کد خبر: 1096181
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۰
سی و پنج قانونگذارآمریکایی در نامه‌ای به «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده خواستار توقف فروش جنگنده‌های «اف-۱۶ بلاک» و کیت‌های به‌روزرسان آن به ترکیه شدند.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: سی و پنج قانونگذار آمریکایی روز شنبه در نامه‌ای به «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده خواستار متوقف شدن فروش جنگنده‌های «اف-۱۶ بلاک» و کیت‌های به‌روزرسان آن‌ها به ترکیه شدند.

به نوشته وبگاه «رادیو ارمنستان» امضاکنندگان این نامه در نامه به بایدن، نگرانی عمیق از فروش جنگنده اف-۱۶ به ترکیه را ابراز داشتند.

در بخشی از این نامه قانونگذاران دو حزب عمده کنگره به بایدن آمده است: «نیرو‌های تحت حمایت ترکیه و آنکارا از تسلیحات و قطعات ساخت آمریکا برای ارتکاب جنایات جنگی از جمله بمباران هدفمند اهداف غیرنظامی مانند بیمارستان‌ها و مدارس در عراق، سوریه و قره باغ کوهستانی استفاده کرده اند. آن‌ها همچنین بار‌ها برای نقض قلمرو حاکمیت متحدان و شرکای ناتو مانند یونان و قبرس استفاده شده اند.

در بخش پایانی این نامه آمده است، سابقه نشان می‌دهد که اگر به تلاش‌های «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و تلاش‌های او برای تضعیف اتحاد ناتو پاداش دهیم، رفتار خود را تغییر نخواهد داد.

همزمان با این تحرکات، یونان نیز خواستار خرید شماری جگنده نسل پنجم از ایالات متحده شد. «کریاکوس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان هنگام سخنرانی در نشست سران ناتو در «مادرید» در روز‌های گذشته گفت که یونان نامه درخواستی برای خرید جنگنده نسل پنجم «اف-۳۵ لایتنینگ» ساخت شرکت «لاکهید مارتین» را به آمریکا ارسال کرده است.

به گفته میتسوتاکیس، یونان قصد دارد ۲۰ جنگنده اف-۳۵ خریداری کند و ۲۰ فروند دیگر نیز به عنوان گزینه دیگر در نظر گرفته می‌شود. انتظار می‌رود که این جنگنده‌ها سال ۲۰۲۷ به دست نیروی هوایی یونان برسند.

بر اساس این گزارش، یونان از سال ۲۰۰۹ در حال بررسی خرید اف-۳۵ بوده، اما به دلیل وضعیت مالی بار‌ها این سفارش به تعویق افتاده است. انتظار می‌رود جایگزین جنگنده‌های قدیمی «فانتوم اف-۴» (شبح) ساخت شرکت آمریکایی «مک‌دانالد داگلاس» یونان شود که در دهه‌های هفتاد و هشتاد میلادی تحویل داده شد.

اف-۳۵ لایتنینگ۲ یک جنگنده چند منظوره تک سرنشین و رادار گریز برای پرواز در همه شرایط آب و هوایی و ماموریت‌های برتری هوایی است.

از سویی دیگر، رسانه‌های یونانی از اجرای طرح مخفیانه برای مقابله پهپاد‌های ترکیه خبر دادند. به گزارش روزنامه «اکاثیمرینی» این طرح که در دو ماه گذشته به صورت کاملا محرمانه اجرا شده است، یک چتر واقعی برای مقابله با پهپاد‌های ترکیه در جزایر و نقاط حساس سراسر یونان است.

این سامانه در حال استقرار که از فناوری (رژیم) اسرائیل استفاده می‌کند، اساساً به گونه‌ای عمل می‌کند که درقابلیت پرواز پهپاد‌های دشمن بالقوه ایجاد اختلال می‌کند. هدف این سامانه اساساً «کور کردن» پهپاد‌های تهدید کننده است تا آن‌ها نتوانند ماموریت خود را کامل کنند.

روابط بین ترکیه و یونان، دو عضو ناتو اغلب دچار تنش بوده به طوری که سال گذشته این روابط به شدت رو به وخامت گذاشت و کشتی‌های جنگی در شرق مدیترانه در نزاع بر سر مرز‌های دریایی و حقوق انرژی با هم روبرو شدند. ترکیه بار‌ها اعلام کرده که از یونان می‌خواهد تا راه حل‌های سیاسی مسالمت آمیز را تا راه حل‌های تهاجمی اتخاذ کند.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار