کد خبر: 1098990
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
۲ هزار هکتار عملیات بیولوژیک با هدف جلوگیری از گسترش بیابان در اراضی طبیعی سرخه اجرا شد.

۲ هزار هکتار عملیات بیولوژیک با هدف جلوگیری از گسترش بیابان در اراضی طبیعی سرخه اجرا شد.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بازدید از تاغ‌زار‌های منطقه صوفی‌آباد شهرستان سرخه با بیان اینکه کاشت این تاغ‌ها از سال ۹۵ آغاز شده و تاکنون حدود ۲ هزار هکتار ایجاد شده است، گفت: همچنین این تاغ‌زار‌ها ضمن ایجاد پوشش گیاهی و جنگل دست کاشت در منطقه، تأثیر بسزایی بر کاهش ورود گرد وغبار دارند.
علی ترابی با بیان اینکه این منطقه در تابستان متأثر از باد‌های جنوب و جنوب غرب است، افزود: ۷۸ درصد سرخه را بیابان تشکیل داده و ۳۵۸ هزار هکتار از این شهرستان تحت تأثیر فرسایش بادی قرار دارد همچنین ۱۳ درصد از مساحت این شهرستان در کانون بحرانی فرسایش بادی قرار گرفته که در پنج منطقه شناسایی شده است.
این مسئول با بیان اینکه تا پایان سال قبل ۶ هزارو ۶۰۰ هکتار جنگل دست کاشت در سرخه ایجاد شده است، ادامه داد: مساحت بیابان‌های سمنان حدود ۵ میلیون‌و ۲۰۰ هزار هکتار است که بیش از نیمی از سطح استان محسوب می‌شود همچنین این اراضی بیشتر در بخش‌های جنوبی و جنوب شرق استان قرار داشته و شامل شوره‌زار، کفه‌های رسی و نمکی، اراضی بدلند، سنگلاخ و ناهمواری‌های ماسه‌ای است.
ترابی با بیان اینکه طبق بررسی‌ها حدود یک میلیون و ۳۷۱ هزار هکتار از اراضی استان در ۱۹ منطقه تحت تأثیر فرسایش بادی به عنوان یکی مهم‌ترین جنبه‌های بروز پدیده بیابان‌زایی قرار دارد، گفت: حدود ۵۳۰ هزار هکتار از این میزان به مثابه کانون‌های بحرانی فرسایش بادی شناخته شده که خسارت آن سالانه به طور متوسط ۳۳۰ میلیارد ریال است. وی افزود:مچنین طرح‌های مدیریت هرزآب با بذرکاری در کانون‌های تولید گرد و خاک استان سمنان برای مقابله با این تهدیدات اجرا می‌شود. معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به نتایج این طرح‌ها، تصریح کرد: نتیجه اجرای طرح‌های مقابله‌ای از سوی منابع طبیعی، کاهش بیابان‌های مستعد تولید گرد وخاک در استان است که با کاشت گیاهان مقاوم انجام می‌گیرد و از آن مهم‌تر عملیات مراقبت و نگهداری از آن‌ها است که در دستور کار قرار دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار