کد خبر: 1096971
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲
در هفته سوم تیرماه رکورد پایین‌ترین ارزش معاملات خرد روزانه در سال ۱۴۰۱ به ثبت رسیده است که می‌تواند یک رکورد منفی برای بازار سرمایه تلقی شود.
 بازار سرمایه در حالی هفته سوم تیرماه را پشت سر گذاشت که شاید مهمترین اتفاق این هفته شکسته شدن حمایت شاخص در مرز کانال ۱.۵ میلیون واحدی بوده است. البته با توجه به بازه حمایتی از شاخص کل که بین اعداد یک میلیون و ۴۸۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد بوده است، برخی معتقدند برگشت بازار در روز آخر معاملات این هفته، نشان از واکنش به این حمایت دارد.

برخی از تحلیلگران تکنیکالی معتقدند بازگشت بازار سرمایه در روز چهارشنبه آنقدر محکم و با قدرت نبوده است که بتوان واکنش به بازه حمایتی را بسیار جدی تصور کرد.

با این وجود بررسی دو مولفه جریان پول حقیقی و ارزش معاملات خرد، نشان می‌دهد رکود عمیقی بر بازار سهام کشور وجود دارد. به عبارت دیگر، نگاهی به دو مولفه ارزش معاملات خرد و همچنین جریان پول حقیقی، نشان می‌دهد رکود شکل گرفته در معاملات در این هفته تشدید شده است.

این مساله در حالی است که تشدید ریسک‌های سیستماتیک در بازار سهام طی هفته‌های گذشته، بازگشت پر قدرت بازار به روند صعودی و شکست مقاومت یک میلیون و ۶۰۰ هزار و احدی را دور از انتظار نشان می‌دهد.

* رشد تک سهم‌ها در روز‌های آینده بورس

مجتبی دانشی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره روند بورس طی هفته‌های گذشته، گفت: اغلب فعالان و تحلیلگران بازار بر این موضوع اتفاق نظر دارند که بسیاری از سهم‌های بازار در قیمت‌های مناسبی قرار داند. اما بالا رفتن میزان ریسک در بورس، در کنار سایر عوامل منجر شده که بسیاری از سهامداران جنبه احتیاط را در نظر داشته باشند.

*۵ عامل خروج پول حقیقی از بازار بورس

وی ادامه داد: موضوعات بین المللی، نوسان در بازار‌های نفت و فلزات اساسی، سیاست‌های آمریکا در خصوص نرخ بهره، تشدید قیمت گذاری دستوری و بازدهی سایر بازار‌های موازی از جمله عواملی است که این روز‌ها باعث خروج پول حقیقی از بورس شده است که همین عوامل نیز منجر به شکل گیری رکود در معاملات شده است. سیاست‌های دولت در خصوص نرخ بهره و همچنین تشدید قیمت گذاری دستوری از دیگر ابهام‌های بازار به شمار می‌رود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد:، اما با همه این عواملی که گفته شد، ریزش شدید بورس در هفته‌های آینده کمترین احتمال وقوع را دارد و در نقطه مقابل هم افزایش قابل توجه بازار نیز دور از انتظار است. آنچه که به نظر می‌رسد ادامه روند خنثی و رشد تک سهم ها، محتمل‌ترین سناریو برای بازار در شرایط کنونی است.

* واکنش شاخص کل بورس به بازه حمایتی

شاخص کل بورس در سه روز از هفته گذشته با افت و در یک روز نیز با رشد همراه شد. این شاخص در روز شنبه با کاهش چهار هزار و ۹۱ واحدی روبه‌رو شد و در روز دوشنبه با افت ۱۰ هزار و ۹۱۵ و در روز سه شنبه با نزول چهار هزار ۶۳ واحدی همراه شد. اما شاخص کل در روز چهارشنبه با رشد ۶ هزار و ۵۱۷ به حمایت موجود واکنش نشان داد.

شاخص کل در هفته سوم تیرماه با افت ۱۲ هزار و ۵۵۲ واحدی نسبت به آخرین روز هفته پیش از آن در سطح یک میلیون و ۴۹۰ هزار و ۵۱ واحدی قرار گرفت. بازدهی این شاخص منفی ۰.۸ درصد بوده است.

* کاهش ۳ برابری شاخص کل هموزن.

اما وضعیت شاخص کل هموزن در هفته سوم تیرماه کمی بدتر بوده است. این شاخص در روز شنبه با کاهش دو هزار و ۶۸۹ واحدی، روز دو شنبه با افت ۶ هزار و ۲۷۲ واحدی و روز سه شنبه نیز با نزول چهار هزار و ۸۵ واحدی که داشت به استقبال روز چهارشنبه رفت. اما در این روز شاخص کل هموزن با رشد هزار و ۵۳۸ واحدی که داشت توانست بخشی از افت این هفته را جبران کند.

شاخص کل هموزن در پایان هفته ۱۱ هزار و ۵۰۷ واحدی کمتر از هفته پیش از آن ایستاد و در سطح ۴۰۷ هزار و ۱۲ واحدی قرار گرفت تا بازدهی منفی ۲.۷۵ درصدی را تجربه کند.

* کاهش ارزش معاملات خرد

میانگین ارزش کل معاملات بورس در هفته گذشته با رشد ۳۰ درصدی نسبت به هفته گذشته به عدد ۴۸ هزار و ۲۵۳ میلیارد تومان رسیده است. البته رشد معاملات در هفته سوم تیرماه به مساله افزایش قابل توجه معاملات اوراق بدهی در بازار سرمایه بازار می‌گردد.

اما میانگین ارزش معاملات خرد در این هفته با کاهش ۱۴ درصدی به عدد دو هزار و ۸۳۹ میلیارد تومان رسید که کمترین عدد در سال ۱۴۰۱ محسوب می‌شود.

بازار سرمایه در وضعیت فعلی با موضوع افت معاملات خرد و خروج پول حقیقی از بورس مواجه است که این دو موضوع می‌تواند رشد بازار سهام در روز‌ها و هفته‌های آینده را با چالش جدی مواجه کند.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار