کد خبر: 1098874
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
صدور مجوز سازمان حمایت برای افزایش ۲۵ درصدی قیمت روغن موتور در حالی با ابهام روبه‌رو است که رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو از عرضه قطره چکانی این کالا به بازار انتقاد می‌کند و در عین حال، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی می‌گوید: «مجوزی برای گران شدن روغن موتور صادر نشده است.»

صدور مجوز سازمان حمایت برای افزایش ۲۵ درصدی قیمت روغن موتور در حالی با ابهام روبه‌رو است که رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو از عرضه قطره چکانی این کالا به بازار انتقاد می‌کند و در عین حال، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی می‌گوید: «مجوزی برای گران شدن روغن موتور صادر نشده است.»
به گزارش نبض صنعت، در شرایطی که اوایل خردادماه، انجمن پالایشگاه‌داران روغن‌سازی در نامه‌ای به رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه شیمیایی و غذایی از دریافت مجوز افزایش ۲۵ درصدی قیمت روغن موتور دیزلی و بنزینی خبر داد، اما سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی می‌گوید: روغن‌ساز‌ها مجوزی برای افزایش قیمت ندارند.
در نامه انجمن پالایشگاه‌داران روغن‌سازی به رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه شیمیایی و غذایی آمده بود: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با افزایش قیمت محصولات روانکار موتوری (روغن موتور) موافقت کرده، اما طبق اعلام قبلی این سازمان، این تغییر قیمت باید ابتدا به تأیید نهایی ستاد تنظیم بازار برسد و سپس اعلام رسمی شود.
حال با گذشت دو ماه از این نامه نگاری، محمدعلی اسفنانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی با بیان اینکه روغن‌ساز‌ها مجوزی برای افزایش قیمت ندارند، گفت: اگر سازمان حمایت مجوز داده باشد، باید رسماً اعلام کنند، در غیر این صورت گران‌فروشی و عرضه کالای تقلبی به بازار تخلف محسوب می‌شود و مستوجب برخورد تعزیراتی است.
وی اظهار داشت: متأسفانه ما در هنگام مواجهه با افزایش قیمت برخی کالاها، شاهد افزایش ورود کالا‌های تقلبی هم هستیم.
وی افزود: اگر عاملان فروش، کالا را با فاکتور رسمی دریافت کنند و کالا هم همان کالای اصلی از سوی شرکت‌های مجوزدار باشد دیگر شاهد عرضه کالای تقلبی در سطح بازار نخواهیم بود.
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین راهکار‌های جلوگیری از ورود کالای تقلبی و عرضه به بازار این است که کالا از تولیدکننده رسمی و با فاکتور رسمی خریداری شود.
عرضه قطره چکانی روغن موتور به بازار
علیرضا نیک‌آئین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو نیز در مورد تزریق قطره چکانی روغن‌موتور به بازار و افزایش ۳۵ درصدی قیمت روغن‌موتور در بازار گفت: متأسفانه به دلیل اینکه برنامه منظمی برای روغن‌ساز‌ها وجود ندارد، هرطور دوست دارند با مشتریان برخورد می‌کنند و مشکلات زیادی برای مردم ایجاد شده است.
وی با اشاره به افزایش روغن‌موتور تقلبی در بازار افزود: این مسئله صدمات زیادی را به صنف ما و مردم وارد کرده است.
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اشاره به تلاطم بازار روغن‌موتور اظهار کرد: بیشتر این روغن‌های موتور و واسکازین و روغن‌های روانکار که تولید می‌شود در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند. در نتیجه به صنعت و کارخانه‌ها هم صدمه می‌زنند و متأسفانه هیچ برنامه‌ای هم برای کنترل این قضیه وجود ندارد.
نیک‌آئین با بیان اینکه روغن‌ساز‌ها روغن‌موتور پرمصرف را با مشتقات دیگر به صورت سبدی توزیع می‌کنند، گفت: این روغن‌ساز‌ها ضدیخ را هم در کنار روغن موتور تولید و به‌صورت اجباری توزیع می‌کنند، اما واحد‌های صنفی که از نظر مالی و مکان دپوی انبار ضعیف هستند و باید ضد یخ را تا ماه دی و بهمن نگه دارند، دچار مشکل می‌شوند.
وی با بیان اینکه تشخیص روغن‌موتور تقلبی از غیرتقلبی امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: این روغن‌ها در کارگاه‌های زیرزمینی در بسته‌بندی‌هایی مثل روغن‌موتور اورجینال تولید می‌شوند و به عمده‌فروشان روغن فروخته می‌شوند، بنابراین اگر روغن‌ساز‌ها با مشکلات افزایش هزینه مواداولیه و واردات مواجه هستند، می‌توانند قیمت‌ها را قانونی افزایش دهند و نگرانی مردم را هم از بابت تقلبی بودن محصولات کاهش دهند.
نیک‌آئین اظهار کرد: در خیلی موارد به دلیل فرار مالیاتی از ارائه فاکتور خودداری می‌شود، اما اگر کد شناسه کالا پیگیری شود بخش عمده‌ای از مشکلات حل خواهد شد.
عرضه کافی نیست
محمد آل سارا، رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن، فیلتر، پنچرگیران و فیلترسازان تهران نیز پیشتر گفته بود: پس از اخذ مجوز افزایش قیمت، شاهد افزایش عرضه تولیدکنندگان تایر و روغن به بازار هستیم، اما هنوز عرضه به اندازه کافی نیست و جا دارد که عرضه بیشتری را شاهد باشیم.
به این ترتیب افزایش قیمت روغن موتور در حالی با ابهام روبه‌رو است که عرضه این محصول به بازار محدود است و مشتریان با کمبود و قیمت‌های نامتعارف روغن موتور مواجه هستند. رفع این مشکل نیازمند نظارت دستگاه‌های مسئول کنترل بازار است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار