کد خبر: 1096098
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه مبارزه با منکر بی‌حجابی باید کاملاً قانونی باشد؛ گفت: حجاب قانون است و قانون را اجبار نامیدن مغلطه است.

سرویس سیاسی جوان آنلاین: آیت الله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های امروز جمعه ۱۷ تیر ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت امام محمد باقر (ع) و حضرت مسلم ابن عقیل (ع)، اظهار داشت: مولا علی فرمودند که تقوا از رهگذر کنترل و مراقبت زبان می‌گذرد؛ مراقب زبان باشید تا به گوهر تقوا برسید.

وی به پیام رهبر انقلاب به حجاج بیت الحرام اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری دو چیز را رکن حج به حساب آورند، یکی وحدت مسلمانان و دیگری معنویت. این دو می‌تواند جامعه اسلامی را به اوج عزت برساند و دشمنان به دنبال زدن این دو هستند.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: ۲۱ تیر ماه ۱۳۱۴ روزی بود که عمال رضا خان به مسجد گوهر شاد حمله کردند؛ جلاد‌های رضا خان بعد از نماز صبح در‌ها را بستند و شبستان به شبستان به شبستان رفتند و همه را کشتند. امروز سالگرد چنین فاجعه‌ای است که سلام و درود بر شهیدان حجاب؛ لذا ۲۱ تیر روز عفاف و حجاب است.

آیت الله خاتمی به ۱۰ نکته اشاره کرد و گفت: مطلب اول این است که فلسفه حجاب تکریم شخصیت زن است؛ زن گوهر است گوهر عفافش با گوهر حجابش می‌تواند نقش آفرین باشد.

وی به سخنان امام در صحیفه ایشان اشاره کرد و گفت: سلام می‌خواهد شخصیت زن را حفظ کند و از او انسان جدی و کارامد بسازد. زن‌ها گمان نکنند که زن‌ها باید پوشش نامناسب و بزک شده به بیرون بروند این مقام زن نیست و عروسک بازی است.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: دومین مطلب این است که اصرار ما بر حکم الهی حجاب نادیده گرفتن دیگر منکرات مثل مفاسد اقتصادی نیست؛ از جمله کسانی که به دزدی‌ها و مفاسد اقتصادی گیر می‌دهند خطبای نماز جمعه هستند و دستگاه قضا هم در برخورد با آن‌ها اقداماتی داشته است؛ دزدی و اختلاس گناه است و بی حجابی هم گناه است؛ بسیاری از بی حجاب‌ها زن و بچه‌های همان دزد‌ها هستند.

آیت الله خاتمی به سومین مطلب اشاره کرد و گفت: در ده‌ها آیه و روایات سخن از حجاب است؛ کسی نمی‌تواند قرآن را قبول داشته باشد، ولی حجاب را قبول نداشته باشد، چون حجاب یک حکم قطعی قرآنی است.

وی در تشریح چهارمین مطلب خود بیان داشت: از مراجع عظام تقلید پرسیده اند که حجاب از ضروریات دین است و حکم کسانی که به آن بی اعتنایی می‌کنند چیست؟ در پاسخ بسیاری از مراجع گفته اند که حجاب از ضروریات دین است؛ مقام معظم رهبری هم گفتند حجاب از ضروریات دین حساب می‌شود و عدم رعایت آن معصیت است.

امام جمعه موقت تهران به پنجمین مطلب خود اشاره کرد و افزود: منش بانوان ایرانی، حجاب و پوشش بوده است و تاریخ بی حجابی در کشور به ۲ نفر می‌رسد؛ اول بی حجاب قرة العین بهایی بود که ۱۳۸ سال قبل با بی حجابی مردم را به بهایی گری دعوت می‌کرد. دومین نفر هم رضا خان قلدر را ۱۲ خرداد ۱۳۱۳ به ترکیه بردن و ۱۰ روز نگهش داشتند و تمام زیر و بم دین ستیزی را به او آموختند.

وی افزود: اولین چیزی را که به رضاخان آموختند این بود که برای پیشرفت باید حجاب برداشته شود، رضا خان هم به عنوان برده بیگانگان و نوکر پذیرفت و آمد و عمل کرد و فاجعه گوهر شاد را آفرید.

امام جمعه موقت تهران به تاریخچه حجاب اشاره کرد و گفت: تاریخچه حجاب قرآن است، تاریخچه حجاب حضرت زهرا (س) است. حرف من به بی حجاب‌ها این است که کدام تاریخ را می‌پسندید؟ تردیدی ندارم که زنان مسلمان تاریخ قرآن و فاطمه (س) را بر می‌گزینند.

آیت الله خاتمی در ادامه به ششمین مطلب خود اشاره کرد و تصریح کرد: امروز مسئله حجاب از یک مسئله فرعی گذشته است و به یک مسئله اصلی تبدیل شده است؛ هر دولتی که می‌خواهد بگوید با اسلام قهر است، چادر یک زن مسلمان را قبول نمی‌کند و هر دولتی که می‌خواهد بگوید من با اسلام آشتی هستم، می‌گوید حجاب آزاد است.

وی به هفتمین مطلب خود اشاره کرد و گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۸۴ مصوبه بسیار خوبی داشت، مصوبه‌ای که ۳۰۰ ماده دارد و برای ۳۲ دستگاه تکلیف تعیین کرده است. رئیس محترم جمهور هم اخیراً آن را ابلاغ کرده است و اجرای ان تاثیر خوبی در گسترش حجاب خواهد داشت.

وی در تشریح هشتمین مطلب خود بیان داشت: مبارزه با منکر بی حجابی باید کاملاً قانونی باشد؛ مقابله با بی حجابی به صورت خودسر و غیر قانونی خودش یک منکر است و هرج و مرج ایجاد می‌کند. اقدامات خودسرانه هم خلاف شرع است و هم صد در صد ضدحجاب است چه بسا که دامن زنندگان به بی حجابی این صحنه‌ها را بوجود بیاورند. هر وقت سخن از حجاب بوده، یک اقدام نادرست و خودسرانه کسانی، تدبیر شایسته را برای مقابله با بی حجابی را از بین می‌برد. کار خودسرانه در نظام جمهوری اسلامی ممنوع و خلاف شرع است.

خاتمی به نهمین مطلب خود اشاره کرد و گفت: حجاب قانون است، قانون را اجبار نامیدن مغلطه است، همه جای دنیا قانون دارند و به آن احترام می‌گذارند و با پسوند اجبار آن را خراب نمی‌کنند. در همه دنیا پشت چراغ قرمز می‌ایستند و کسی نمی‌گوید اجبار است، چون قانون است، اگر جامعه‌ای بخواهد سامان یافته اداره شود همه باید قانون را رعایت کند. در واقع نفس واژه حجاب اجباری واژه‌ای غلط و برای تخریب حجاب است؛ باید این قانون به عنوان حکم شرعی رعایت شود.

امام جمعه موقت تهران در تشریح آخرین مطلب خود گفت: در گناه بی حجابی سه گروه گنه کار هستند. یک کسانی که بی حجابی می‌کنند. بی حجابی در حقیقت ضربه زدن به امنیت روانی جامعه و خیانت به مردم است؛ گروه دوم کسانی هستند که بستر این گناه را فراهم می‌کند و سومین گروه کسانی هستند که بی حجابی را تشویق می‌کنند و می‌گویند کار قشنگی است. گناه بزرگ را کار قشنگ نامیدن یعنی رضایت به این گناه. کسی که بی حجابی را تشویق می‌کند او هم در گناه بی حجابی سهیم است.

آیت الله خاتمی افزود: روز ۱۸ تیر سالروز توطئه کودتای آمریکایی در پایگاه هوایی شهید محمد نوژه که کودتای نافرجام نقاب نامیده شد، هستیم. کودتای عجیبی بود که با تمام قدرت‌های غربی بسته بودند که تا دولت کودتا سر کار آمد تائیدش کنند، ولی از لطف خدا یک ربع مانده بود به استارت کودتا، یکجا همه کودتا چیان دستگیر شدند.

امام جمعه موقت تهران گفت: تهمت زدن گناه بزرگی است؛ وقتی انسان به یک مومن تهمت بزند، ایمانش ساییده می‌شود و ایمانش چنان که نمک در آب حل می‌شود از بین می‌رود؛ سوال این است تهمت به یک مومن گناه است و تهمت به یک نظام گناه نیست؟ تهمت به اینکه به یک مومن بگویی خائن که اگر بتوان آن را اثبات کرد موردی ندارد، اما در صورت عدم اثبات باید در محکمه پاسخگو باشد.

آیت الله خاتمی ادامه داد: قطعاً تهمت زدن به یک نظام گناه است. اینکه کسی دهانش را باز کند و بگوید در این دولت دارند منافع کشور و ملت را به کشور دیگری می‌فروشند، این یعنی تهمت، این یعنی خیانت.

وی تصریح کرد: تهمت زدن به مسئولان نظام اسلامی عنصر جرم را دارد و مدعی العموم مسئول پیگیری این عموم است؛ در جا‌هایی که مدعی العموم وارد شده خیلی خوب عمل کرده اند. ما نمی‌گوییم که دهان‌ها را ببندید، اما می‌گوییم تهمت به فرد و نظام ممنوع است.

وی در ادامه ضمن گرامیداشت عید قربان گفت: این عید امتحان بزرگ ابراهیم خلیل و رحمان است که فرزندش را به مسلخ برد و در این روز قربانی کردن در این روز بسیار استحباب دارد.

امام جمعه موقت تهران در پایان گفت: ۱۹ تیتر و روز عید قربان دهه امامت و ولایت شروع می‌شود؛ این دهه فرصتی است که تا مفهم بلند امامت و ولایت که هم از اصول دین و همچنین از فروع دین است، معنا شود.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار