کد خبر: 1097064
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۶
وزیر خارجه اردن:
ایمن الصفدی بار دیگر با اشاره به اینکه اردن هیچ درخواستی برای حضور در «ناتوی خاورمیانه» دریافت نکرده است، گفت منطقه تحمل تنش بیشتر ندارد و مذاکره بهترین راه برای حل بحران های کنونی است.

«ایمن الصفدی» وزیر امور خارجه اردن با اشاره به تحولات مربوط به روابط با ایران گفت: کشورش و سایر کشورهای عربی خواهان روابط «سالم» با تهران بر اساس احترام متقابل، مداخله نکردن در امور داخلی، روابط حسن همجواری و گفتگو هستند و این، بهترین راه برای رفع تنش‌های موجود است.

الصفدی که با شبکه تلویزیونی «الشرق» گفتگو می‌کرد، درباره اخبار منتشر شده درباره احتمال تشکیل «ناتوی خاورمیانه» برای مقابله با ایران افزود: منطقه به اندازه کافی بحران دارد و ما نیازی به تنش بیشتر نداریم و باید به راه حل های واقعی برای علل تنش دست یابیم. هیچ کسی با ما در مورد هیچ ائتلافی مشابه ناتو صحبت نکرده است، اما همه ما در منطقه احساس می‌کنیم که باید ساز و کارهای همکاری و اقدام عربی را تقویت کنیم که بتواند منافع ما را تأمین کند و بهترین‌ها را برای مردم و کشورهای ما محقق سازد.

وی خاطرنشان کرد: اردن در طول تاریخ همواره خواستار ایجاد ساز و کارهای اقدام مشترک عربی بوده است که به ما در مواجهه با چالش‌های مشترک کمک کند. از سوی دیگر، توافقات دفاعی عربی از دهه ۵۰ میلادی تا کنون وجود داشته، اما فعال نشده است.

وی در ادامه با اشاره به تحولات سوریه گفت: وضعیت در مرزها با سوریه مطلوب نیست و در این مرزها عملیات قاچاق مواد مخدر به صورت سیستماتیک انجام می‌شود و به همین علت به رویکردهایی نیاز است که امنیت و ثبات را در جنوب سوریه برقرار کند. ثبات در جنوب سوریه در راستای منافع ملی اردن قرار دارد و ما خواهان این ثبات هستیم و به همین منظور سعی می‌کنیم با همه عوامل بی ثباتی در جنوب کشور که بر اردن منعکس می‌شود، مقابله کنیم.

وزیر خارجه اردن در پایان تأکید کرد: ما همان کاری را انجام می‌دهیم که باید انجام دهیم؛ یعنی حفظ منافع خود و حفاظت از مرزهایمان. نیروهای مسلح و دستگاه‌های امنیتی ما این نقش را ایفا می‌کنند و از نظر سیاسی برای حل هر مشکلی با همه در ارتباط هستیم.

این اظهارات وزیر خارجه اردن در حالی است که عبدالله دوم پادشاه این کشور اخیراً در مصاحبه با یک شبکه آمریکایی درخواست تشکیل یک ائتلاف نظامی در خاورمیانه مشابه ناتو را مطرح کرد و گفت که از نخستین کسانی خواهد بود که از تشکیل چنین ائتلافی حمایت خواهد کرد.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار