کد خبر: 1097015
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
طغیان دوباره کرونا، نگرانی‌های زیادی را در استان‌های مختلف به وجود آورده است. می‌گویند فرق سویه جدید با نام «BA۵» با همتایان قبلی‌اش در سرعت شش برابری شیوعش است، به طوری که هر یک نفر می‌تواند ۱۸الی۲۰نفر را بیمار کند
سجاد مرسلی

طغیان دوباره کرونا، نگرانی‌های زیادی را در استان‌های مختلف به وجود آورده است. می‌گویند فرق سویه جدید با نام «BA۵» با همتایان قبلی‌اش در سرعت شش برابری شیوعش است، به طوری که هر یک نفر می‌تواند ۱۸الی۲۰نفر را بیمار کند. در نتیجه خطر ابتلا در پیک جدید بسیار بالاست. حالا اضافه کنید ساده‌انگاری‌ها و بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی که باعث شده در برخی استان‌ها به یکباره تا ۳۰۰ درصد میزان مراجعه به مراکز درمانی افزایش یابد.

آمار‌هایی که مسئولان بهداشت و درمان ارائه می‌کنند، نشان می‌دهد پیک هفتم بیماری کرونا واقعیتی است که می‌تواند اوضاع آرام کنونی را یکبار دیگر به چالش کشیده و با رواج تصاعدی و افزایش شدید مراجعان با علائم کرونا به بیمارستان، روز‌های سخت گذشته دوباره تکرار شود. بیش از دو سال از ورود و شیوع کرونا به ایران می‌گذرد. روز‌های سخت اول و قرمزشدن شهر‌ها و روستا‌ها را فراموش نمی‌کنیم، رنگی که به موجب آن، کرونا چادر سیاه سوگواری را بر سر خانواده‌های زیادی گسترانید، اما طی ماه‌های اخیر و با آبی و سفید شدن وضعیت اکثر استان‌ها، مردم نفس راحتی کشیدند و چنین استنباط می‌شد که باید کم‌کم جشن از بین رفتن کرونا را برپا کنیم، ولی گویی این ویروس منحوس آنقدر زرنگ است که زیر پوست شهر پنهان شده و از کوچک‌ترین بی‌توجهی‌ها استفاده کرده و دوباره مثل هیولایی غیرقابل کنترل در همه جای کشور جولان می‌دهد.
بی‌توجهی به واکسیناسیون
در طول سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ شهروندان از وضعیت ماسک و رعایت پروتکل‌ها و نداشتن مهمانی و تجمع‌ها خسته شده بودند و در کنار این شرایط از لحاظ اقتصادی، کاری و معیشتی نیز به شدت تحت فشار بودند، ولی شروع سال ۱۴۰۱ با امید از بین رفتن کرونا روز‌های خوشی را پیش روی ایرانیان قرار داد. امیدی که برای رسیدن به آن نباید گذشته را فراموش می‌کردیم. آمار‌ها نشان می‌دهد طی دو ماه اول سال ۱۴۰۱ میزان واکسیناسیون کرونا در سه دوز بین مردم در استان‌های مختلف تغییری نکرد و مراجعات برای انجام این کار به شدت کاهش یافته بود. در نتیجه دانشگاه‌های علوم پزشکی در مناطق مختلف کشور تصمیم به تعطیلی مراکز تجمیعی واکسیناسیون گرفتند و کار واکسیناسیون به درمانگاه‌ها و مراکز بهداشت شهری و روستایی واگذار شد.
به عنوان مثال تا ابتدای سال جاری، در استان سمنان آمار واکسیناسیون دوز سوم هرگز از ۴۶ درصد کل افراد واجد شرایط بیشتر نشد و عدم اقبال به زدن واکسن با این تفکر که کرونا از بین رفته و دیگر مشکلی نیست، باعث شد تا طی هفته‌های اخیر و با اعلام احتمال ورود به پیک هفتم، نگرانی‌ها افزایش یابد و صف‌های طولانی و استرس نرسیدن واکسن بالا برود.
افزایش ۳۰۰ درصدی مراجعات در سمنان
وقتی سمنانی‌ها آمار صفر بستری‌های بیمارستان‌ها را دیدند و مراجعان با علائم کرونا هم به شدت کاهش یافته بود، ترجیح دادند ماسک‌هایشان را بردارند که این حق آن‌ها بود، اما این عادی‌انگاری‌ها مدت زمان زیادی ادامه نیافت تا اینکه از اواسط تیر امسال شرایط متفاوتی را برای سمنان رقم زد و در حدود هشت روز به یکباره شیوع کرونا سه برابر شد و دو شهرستان شاهرود و مهدی‌شهر در وضعیت زرد قرار گرفتند.
در همین رابطه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان با اشاره به اینکه سویه غالب اصلی که امروز هم شاهد شیوع آن در مناطق مختلف استان هستیم، همان اُمیکرون است، می‌گوید: «سویه جدید موسوم به BA۵ است که سرعت انتشار بالایی دارد، در حالی که تعداد مراجعان با علائم کرونا در شهر‌های تابعه دانشگاه تقریباً به صفر رسیده بود دربازه زمانی یک هفته منتهی به ۲۱ تیر ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۵۰ بیمار مشکوک به کرونا به مراکز درمانی سمنان مراجعه کردند.»
کامران قدس با تأیید اینکه در ۱۵ روز گذشته شاهد افزایش ۳۰۰درصدی مراجعه کنندگان سرپایی و بستری در مراکز درمانی تابعه دانشگاه بودیم، ادامه می‌دهد: «۱۳۰ مورد تست مثبت کرونا در هفته گذشته در شهرستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی سمنان ثبت شده است. این آمار‌ها نشان از افزایش صعودی بیماری کرونا و بستری دارد. از سوی دیگر بخش‌های بستری بیمارستان‌ها و آی‌سی‌یو متأسفانه میزبان خیل بیماران کرونایی شده است.»
روز‌های سخت در راهند
در حال حاضر چالش‌های زیادی پیش رو است که می‌تواند آمار‌های مبتلایان به کرونا را به یک‌باره بالا ببرد.
افزایش سرعت گردش و مسافرت‌های تابستانی، برگشت زائرین از کشور عربستان با توجه به روند صعودی این بیماری در آنجا، محرم و تجمعات عزاداری، اربعین و سفر به کشور عراق که درحال حاضر کانون درگیری کروناست و در نهایت بازگشایی مدارس.
با اینکه چند روزی بود مورد جدید فوتی در اثر ابتلا به کرونا گزارش نشده بود، اما با اعلام جان باختن یک نفر در البرز معلوم شد هنوز این بیماری آنقدر قدرت دارد که خانواده‌ای را عزادار کند.
در استان فارس هم مجموع جانباختگان ناشی از این بیماری از ابتدای شیوع تاکنون روی عدد ۸ هزار و ۳۷ نفر باقیمانده بود، اما دوباره فارس در حال ورود به روز‌های سخت است.
به گزارش دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تاکنون ۲ میلیون و ۱۶۷ هزار و ۴۸۳ تست تشخیصی مولکولی و تست سریع در آزمایشگاه‌های فارس تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده ۶۳۱ هزار و ۹۳۹ بیمار مثبت شناسایی شده است.
در شبانه‌روز گذشته و با بستری شدن ۶۰ بیمار جدید، هم‌اکنون ۱۹۲ بیمار مثبت و مشکوک دارای علائم در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد، ۱۲بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش‌های ICU و مراقبت‌های ویژه درمانی، خدمات دریافت می‌کنند.
در قزوین هم شرایط خوب نیست و به گفته رئیس گروه مقابله با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی استان، روند شیوع این بیماری روند افزایشی دارد.
صفر فیض‌اللهی با اشاره به شیوع سویه جدید و با بیان اینکه کرونا در سطح استان و حتی کشور به ویژه در چند روز اخیر به شدت رو‌به رشد است، ادامه می‌دهد: «باتوجه به اینکه رنگ‌بندی وضعیت کرونا هفتگی مشخصی می‌شود، درحال حاضر دو شهرستان در وضعیت زرد و سایر شهرستان‌ها در وضعیت آبی قرار دارند.» وی تأکید می‌کند: «هنوز وارد پیک هفتم نشده‌ایم و تا ورود به این وضعیت زمان داریم که در این فرصت طلایی می‌توانیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، افزایش سطح ایمنی بدن و واکسیناسیون خطرات پیک جدید را کاهش داده و با کمترین خسارت از این دوره عبور کنیم.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار