کد خبر: 1098857
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
روایتی از زندگی رهبر فدائیان اسلام از سوی همسر و همراهش
در اثر مورد معرفی، زنده‌یاد بانو نیره‌السادات نواب احتشام رضوی، همسر شهید سیدمجتبی نواب صفوی، به بیان خاطرات خویش از دوران زندگی مشترک با آن مصلح معاصر پرداخته است
محمدرضا کائینی

در اثر مورد معرفی، زنده‌یاد بانو نیره‌السادات نواب احتشام رضوی، همسر شهید سیدمجتبی نواب صفوی، به بیان خاطرات خویش از دوران زندگی مشترک با آن مصلح معاصر پرداخته است. این اثر که از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی نشر یافته، درصدر خویش دیباچه‌ای دارد که به توصیف مضمون و محتوای آن پرداخته است:
«میان جمعیت فدائیان اسلام و رهبر آن شهید نواب صفوی پیوستگی جدایی‌ناپذیری وجود دارد، به‌گونه‌ای که جداکردن این دو از یکدیگر خالی از اشکال نیست. هدف اصلی شهید نواب از تشکیل این جمعیت در سال ۱۳۲۴، مبارزه با اشکال مختلف بی‌دینی بود. این سازمان اولین گروه سیاسی ایران در قرن بیستم بود که به‌طور منسجم مبارزه با استعمار و بی‌دینی را هدف خود قرار داده بود و برای رسیدن به آن شدیداً تلاش می‌کرد. نخستین کسی که آماج حملات فدائیان اسلام قرار گرفت، نویسنده ضدشیعه احمد کسروی بود. فدائیان اسلام از زمان پیدایش تا زمانی که با اعدام رهبر این جمعیت در سال ۱۳۳۴ از هم فرو پاشید، در بسیاری از مناطق ایران فعالیت می‌کردند. آنان با اقداماتی، چون اجتماع و تظاهرات روز جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۲۷ در مسجد سلطانی به پشتیبانی مردم فلسطین و تشکیل دفاتری برای ثبت نام و اعزام نیرو به فلسطین اشغالی، اعدام عبدالحسین هژیر وزیر دربار وقت در ۱۳ آبان ۱۳۲۸، مخالفت با آوردن جسد رضاشاه به قم، اعدام رزم‌آرا در ۱۶ اسفند ۱۳۲۹، تحصن در زندان قصر در ۲۱ دی ۱۳۳۰، مضروب ساختن سیدحسین فاطمی معاون نخست‌وزیر و مخالفت با پیمان نظامی سنتو و ترور نافرجام حسین علاء موجودیت خود را اعلام کردند و بر جریانات سیاسی تأثیر گذاشتند. دستگاه امنیتی رژیم پهلوی دوم، توانست با اعدام رهبران فدائیان اسلام در سال ۱۳۳۴ این گروه را متلاشی کند، اما حرکت آنان الهام‌بخش و هموارکننده راه جنبش‌ها و حرکت‌های اسلامی معاصر شد. آنان الگوی مبارزه چریکی را برای اخلاف خود به ارمغان گذاشتند و بذر‌هایی کاشتند که در سال ۱۳۵۷ در ایران به ثمر نشست.
با توجه به اهمیت حرکت فوق، ضروری است خاطرات افرادی را که با شهید نواب صفوی ارتباط داشته‌اند، جمع‌آوری و تدوین شود و در اختیار علاقه‌مندان تاریخ معاصر قرار گیرد. راوی این خاطرات، خانم نیره‌السادات نواب احتشام رضوی همسر شهید نواب صفوی است که در اوج فعالیت‌های سیاسی وی، در کنارش بود و در این زمینه خاطرات ارزشمندی را نقل کرده است. شرح مبارزات و حتی روابط خانوادگی و شخصی نواب، با احساسی زنانه و به‌گونه‌ای بسیار والا در این نوشته آمده است. پیش از این مرکز اسناد انقلاب اسلامی، خاطرات محمدمهدی عبدخدایی از یاران نواب صفوی را منتشر ساخته بود. این دو مجلد و در مجموع، گزارشی منسجم و دقیق از روابط درونی و بیرونی این شهید می‌دهند و در واقع می‌توان این دو اثر را مکمل یکدیگر دانست.
در این خاطرات راوی ابتدا به محل تولد و پیشینه خانوادگی، دوران کودکی و مسائل و مشکلات آن دوران پرداخته است و سپس به قیام گوهرشاد مشهد اشاره می‌کند که منجر به تبعید پدر ایشان می‌شود. وی چگونگی ملاقات نواب احتشام رضوی و نواب صفوی را در کاخ گلستان بازگو و چگونگی آشنایی خود با نواب و سپس قضیه ازدواج با وی را تشریح می‌کند و سپس به حوادث و رخداد‌هایی که در دوران هشت ساله زندگی‌اش با نواب روی داده است، نظیر زندگی مخفی خود و همسرش، اعدام هژیر و رزم‌آرا، مسافرت‌های نواب و زندانی شدن او، تحصن فدائیان اسلام در زندان قصر، شرکت رهبر فدائیان اسلام در مؤتمر اسلامی و دعوت اخوان‌المسلمین از ایشان، کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، پیمان سنتو، ترور حسین علاء و سرانجام شهادت نواب صفوی و یارانش اشاره می‌کند....»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار