کد خبر: 1096426
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۱
رئیس کمیته ملی المپیک گفت: در لوزان با دو هدف مهم حاضر شدیم، اول گسترش تعاملات برای کسب فرصت‌های جدید و دوم کاهش و رفع تهدیدها.
 سیدرضا صالحی امیری در نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه در خصوص نشست مسئولان ورزش ایران با توماس باخ و مسئولین کمیته بین‌المللی المپیک در سوئیس اظهار داشت: در این نشست گزارش مختصری از روند تعاملات و دیپلماسی ورزشی در سفر به لوزان همراه با وزیر ورزش ارائه می‌کنم‌. گزارش بعدی‌ام مربوط به کار فشرده و سخت کادر سرپرستی ایران در بازی‌های کشورهای اسلامی در یک زمانبندی 6 ماهه است.

گسترش تعاملات برای کسب فرصت‌ها و رفع تهدیدها مهم‌ترین هدف ما در لوزان بود

وی تاکید کرد: در لوزان با دو هدف مهم حاضر شدیم، اول گسترش تعاملات برای کسب فرصت‌های جدید و دوم کاهش و رفع تهدیدها. در روابط دولت‌ها اصل بر رقابت و کسب قدرت و تامین منابع است اما در دیپلماسی ورزشی اصل بر تقویت روابط و تعاملات ورزشی بین کشورها است. منهای نتایج بازی‌ها در قونیه حضور فعال تیم‌های 57 کشور در کنار یکدیگر می‌تواند به همبستگی بیشتر کشورهای اسلامی کند و این دیپلماسی ورزشی است. در 4 سال گذشته در راستای دیپلماسی ورزشی 200 نشست و سفر انجام شد. در لوزان همراه دکتر سجادی حاضر شدیم ابتدا با معاونان توماس باخ دیدار کردیم. در جلسه با توماس باخ وی حمایت خود را از ورزش قهرمانی اعلام کرد و از روند توسعه ورزش ایران ابراز خشنودی کرد. من و سجادی گزارشی از عملکرد ایران در توکیو و بعد از آن را ارائه کردیم. همچنین انتظارات خود از IOC برای کاهش برخی فشارها از فدراسیون‌های بین المللی و موضوع جودو را مطرح کردیم.

صالحی امیری افزود: در مورد ژیمناستیک و دوچرخه سواری نیز نشستی با فدراسیون‌های بین المللی داشتیم و به نقطه روشنی رسیدیم و تعیین تکلیف از سرپرستی به ریاست و برگزاری انتخابات مورد توجه قرار گرفت.

با عبور از چالش جودو ادعا می‌کنیم چالش‌ها به صفر رسیده است

وی تصریح کرد: ساعی جلسه خوبی با رئیس فدراسیون جهانی در کره جنوبی داشت. شرایط خوبی در تکواندو ایجاد شده و رئیس جهانی از این انتخاب اظهار رضایت و خشنودی کرد. دیپلماسی ورزشی باید با دقت و ظرافت خاص و با تلاش حداکثری برای رفع تهدیدها انجام شود. امروز در بهترین شرایط همکاری با شورای المپیک آسیا و کمیته بین‌المللی المپیک هستیم و مناقشات به حداقل و صفر رسیده و با عبور از چالش جودو ادعا می‌کنیم چالش‌ها به صفر رسیده و در نهایت در پاریس شاهد حضور جودو بر روی سکو هستیم.

بازی‌های آسیایی قطعا در 2023 انجام می‌شود

صالحی‌ امیری افزود: در سه ماه اول سال 50 درصد بودجه فدراسیون‌ها را پرداخت کردیم. 15 میلیارد تومان منابع ارزی و ریالی برای تامین بلیط و اعزام هزینه شده و در تلاشیم تا در روزهای آتی کمک‌های جدی داشته باشیم تا فدراسیون‌ها مقتدرانه در قونیه و هانگژو حاضر شوند. بازی‌های آسیایی بر اساس تصویب هیئت اجرایی شورای المپیک آسیا قطعا در 2023 انجام می‌شود. المسلم در تهران رسما گفت مسابقات انجام می‌شود. بعد از بازگشت از قونیه اردوها برای بازی‌های آسیایی انجام می شود‌.

در سبد مهاجرت ایرانی‌ها، کمترین سهم مربوط به ورزشکاران است

وی در خصوص بحث مهاجرت و پناهندگی ورزشکاران گفت: در این مسئله نباید بزرگ‌نمایی شود. در سبد مهاجرت ایرانی‌ها، کمترین سهم مربوط به ورزشکاران است. در نوع قضاوت نیز باید اصلاح انجام شود. با اصل مهاجرت مشکلی وجود ندارد و بلکه حضور ورزشکاران به عنوان لژیونر را یک فرصت می‌دانیم. تنها پناهندگی و رفتار سیاسی خارج از چارچوب ورزش مورد حساسیت است. مطمئن باشید همه ورزشکاران در سراسر ایران به کشور، اسلام و انقلاب دلبسته هستند و باور دارم جامعه ورزش سالم ترین بخش از جامعه است و نباید با حاشیه ورزش را دچار تزلزل کرد. در 3 میلیون و 800 هزار نفر از جامعه ورزش، آمار مهاجرین ما پایین است.

فیفا سازمان مستقل است و پول فوتبال باید مستقیما از فیفا پیگیری شود

صالحی‌ امیری در خصوص اینکه در دیدار باخ آیا در مورد درآمدهای ورزش از جمله فوتبال صحبت شد، افزود: در مورد فوتبال مذاکره نداشتیم. فیفا سازمان مستقل است و پول فوتبال باید مستقیما از فیفا پیگیری شود. در مورد کمک به کمیته ملی المپیک گفت‌وگوهای سازنده‌ای انجام شد و آنچه برای تهیه بلیط و اعزام‌ انجام می‌شد بخشی از آن با کمک مالی IOC در حساب ایران انجام می‌شود و از آن محل برای اعزام‌ها استفاده می‌شود ولی محدود و مدیریت شده است.

به IOC اعتراض می‌کنیم

رئیس کمیته ملی المپیک در مورد صادر نشدن ویزای ورزشکاران کشورمان از سوی آمریکایی‌ها گفت: اینکار نشان از رفتار سیاسی آمریکایی‌ها است و در چند روز آینده اعتراض خودمان را به صورت کتبی به کمیته بین المللی المپیک اعلام می‌کنیم. البته بخشی دیگر از دلیل صادر نشدن ویزا، بر اساس اطلاعاتی که داریم، در اثر ناهماهنگی‌ها است.

در روند انتخابات فدراسیون‌ها مداخله نداشته و نداریم

صالحی ‌امیری در خصوص شرایط انتخابات سوارکاری و آیا با انتخاب سرپرست، وضعیت این فدراسیون چه خواهد شد، افزود: در روند تشکیل و برگزاری و اعلام نتیجه و تنظیم صورت جلسه انتخابات مداخله نداشته و نداریم. به عنوان کمیته نظارت بر انتخابات فدراسیون‌ها حضور داریم و موظف به ارائه گزارش به کمیته بین المللی المپیک هستیم و به طور طبیعی دبیرکل یا نواب رئیس کمیته در انتخابات فدراسیون‌ها هستند. چون لغو رویداد مربوط به سوارکاری کتبا و شفاها به کمیته ملی المپیک اعلام نشده بود طاهریان در انتخابات سوارکاری شرکت کرد. در فرایند قبل، حین و بعد از انتخابات سوارکاری ورود نداشتیم. این سوال باید از وزارت ورزش و معاونت قهرمانی پرسیده شود.

وزارت ورزش در برگزاری انتخابات فدراسیون‌های بلاتکلیف سرعت عمل بیشتری خرج دهد

وی در مورد بلاتکلیفی فدراسیون‌های المپیکی برای انتخابات کمیته ملی المپیک گفت: چهارشنبه هفته جاری بیانیه آغاز فرایند انتخابات را منتشر می‌کنیم. 15 روز بعد ثبت نام آغاز می‌شود و فرایند بررسی صلاحیت‌ها را انجام می‌دهیم و سایر اقدامات و براساس آیین نامه انتخابات انجام می‌شود. حتما 6 شهریور در این سالن انتخابات را برگزار می‌کنیم. انتظار ما از وزارت ورزش این است در برگزاری انتخابات فدراسیون‌های بلاتکلیف سرعت عمل بیشتری خرج دهد.

هر نوع شکاف، اختلاف و تفرقه میان ارکان ورزش را خلاف منطق ورزش می‌دانم

صالحی‌امیری درخصوص ارتباطش با وزیر ورزش، تصریح کرد: سیاست امروز ما در مورد تعامل با وزارت ورزش همان سیاست روز اول ما است. من همواره تعامل و همدلی با وزارت ورزش خواهم داشت و باور دارم محور ورزش ایران وزیر ورزش است و همه باید کمک کنند ورزش ایران بدرخشد. هر نوع شکاف و اختلاف و تفرقه میان ارکان ورزش را خلاف منطق ورزش و مصلحت ملی می‌دانم. اگر به فکر توسعه و درخشش ورزش قهرمانی هستیم راه آن در مسیر همدلی و انسجام در همه ارکان ورزش یعنی وزارت ورزش، کمیته، فدراسیون‌ها و رسانه است. باور دارم ورزش ما با وفاق می‌تواند پرچم ایران را به اهتزاز در آورد.

هیچ کسی برای کمیته تصمیم نمی‌گیرد

رئیس کمیته ملی المپیک در خصوص انتخاب خبرگان ورزشی گفت: خبرگان ورزشی دو‌ نفر از میان بانوان، یک نفر از آموزش و پرورش و‌ دو نفر خبره المپیکی خواهند بود. طبق اساسنامه جدید، تصریح شده برای انتخاب خبره باید آیین نامه‌ای که به تصویب هیئت اجرایی برسد تدوین و تصویب شود. پیش نویس آیین نامه تهیه و در چند جلسه بحث و تصویب شد. تعریف کارشناسان خبره در اساسنامه و آیین نامه نیز مشخص است.

وی افزود: مسیر ورود هیچکس برای ورود در کمیته بسته نشده اما تعداد محدود و تنها 5 نفر است که در سه بخش توزیع شده است. نکته سوم اینکه رئیس باید افراد را در هیئت اجرایی معرفی کند و به تصویب برسد. حتما افرادی را معرفی می‌کنم که صاحب صلاحیت باشند شما هم حتما معرفی ما را تائید خواهید کرد. منش مدیریتی من در مدت گذشته نشان می‌دهد که تحت تاثیر مداخله خارجی قرار نمی‌گیریم. هیچ کسی برای کمیته تصمیم نمی‌گیرد و فقط رئیس کمیته و هیئت اجرایی در چارچوب تصمیم می‌گیرند. طی روزهای آینده جلسه هیئت اجرایی را برگزار کرده و پس از آن اسامی خبرگان را اعلام می‌کنم. تاکید می‌کنم در مورد خبرگان ورزشی دچار گمانه زنی نشوید.

فدراسیون‌هایی که با سرپرست اداره می‌شوند، نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند

رئیس کمیته ملی المپیک در پاسخ به تسنیم درخصوص حضور جودو در مجمع کمیته و حضور فدراسیون‌هایی که رئیس ندارند، تصریح کرد: از نظر ما جودو در همه مجامع می‌تواند شرکت کند چون در دادگاه CAS به این موضوع اشاره نشده است. در خصوص فدراسیون‌ها نیز رئیس و یا عضو هیئت رئیسه منتخب مجمع می‌تواند در مجمع کمیته شرکت کند. فدراسیون‌هایی که با سرپرست اداره می‌شوند، نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند. در همین سفر هم پرسیدم و گفتند روسایی که رای مجمع را دارند یا عضو هیئت رئیسه‌ای که منتخب مجمع باشد می‌تواند در انتخابات کمیته باشند اما باید از این مدت 6 ماه گذشته باشد.

باید حمایت حداکثری از تیم ملی فوتبال داشته باشیم

صالحی امیری در مورد جلسه با وزارت امورخارجه و مسئولان فدراسیون فوتبال گفت: این جلسه پیرو دستور آقای مخبر معاون اول رئیس جمهوری بود. همه ارگان‌های مسئول و مربوط دعوت شدند و قرار شد برای حضور عزتمندانه در جام جهانی، حمایت حداکثری از تیم ملی فوتبال داشته باشیم.

من مسئول برگزاری مجامع فدراسیون‌ها نیستم

وی درباره اینکه تکلیف برخی از فدراسیون‌ها مشخص نیست و برخی فدراسیون‌ها نمی‌توانند در مجمع باشند بنابراین تعداد اعضای المپیکی در انتخابات کمیته کاهش خواهد یافت، تصریح کرد: این سوال را باید از وزارت بپرسید من که مسئول برگزاری مجامع فدراسیون‌ها نیستم. در جلسه هم‌اندیشی روسای فدراسیون‌ها و در جلسه با وزیر دائم این مسئله را متذکر شدم انتخابات فدراسیون‌های المپیکی برگزار شود‌. تعجب می‌کنم شما این سوال را باید از وزارت ورزش بپرسید‌. مرجع ما اساسنامه و تفسیر آن کمیته بین‌المللی المپیک است. هر جا ابهامی باشد از IOC می‌پرسیم. در اساسنامه رئیس فدراسیون ذکر شده نه سرپرست و کسی که رای مجمع را گرفته صلاحیت حضور در انتخابات را دارد. غیبت هم مشخص است مثلا ممکن است عزیزی در حج باشد یا سفر، در این صورت یک عضو منتخب از سوی هیئت رئیسه معرفی می‌شود.
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار