. در کاپ آسیا ۷۵ درصد پرتاب پنالتی‌ها گل شد، خیلی کم پیش آمده که تیم‌های ملی این میزان پرتاب پنالتی را گل کنند، فقط در بازی با ژاپن ۹۰ درصد پرتاب پنالتی‌های ما به نتیجه رسید.

وی تاکید کرد: در تک تک فاکتور‌ها البته کار و جا برای پیشرفت وجود دارد و کماکان باید برای آن تلاش داشته باشیم، طی این مدت داده و ویژگی‌های بازیکنان را بررسی کردیم و بر اساس آن سیستم برنامه تیم را طراحی کردیم. طبیعی است بازیکنانی که مدت زمان حضورشان در زمین بیشتر باشد و امتیاز زیادی هم بگیرند تاثیر گذاری بیشتری در آمار و عملکرد کلی تیم دارند.

سرمربی تیم ملی بسکتبال در واکنش به انتقاداتی که در مورد همکاران و دستیارانش در کادر فنی مطرح است، تاکید کرد: مثل یک‌خانواده کنار هم هستیم، تلاش می‌کنیم و دست به دست هم داده این تا کار‌ها و برنامه‌ها پیش برود.

ارمغانی در مورد تیم اردن که ایران با شکست برابر آن از کاپ آسیا حذف شد، تصریح کرد: برخی می‌گویند که اردن تیم درجه دوم آسیاست، این صحبت در حالی مطرح شده که بسکتبال در جهان و آسیا به سرعت در حال پیشرفت است، نتایجی که اردن بعد از رقابت با ایران به دست آورد و همچنین نتایج دیگر تیم‌ها این موضوع را نشان‌می دهد، دنبال توجیه نیستم وبا ارقام و اعداد این ادعا را دارم.

در ادامه این نشست خبری، سعید ارمغانی به پرسش نمایندگان رسانه‌ها پاسخ داد.

وی در آغاز این بخش در پاسخ به پرسشی که در رابطه با پنجره‌های باقی مانده جام جهانی مطرح شد، گفت: از صعود به جام جهانی ناامید نشده ایم، ٦ بازی داریم که ٣ بازی در ایران برگزار می‌شود، مصمم هستیم حداقل این سه بازی را ببریم و در عین حال امیدواریم قزاقستان که دو بازی برابر ما را برد نتواند در این پنجره عملکرد اینچنینی داشته باشد، تکلیف استرالیا و ژاپن مشخص است، امیدواریم بازی‌های خانگی را ببریم و صعود کنیم، اما اگر به هر دلیلی به جام جهانی صعود نکنیم باید همین پروسه را ادامه دهیم، چون چاره‌ای جز آن نداریم، باید هزینه کنیم و من به آینده تیم ملی و بسکتبال آسیا امیدوارم.

ارمغانی همچنین در مورد رضایت مندی خود از عملکرد تیم ملی بسکتبال در کاپ آسیا گفت: اگر بخواهم در یک جمله بگویم باید تاکید کنم که راضی هستم، در سه بازی اول تیم ملی خوب کار کرد، گاهی پیش می‌آید که در یک تورنمنت روند بازی تغییر می‌کند، روز قبل از دیدار با اردن مچ پای بهنام پیچید، اصلا فکر نمی‌کردم که به بازی برسد، اما با غیرت و اراده خودش و استفاده از سه مسکن قوی و کار معجزه طور دکتر صادقی در آن بازی حاضر شد.

سرمربی تیم ملی بسکتبال تاکید کرد: تا قبل از بازی با اردن جامعه بسکتبال از عملکرد تیم و اتفاقات پیرامون آن راضی بودند و تاکید داشتند که ایران تیمی منسجم است، اما به خاطر آن باخت نتوانستیم پیش برویم، امیدوارم جبران شود. به هر حال در هر تورنمنت ممکن است برای هر تیمی این اتفاق بیفتد کمااینکه برای تیم‌های بزرگ هم رقم خورده است.

وی در مورد آمار‌های ارائه شده از عملکرد تیم ملی و اینکه «شما عملکرد تیم ملی در کاپ آسیا را با جام جهانی و المپیک مقایسه کردید در حالیکه سطح تیم‌های حاضر در این رویداد‌ها خیلی با هم متفاوت است»، گفت: درست است، تیم‌ها با هم فرق دارند، اما وقتی در مورد آمار صحبت می‌شود، ارقام مد نظر هستند. تا جاییکه من در بسکتبال بوده ام، می‌دانم که برای بررسی آمار کاری به این ندارند که مقابل چه تیمی است. البته قبول دارم بازی برابر تیمی مانند آمریکا سخت است و منطور من هم این نبود که ارزش کار دوستان قبل را پایین بیاورم، فقط خواستم تغییرات تیم را ارائه کنم.

ارمغانی همچنین در مورد اینکه «چرا با وجود تاکید بر جوانگرایی، در کاپ آسیا بازهم از نفراتی مانند حدادی، کاظمی، یخچالی استفاده شد و در کل ترکیب جوان به کار گرفته نشد؟»، گفت: وقتی سال ٢٠٠٠ تغییر نسل شد با الان فرق داشت، الان بازیکنان قابلی در تیم هستند، باید کار جوانگرایی را پله پله انجام داد، گاهی باید از یک باتجربه در کنار بازیکن جوان استفاده کرد تا بازیکن جوان بتواند بهتر خود را نشان دهد.

اردن و اینکه «این تیم زمانی حریف تمرینی برای تیم ملی بود، اما در کاپ آسیا باعث حذف ایران شد؟ مرا وقتی از این تیم عقب افتادیم از دفاع تمام زمین استفاده نشد و زود تسلیم شدیم؟»، سرمربی تیم ملی بسکتبال در واکنش به این موضوع گفت: هیچ وقت نگفتم اردن تیم درجه دوم است، اردن را تیم با تجربه و خوب می‌دیدم و نتایجش هم ثابت کردو به نظرم جزو تیم‌های درجه اول اسیا شد، یادم هست در سال ٢٠١٣ هم باعث حذف ایران شد. ما تمام تلاش خود را داشتیم، اما اول بازی نتوانستیم انچه را باید انجام دهیم، کنترل بازی دست ما نبود و وقتی در کوارتر سوم کنترل بازی دست ما افتاد خیلی انرژی از ما گرفت.

ارمغانی در مورد سفرش به مجارستان بعد از کاپ آسیا و اینکه این مسئله ابهاماتی در مورد ادامه همکاری با فدراسیون ایران ایجاد کرده است، گفت: سفرم به مجارستان ارتباطی به بازنشستگی ام ندارد، طبق قوانین مجارستان ٥ سال دیگه بازنشسته می‌شوم، اما می‌توانم تا ٧ سال دیگر ادامه دهم، عاشق بسکتبال هستم و دوست ندارم پا روی پا بیندازم، با ایران هم حداقل تا پایان جام جهانی قرار داد دارم و بعد از ان هم امکان تمدید قرارداد وجود دارد که امیدوارم این اتفاق از هر دو طرف بیفتد.

وی در مورد اینکه «با توجه به شرایط تیم ملی بسکتبال و پیچیده شدن صعودش به جام جهانی احتمال دارد نفراتی مانند نیکخواه بهرامی و کامرانی مجدد دعوت شوند؟»، گفت: همیشه تاکید کرده ام بازیکنانی که در بسکتبال فعال هستند شرایط دعوت به اردو را دارند، در حال حاضر، اما این دو بازیکن از نظر شرایط فیزیکی و آمادگی شرایط حضور در تیم ملی را ندارند.

سرمربی تیم ملی بسکتبال در مورد اینکه «برای پست گارد راس و ضعف‌های موجود در این پست و به ویژه بازیکن سازی برای آن چیست؟»، خاطرنشان کرد: در پست گارد راس و خیلی از پست‌ها می‌توانیم خیلی بهتر از این باشیم، سعی مان، اما این است که بازیکنانی را به ترکیب تزریق کنیم که در دفاع و حمله قوی باشند، بازیکنانی هستند که فقط در یک بخش قوی هستند و این خوب نیست. ما برای استفاده از بازیکنانی که در هر دو بخش حمله و دفاع توانایی دارند، برنامه داریم.

ارمغانی در واکنش به مسئله‌ای که در رابطه با دیدار با اردن و افت یکباره آمادگی بدنی بازیکنان در موارد چهار مطرح شد و این موضوع در شان بسکتبال ایران نبود، گفت: به نظر من این موضوع ربطی به شان و شخصیت تیم ندارد، بازیکنان ایران با تمام توان جنگیدند و واقعا فشار کوارتر سوم باعث شد در کوارتر چهارم دچار افت بدنی شویم و اشتباهات فردی افزایش پیدا کند.

سرمربی تیم ملی بسکتبال در بخشی از صحبت هایش تاکید کرد از زمانی که من در بسکتبال بوده ام مشکل لیگ را داشته ایم و اینکه در کل لیگ پویایی نداشته ایم، در کشور‌های اروپایی بیش از ١٠ ماه سال تیم‌ها درگیر لیگ هستند، اما در ایران طی چندماه لیگ تمام می‌شود و در سایز ماه‌ها فعالیت باشگاهی نداریم، این مشکل باید برطرف شود به خصوص که به لحاظ اقتصادی برای اسپانسر‌ها و قرارداد بازیکنان هم بهتر است.

«شما از ارتقای عملکرد ایران در بخش‌های مختلف یاد کردید، اما با همه این‌ها تیم بزرگ ایران به نیمه نهایی کاپ آسیا نرسید، واقعا رویکرد و چشم انداز شما چیست؟ احساس بر این است که سقف ارزو‌ها کوچک شده است»، ارمغانی در واکنش به این موضوع گفت: باید کار کرد و بسکتبال را از شرایط فعلی بهتر کرد، اگر از امار و ارقام حرف می‌زنم به خاطر این است که شرایط و تغییراتی را بگویم، عملکرد تیم در سه بازی اول قابل قبول بود، باید همه مسایل را با هم دید، آن سه بازی و بازی با اردن را با هم دید. بازیکنان در زمین تمام انرژی خود را گذاشتید و ما هم در کادر فنی تمام تلاش را داشتیم. واقعا اگر بعد از بازی با قزاقستان یا ژاپن عملکرد تیم را تحلیل می‌کردید، چه می‌گفتید؟ این بازی‌ها باید در کنار بازی با اردن در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه از هفته اینده و بعد از تاسوعا و عاشوراء حسینی اردوی تیم ملی آغاز می‌شود، گفت: بازیکنانی که در اعزام به ژاپن در ترکیب تیم ایران نوین قرار نمی‌گیرند در این اردو هستند، بعد از بازگشت تیم از ژاپن بازهم اردونشینان کامل را در کنار خواهیم داشت تا برای پنجره چهارم انتخابی جام جهانی آماده شود.

سرمربی تیم ملی بسکتبال در پاسخ به اینکه «ما مربیانی مانند مصطفی هاشمی، مهران حاتمی و ... داریم که در لیگ موفق بوده اند. ایا به فکر ایجاد اتاق فکر و عملکرد با این مربیان هستید؟»، گفت: حق مسلم هر مربی است که وقتی می‌آید دستیارانش را انتخاب کند، اما دلیل نمی‌شود از مربیان دیگر بهره نبود، این موضوع در برنامه است که نشستی با همه مربیان و صاحب نظران داشته باشم و مفصل در مورد برنامه‌ها و اقدامات صحبت شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار