کد خبر: 1098497
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
رئیس مجلس در پاسخ به گلایه ائمه جمعه:
ائمه جمعه در دیدار با رئیس مجلس از برخی دخالت‌های نمایندگان مجلس در عزل‌و‌نصب‌های مدیران اجرایی استان گلایه کردند، قالیباف هم در پاسخ این دخالت‌ها را غیرقانونی دانست و در عین حال تأکید کرد که این دخالت‌ها کاهش یافته است و قابل مقایسه با گذشته نیست.

ائمه جمعه در دیدار با رئیس مجلس از برخی دخالت‌های نمایندگان مجلس در عزل‌و‌نصب‌های مدیران اجرایی استان گلایه کردند، قالیباف هم در پاسخ این دخالت‌ها را غیرقانونی دانست و در عین حال تأکید کرد که این دخالت‌ها کاهش یافته است و قابل مقایسه با گذشته نیست. قالیباف در این جلسه همچنین سخنانی از اهم اقدامات مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم بیان کرد. او در پایان سخنان خود با ارائه برخی آمار تأکید کرد که مشکل کشور پول نیست، مشکل عرضه و حکمرانی صحیح است.
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در دومین روز بیست‌و‌پنجمین گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور که عصر سه‌شنبه در تهران برگزار شد، به سخنرانی پرداخت.
پاسخ قالیباف به گلایه ائمه جمعه از دخالت نمایندگان در عزل‌و‌نصب‌ها
وی به برخی گلایه‌های نمایندگان ولی‌فقیه و ائمه جمعه کشور درباره دخالت نمایندگان در عزل‌و‌نصب‌ها در استان‌ها و شهر‌ها اشاره و تصریح کرد: همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با نمایندگان مجلس تذکر دادند، دخالت در عزل‌و‌نصب‌ها توسط نمایندگان هرگز قانونی نیست، البته این دخالت‌ها کاهش یافته است و هرگز نسبت به گذشته قابل مقایسه نیست.
رئیس مجلس شورای اسلامی به برخی از ریشه‌های عزل‌و‌نصب‌ها توسط نمایندگان در استان‌ها و شهر‌ها اشاره کرد و یادآور شد: ضعف در عملکرد و مدیریت برخی از وزیران، سوءاستفاده از قوانین نظارتی توسط نمایندگان مجلس، نداشتن منشور اخلاقی در نظام حکمرانی کشور و ضعف در برخی قوانین مجلس شورای اسلامی از جمله ریشه‌های این مشکل به شمار می‌آید، البته باید اجازه دهیم یک وزیر در حوزه اجرایی خود تصمیم بگیرد و متناسب با آن هم عمل کند تا پاسخگوی عملکرد خود باشد.
نظام نظارت بر شورا‌های شهر تحت تأثیر بحث‌های قبیله‌ای است
وی همچنین با اشاره به مشکل قوانین نظارت در تأیید و ردصلاحیت نامزد‌های انتخاباتی شورای اسلامی شهر و روستا گفت: برای حل این مشکلات بیش از پنج ماه با شورای نگهبان گفت‌وشنود داشتیم که خوشبختانه قانون انتخابات مجلس به توافق نهایی رسید تا مغایرت با قانون اساسی نداشته باشد و امیدواریم به زودی در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد. قالیباف درباره دلایل عدم‌اعمال سیاست‌های کلی قانون انتخابات در قوانین جاری کشور توضیح داد و عنوان کرد: اینکه می‌گوییم سیاست‌های کلی قانون انتخابات در این حوزه اعمال نشده است، در حوزه شورای شهر بحث درستی است، زیرا نظام نظارت بر شورا‌های شهر از انضباط، دقت و مسیر درستی برخوردار نیست و تحت تأثیر بحث‌های حاشیه‌ای، قومی و قبیله‌ای قرار گرفته است. به همین منظور با قاطعیت می‌گویم، تأیید و ردصلاحیت افراد در این حوزه بر اساس مبانی قوانین صورت می‌گیرد.
از مدیران شجاع و امین حمایت می‌کنیم
قالیباف با بیان اینکه در بین دو مسئولیت قانونگذاری و نظارت در مجلس، نظارت اولویت اصلی ما در مجلس یازدهم است، اظهار داشت: در اولویت دادن به نظارت، مراقبت می‌کنیم که از مچ‌گیری پرهیز کنیم و حتماً تأکید کردم نظارت باید همراه با تسهیل‌گری و کمک باشد تا شجاعت از مدیران امین گرفته نشود و در همه استان‌هایی که برای نظارت میدانی حضور یافتم، اعلام کردم از مدیر قوی و امین تا آخرین لحظه حمایت می‌کنم و معتقدم اگر مدیری قوی و شجاع نباشد، نمی‌تواند به کارآمدی دست یابد.
واکنش قالیباف به حاشیه‌آفرینی روحانی در مورد قانون اقدام راهبردی
رئیس مجلس شورای اسلامی سیاستگذاری اساسی مجلس یازدهم را رفع و خنثی‌سازی تحریم‌ها توصیف کرد و گفت: با رویکرد رفع تحریم‌ها، قانون مهم اقدام راهبردی متناسب با راهبرد‌های نظام و مطالبات مردم در این حوزه برای رفع تحریم‌ها با مشارکت و همراهی حداکثری نمایندگان تصویب شد که در فرصتی کوتاه برای کشور تولید قدرت کرد، البته درباره این موضوع برخی حاشیه‌سازی و جوسازی می‌کنند، اما بنای ما این نیست که وارد این فضاسازی‌ها شویم چراکه معتقدم اگر فرصتی در اختیار داریم، باید برای خدمت به مردم استفاده کنیم نه ورود به حواشی.
اعتبار ۲۲هزارمیلیارد تومانی برای محرومیت‌زدایی
وی همچنین با اشاره به اقدامات مجلس یازدهم در بخش خنثی‌سازی تحریم‌ها به قوانینی همچون جهش تولید مسکن، مالیات بر خانه‌های خالی، تسهیل صدور مجوز کسب‌وکار و جهش تولید دانش‌بنیان اشاره و تأکید کرد: از دیگر اقدامات مهم مجلس یازدهم در قوانین بودجه، اختصاص اعتبارات خوبی با عنوان محرومیت‌زدایی بود که در این زمینه در سال۱۴۰۰ بیش از ۱۹هزارمیلیارد تومان و برای سال جاری بیش از ۲۲هزارمیلیارد تومان مصوب شد. به رغم برخی مقاومت‌ها این بودجه در اختیار شورای برنامه‌ریزی استان‌ها قرار گرفت تا در مسیر محرومیت‌زدایی نظیر رفع تنش آبی، انتقال آب روستاها، جاده‌های روستایی و سایر بخش‌های مرتبط هزینه شود.
مصوبه ۶هزارمیلیارد تومانی مجلس برای بیمه رایگان ۵میلیون نفر از اقشار ضعیف
قالیباف با بیان اینکه مجلس در قانون بودجه توجه ویژه‌ای به سه دهک پایین جامعه و سلامت آن‌ها کرد، گفت: محرومیت‌زدایی و معیشت در عمل باید محقق شود و مجلس برای این کار ۶هزارمیلیارد تومان به منظور بیمه سه دهک پایین جامعه اختصاص داد تا از این محل بیش از ۵میلیون نفر از اقشار کم‌درآمد جامعه که بدون بیمه هستند، مشمول بیمه درمانی شوند چراکه در شرایط سخت فعلی ما موظف هستیم به این اقشار توجه ویژه‌ای کنیم و برای تحقق این موضوع جلسات نظارتی برگزار کردیم تا صددرصد این دهک‌ها مشمول حمایت‌های بیمه‌ای شوند.
وی اضافه کرد: اجرای این مصوبه مهم نیز دارای اهمیت بود و دولت محترم با سرعت و جدیت آن را پیگیری کرد و در نتیجه این اقدامات تا پایان خرداد، از ۵میلیون‌و۳۰۰هزار نفر، ۵میلیون‌و۹۲هزار نفر به صورت رایگان و بدون مراجعه بیمه شدند و تعداد باقی مانده کسانی که فرایند بیمه‌شدن‌شان مشکلاتی داشت نیز در حال پیگیری است.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به معضل بیماران صعب‌العلاج و سختی‌هایی که خانواده‌های آنان تحمل می‌کنند، به مصوبه ۵هزارمیلیارد تومانی مجلس در قانون بودجه۱۴۰۱ برای صدور کارت سلامت برای این بیماران اشاره کرد و گفت: همچنین رقم خوبی برای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به این خانواده‌ها تعیین شده است که بتواند بخشی از مشکلات و گرفتاری‌های این عزیزان را برطرف کند.
قالیباف ساماندهی حقوق بازنشستگان، رتبه‌بندی معلمان و برنامه‌ریزی برای موضوع ساماندهی بازار اجاره را نیز از گام‌های دیگر مجلس برای بهبود وضع اقتصاد و معیشت مردم دانست و افزود: همچنین در بحث خرید تضمینی اقلام کشاورزی نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است و موضوع حمایت از خانواده نیز بالاخره در مجلس یازدهم تبدیل به قانون شد.
مجلس برای مسکن چه اقداماتی  انجام داده است؟
وی خاطرنشان کرد: برای کنترل مسکن باید تولید مسکن، کنترل اجاره و مالیات بر خانه‌های خالی را مورد توجه قرار داد که مجلس برای دو بخش از این سه مقوله یعنی مالیات بر خانه‌های خالی و ساخت مسکن، قوانین خوبی مصوب کرد که در حال اجراست و در زمینه اجاره مسکن نیز در شرف تدوین قانون هستیم. رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحول ایجادشده در صدور مجوز‌های کسب و کار توسط مجلس گفت: در حوزه مجوز‌های اشتغال با توجه به هوشمندسازی و شفاف‌سازی، قانونی را به تصویب رساندیم تا کسب و کار‌ها به سرعت بتوانند مجوز‌های خود را دریافت کنند. وی ادامه داد: بحث انتقال آب به سیستان‌وبلوچستان یکی دیگر از اقداماتی بود که در این مجلس به سامان رسید و ما قانونی را برای این موضوع به تصویب رساندیم.
مشکل کشور پول نیست، مشکل عرضه است
رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات اساسی مجلس برای اصلاح ساختار بودجه گفت: با یک کار پژوهشی و علمی دریافتیم بسیاری از درآمد‌های کشور از حوزه انفال نظیر معادن در بودجه رقم چندانی ندارد، به طور مثال در بودجه۱۴۰۰ حقوق مالکانه معادن ۶هزارمیلیارد تومان بود، در حالی که رقم واقعی چندین برابر این رقم است و مجلس با پیگیری‌های دقیق و قاطعانه خود در قانون بودجه۱۴۰۱ این رقم را به ۴۲هزارمیلیارد تومان رساند. قالیباف خاطر نشان کرد: این ارقام نشان می‌دهد بسیاری از سرمایه‌ها به دلیل ضعف در ساختار از بین می‌رود، لذا معتقدم مشکل کشور پول نیست، مشکل، عرضه و حکمرانی صحیح است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار