کد خبر: 1099535
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
«کرونا، هست یا نیست، مسئله این است!» در سویه جدیدی که احتمال وقوع پیک هفتم را به شدت بالا برده است، نه مسئولان واکنشی به افزایش آمار مبتلایان و فوتی‌ها می‌دهند و نه مردم برای پروتکل‌های بهداشتی ارزشی قائل هستند
حوریه ملکی

«کرونا، هست یا نیست، مسئله این است!» در سویه جدیدی که احتمال وقوع پیک هفتم را به شدت بالا برده است، نه مسئولان واکنشی به افزایش آمار مبتلایان و فوتی‌ها می‌دهند و نه مردم برای پروتکل‌های بهداشتی ارزشی قائل هستند. گویی رقم بالای جانباختگان در پیک‌های قبلی ترس همه را ریخته و با نزدیک شدن به آمار مبتلایان به ۱۰ هزار نفر و فوت روزانه ۱۰۰ نفر هنوز کسی صدای زنگ قرمز خطر را نمی‌شنود و راه زیادی تا جدی گرفتن شرایط حاکم داریم.

همین چند هفته پیش بود که ایران رنگ آبی به خود گرفته بود و سفیدی آن از هر نقطه‌ای به چشم می‌خورد. همین چند هفته پیش بود که با دیدن رقم صفر در مقابل آمار فوتی‌های روزانه انگار زندگی داشت به حالت اول باز می‌گشت. همین چند هفته پیش بود که همه چیز را کنار گذاشتیم و دیگر نخواستیم باور کنیم با بی‌توجهی‌ها، باز هم رنگ‌های قرمز و سیاه چشم‌مان را خواهد آزرد.
براساس آخرین گزارش‌ها هم اکنون ۱۲۰ شهرستان در وضعیت قرمز و ۱۱۲ شهرستان هم به رنگ نارجی در آمده‌اند. حالا ۱۵۵ شهرستان زرد هستند و فقط ۵۵ نقطه به رنگ آبی است و نگرانی‌ها در حال افزایش.
اما فقط نگران بودن کافی نیست زیرا حالا رسماً اعلام شده در اواخر مرداد باید منتظر پیک هفتم کرونا باشیم و این یعنی مرگ و میر‌هایی که روزانه صد‌ها خانواده را سیاه پوش خواهند کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل رسماً از احتمال بروز پیک اصلی و خطرناک کرونا در اواخر مردادماه خبر داده و گفته نیاز است بخش‌ها و نیرو‌های مورد نیاز در مراکز درمانی به حالت آماده باش درآیند.
علی محمدیان اردی با تأکید بر اینکه رؤسای بیمارستان‌ها و مدیران شبکه‌های بهداشت و درمان نیز باید جهت مدیریت در مراکز درمانی حضور داشته و بر روند پذیرش بیماران و خودداری از هرگونه ازدحام احتمالی نظارت نمایند، گفته: «با ادامه این روند و بی‌توجهی به پروتکل‌ها روز‌های سختی در پیش است.»
اصفهان در وضعیت حاد
شناسایی۳۵۱ بیمار مبتلا به کرونا در آذربایجان‌غربی و جانباختن یک بیمار نشان داد که این استان حالت شکننده‌ای دارد و بدحال شدن تعدادی از بیماران حتماً آمار فوتی‌ها را در روز‌های آینده بالا می‌برد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی با تأیید ابتلای ۳۵۱ نفر در این استان به سویه جدید کرونا حال ۱۴ نفر را بد اعلام کرد که مجبور شدند در مراکز درمانی بستری شوند. محمدامین ولی‌زاده گفت: «با بستری شدن این تعداد بیمار، کل بستری شدگان سندرم حاد تنفسی در آذربایجان‌غربی به ۱۳۱ نفر رسید از این تعداد بیشترین تعداد بستری‌ها با ۷۳ نفر در ارومیه، ثبت شده است. ضمن اینکه ۷۰ نفر از بستری شدگان در بخش‌های مراقبت‌های ویژه هستند و ۱۹ نفر نیز فقط با استفاده از ونتیلاتور تنفس می‌کنند. با جان باختن یک بیمار در مهاباد، مجموع فوتی‌های ناشی از کرونا در این استان به ۷۵۹۹ نفر رسید. اما انگار وضعیت اصفهان حادتر است زیرا با شناسایی ۸۶۰ بیمار جدید در عرض ۲۴ ساعت تعداد فوتی‌ها هم به ۷ نفر در شبانه‌روز رسید. براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یک‌هزارو ۷۴۳ بیمار مشکوک به کرونا به مراکز درمانی تحت پوشش این دانشگاه مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۸۶۰ بیمار مبتلا شناسایی شده و ۱۱۹ نفر نیز در مراکز درمانی بستری شده‌اند.
حالا تعداد بستری‌ها به ۵۹۰ بیمار رسیده ۶۸ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار گرفته‌اند. اما جان باختن هفت بیمار که تمامی آن‌ها مبتلای قطعی به کرونا بودند، زنگ خطری برای این استان است.
افزایش هشدار گونه مرگ و میر‌ها
مشهدی‌ها که تا قبل از کرونا تابستان‌های شلوغی را تجربه می‌کردند بعد از دو سال جولان این ویروس و با آبی شدن وضعیت اکثر شهرستان‌هایش باز هم میزبان جمعیت زیادی هستند. اما همین امر آمار بیماران بستری مبتلا به کرونا را در این شهر به شدت بالا برده است. دبیر قرارگاه عملیاتی مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تعداد بیماران بستری مبتلا یا مشکوک به کرونا در مراکز درمانی زیر پوشش این دانشگاه افزایش ۳۸ درصدی داشته، گفته: «تعداد بیماران هم به شدت افزایشی است. به طوری‌که بیش از ۴۶۰ بیمار مبتلا و در مراکز درمانی بستری هستند که از این تعداد ۱۱۳ نفر در بخش‌های مراقبت ویژه قرار دارند.»
ایوب توکلیان ادامه داد: «رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، حفظ فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و انجام واکسیناسیون از مهم‌ترین راهکار‌های کنترل موج هفتم کرونا محسوب می‌شود.»
وی با بیان اینکه ۲ هزارو ۵۰۰ تخت برای مقابله با موج احتمالی جدید کرونا در سطح این دانشگاه نشان‌دار و برای درمان بیماران مبتلا پیش‌بینی شده‌اند، افزود: «طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در این دانشگاه مشکلی برای درمان بیماران مبتلا به کرونا و غیرکرونایی نداریم. همچنین در کیلنیک‌های تنفسی به خصوص در بخش‌های اورژانس و مراقبت‌های ویژه در حال توانمندسازی مجدد نیرو‌های کادر درمان بر اساس آخرین پروتکل‌های علمی هستیم.»
در خراسان شمالی هم رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان از بستری شدن ۳۷ بیمار کرونایی جدید خبر داده و رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان نیز با بیان اینکه ابتلا به کرونا در شهرستان‌های تابعه دانشگاه ۳۵ درصد افزایش یافته است، گفت: «سه نفر در یک هفته اخیر فوت کردند که یک نفر هیچ واکسنی نزده بود.»
کامران قدس ضمن بیان اینکه طبق آمار‌ها وارد هفته پنجم از پیک هفتم بیماری کرونا در سمنان هستیم، افزود: «متأسفانه تعداد بیمارانی که مراجعه به بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی سمنان داشتند، بیشتر شده و همچنین سه فاکتور شاهد درمان سرپایی، بستری و بستری در ای‌سی‌یو نیز به صورت چشمگیر افزایش یافته است.»
وی با بیان اینکه زنگ خطر و هشدار جدی برای شیوع گسترده بیماری کرونا در استان به صدا درآمده است، گفت: «سمنان و دامغان در وضعیت قرمز کرونایی هستند و آرادان در وضعیت آبی و دیگر نقاط تحت پوشش دانشگاه در وضعیت نارنجی قرار دارند و این نشان از جدی بودن شرایط دارد.»
این مسئول افزود: «در مجموعه شهر‌های دانشگاه علوم پزشکی و حتی بین برخی ادارات کسانی هستند که واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند که قطعاً در این پیک در خطر هستند. عادی انگاری سبب بروز پیک هفتم کرونا شد در صورتی که اگر همان روند واکسیناسیون ادامه پیدا می‌کرد و حساسیت مردم کاهش نمی‌یافت، شاهد افزایش بستری‌ها و مراجعان به بیمارستان‌ها نبودیم. واکسیناسیون به خصوص دز سوم و چهارم دارای اهمیت بسیاری است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار