کد خبر: 1095983
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
هنوز چند روزی بیشتر از حلاوت کاهش و حتی صفر شدن آمار‌های کرونایی نگذشته که با رشد آمار ابتلا‌های کرونایی، آژیر هشدار آغاز موج هفتم کرونا به صدا درآمده‌است. هر چند وقوع موج تازه با عنایت به روند طبیعی اپیدمی پیش رونده کرونا قابل‌پیش‌بینی و شاید تا حدودی قابل پیشگیری بود!
زهرا چیذری

هنوز چند روزی بیشتر از حلاوت کاهش و حتی صفر شدن آمار‌های کرونایی نگذشته که با رشد آمار ابتلا‌های کرونایی، آژیر هشدار آغاز موج هفتم کرونا به صدا درآمده‌است. هر چند وقوع موج تازه با عنایت به روند طبیعی اپیدمی پیش رونده کرونا قابل‌پیش‌بینی و شاید تا حدودی قابل پیشگیری بود! در روز‌های اخیر جهش آمار ابتلا‌های جدید کاملاً محسوس بوده‌است و از ۲۵۱ مورد ابتلای جدید در روز ۱۱ تیر ماه روز گذشته آمار مبتلایان جدید کرونا به هزارو ۲۷۱ مورد رسید! از نگاه معاون درمان وزارت بهداشت، زمزمه‌های موج جدید بیماری در کشور به گوش می‌رسد. به گفته وی زیرسویه BA۵ در ایران شناسایی شده و حتی احتمال دو رقمی شدن فوتی‌های روزانه کرونا هم وجود دارد. از سوی دیگر بازگشت حجاج، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و ایام محرم را هم در پیش داریم که تجمعات مرتبط با آن‌ها می‌تواند شانس شیوع ویروس را بالاتر ببرد. بر این اساس همه افراد بالای ۱۲ سال که شش ماه از آخرین تزریق واکسن‌شان گذشته باید امسال دوز یادآور واکسن خود را تزریق کنند و به گفته وزیر بهداشت همه مراکز واکسیناسیون برای تزریق دوز چهارم در آماده‌باش هستند.

چهره‌های بدون ماسک، وسایل حمل و نقل عمومی فوق‌العاده شلوغ و برداشته‌شدن تمامی محدودیت‌های کرونایی، نگرانی از موج هفتم کرونا در کشور را جدی‌تر می‌کند. حالا چند روزی می‌شود با جهش قابل‌ملاحظه، آمار‌های کرونایی صعودی و چهار رقمی شده‌است. سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه زمزمه‌های موج جدید بیماری در کشور به گوش می‌رسد، شناسایی زیر سویه BA۵ را در کشور تأیید می‌کند.

پیش‌بینی دو رقمی‌شدن فوتی‌ها
معاون درمان وزارت بهداشت در پیش‌بینی وضعیت بیماری در موج جدید احتمالی می‌گوید: «به طور مثال، اگر در موج قبلی یک میلیون ابتلا داشته‌ایم، در موج جدید ۲۰۰ هزار نفر خواهد بود؛ یعنی شدت موج جدید احتمالی، کمتر از موج قبلی است.» کریمی درباره میزان بستری و فوتی هم اینطور توضیح می‌دهد: «معمولاً، یک تا دو ماه طول می‌کشد که آثار موج جدید نمایان شود و افزایش موارد بستری و به دنبال آن، فوتی‌ها، دو تا سه هفته بعد از بستری‌ها رخ می‌دهد.» وی تأکید می‌کند: «سه رقمی شدن مرگ‌های روزانه را پیش‌بینی نمی‌کنیم، اما احتمال دو رقمی‌شدن فوتی‌های روزانه وجود دارد.»
معاون درمان وزارت بهداشت، بر تزریق دوز یادآور واکسن کرونا برای افرادی که سه دوز واکسن زده‌اند، تأکید می‌کند و می‌گوید: «کسانی که شش ماه از تزریق دوز سوم واکسن آن‌ها گذشته است، لازم است دوز یادآور را بزنند.»

آماده‌باش برای تزریق دوز چهارم
بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی درباره وضعیت کرونا در کشور با تأکید بر لزوم تزریق واکسن یادآور می‌گوید: «واکسیناسیون ایمنی دائمی نمی‌دهد، بلکه مقطعی است و مدتی بعد ایمنی کاهش می‌یابد. ما، چون واکسیناسیون در حجم زیاد و نزدیک انجام داده‌بودیم، ایمنی در مردم به شکل بالاتری وجود داشت، اما اخیراً تغییراتی در اومیکرون ایجاد‌شده و جهش با سرعت بیشتری دارد که می‌تواند بیماری‌زایی ایجاد کند.» عین‌اللهی تأکید می‌کند: «ما از واکسیناسیون به عنوان واکسن «یادآوری» نام می‌بریم و توصیه ما به مردم که خیلی به ما کمک کردند تا اومیکرون مهار شود، این است که امسال همه افراد بالای ۱۲ سال یک واکسن یادآوری را تزریق کنند. ما بازگشت حجاج، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و ایام محرم را داریم که ممکن است ویروس را منتقل کنند و افزایش دهند.»
به گفته وی همه مراکز واکسیناسیون در این زمینه آماده‌باش هستند تا امر واکسیناسیون را انجام دهند.

هر ۴، ۵ ماه یک موج تازه!
دکتر کورش هلاکویی نائینی، اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با «جوان» با تأکید بر اینکه ما ۲۳ مرداد سال گذشته با توجه به روند طبیعی اپیدمی پیش‌رونده کرونا پیش‌بینی رخداد موج ششم را از اواخر دی ماه ۱۴۰۰ داشتیم و بار‌ها اعلام شد، می‌افزاید: «اگر وضعیت مهار کرونا درکشور به خصوص در رابطه با اعمال شیوه‌نامه‌ها به همین روال باشد که ویروس بدون مدیریت در جامعه جولان دهد، ما انتظار داشتیم که چهار تا پنج ماه بعد از قله ششم، شرایط موج هفتم را تجربه کنیم و الان داریم بر اساس پیش‌بینی در ۲۴ بهمن ۱۴۰۰، در موج هفتم قرار می‌گیریم. امیدواریم با مداخلات مؤثر این روند طبیعی به شکل گذشته ادامه پیدا نکند و حذف چرخه اپیدمی را شاهد باشیم.»
وی با انتقاد از حذف اپلیکیشن ماسک از نظام مراقبت کرونا می‌افزاید: «با حذف این اپلیکشین دقیقاً نمی‌دانیم نقاط بحرانی همه‌گیری کرونا کی اتفاق می‌افتد. بر اساس محاسبات ما اواخر اسفند تا اوایل فروردین امسال قله موج ششم اتفاق افتاده‌است که البته وزارت بهداشت می‌گوید زودتر بوده‌است.»
از نگاه این اپیدمیولوژیست اهمیت این محاسبه زمان پیک قبلی برای آن است که بدانیم ظرف مدت چهار تا پنج ماه بعد از این پیک باید منتظر موج تازه کرونا باشیم.
وی می‌افزاید: «در طول این چهار، پنج ماه افراد ایمنی را که بر اثر عفونت طبیعی یا واکسیناسیون کسب کرده‌اند، از دست می‌دهند و جمعیت حساسی ایجاد می‌شود که این جمعیت حساس حتی با سویه موجود هم قابل شعله‌ور شدن است. حالا اگر افراد با سویه‌های جدید BA۴ و BA۵ هم مواجه شوند، به دلیل قدرت انتشار بالاتر با موج قوی‌تری مواجه خواهیم شد.»

روند سینوسی اپیدمی را بپذیریم، غافلگیر نمی‌شویم
هلاکویی تأکید می‌کند: «ما باید بپذیریم این روند سینوسی همیشه اتفاق می‌افتد و چهار تا پنج ماه بعد از هر پیک، پیک بعدی اتفاق می‌افتد و مردم را نسبت به رعایت شیوه‌نامه‌ها جدی‌تر کنیم. ما نباید غافلگیر شویم، چون این مسئله قابل‌پیش‌بینی است و در شش موج قبل تجربه داشته‌ایم و چه بخواهیم و چه نخواهیم موج هفتم هم رقم خواهد خورد.»
به گفته وی تمام کشور به یک‌باره وارد موج هفتم نمی‌شود. در حال حاضر ۲۴ استان با افزایش بیماری مواجهند و این موج در چهار استان جدی‌تر است. در کنار این باید توجه داشت که ما بازگشت حجاج و مراسم اربعین را هم داریم که می‌تواند اثر جدی داشته‌باشد. رخداد موج بعدی گریز‌ناپذیر است و توصیه برای عبور از این موج با کمترین خسارت جانی و اقتصادی، تقویت اعمال شیوه‌نامه به ویژه واکسیناسیون و استفاده از ماسک است.

۵ راهکار برای مقابله با موج هفتم
هلاکویی در پایان درباره اینکه برای مقابله و مهار موج هفتم کرونا باید چه کرد، با اشاره به پنج نکته مهم در این زمینه می‌افزاید: «نخست اینکه به روند طبیعی اپیدمی و تکرار موج در هر چهار تا پنج ماه باور داشته باشیم. از سوی دیگر هر چند واکسن ابزار کاملی نیست، اما هنوز بهترین حربه برای دفاع از انسان‌ها در برابر کروناست. سوم انتخاب زمان واکسیناسیون است. ابتدا بنا بود مهر ماه این کار انجام شود، اما اگر واکسیناسیون از همین حالا شروع شود، می‌تواند ایمنی لازم را به وجود بیاورد. چهارم اینکه شانس موتاسیون را با تلاش برای کاهش ابتلا کم کنیم. در نهایت آیا می‌توانیم واکسن‌های جدید را علیه واریانت‌های جدید داشته‌باشیم. ما که امکانات واکسن‌سازی داریم، الان که زمان داریم، چرا این واریانت‌ها را وارد واکسن‌سازی خود نکنیم.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار