کد خبر: 1095847
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
آریا محب

گفته است شکست نخوردیم، ناامید هم نیستیم! یحتمل از عاملان وضع موجود هم نیستند! محتمل‌تر دولت و مجلس هشت ساله هم دست این‌ها نبوده است!
غلامحسین کرباسچی که به صورت فصلی درگیر دعوا‌های حیدری- نعمتی در حزب متبوعش می‌شود، در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفته است که شکست نخوردیم و ناامید هم نیستیم. هدف این گزارش پاسخ به ادعای کرباسچی نیست؛ اما از آنجایی که همفکران وی در روز‌ها و ماه‌های اخیر در قامت مدعی و جدا از وضع موجود برآمدند، ذکر برخی نکات ضروری به نظر می‌رسد.
اصلاح‌طلبان کم کم شیپور‌های ناهنجارشان را درآورده و از آن صدا بلند می‌کنند! هرچند صدا و فعالیتشان از فردای ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ بلند شده بود؛ از روزی که انتخابات را باختند و حتی آرای کاندیدای مورد حمایتشان از آرای باطله هم کمتر شد.
اما حالا آن‌ها به سراغ روزنامه‌هایشان رفته‌اند، همان روزنامه‌هایی که روزی تیتر می‌زدند «امضای کری تضمین است» و امید واهی برای مردم ایجاد کردند، اما در عمل، نتیجه و تضمین امضای کری شد تورم فزاینده و انتقال بدهی‌های گسترده دولت حسن روحانی به دولت سیزدهم!
انگار نه انگار که این‌ها هشت سال تمام دولت و مجلس را در دست داشتند و هرچه خواستند گفتند، از بی‌شناسنامه تا بزدل گرفته تا بروید به جهنم رئیس دولتشان! عکس‌های سلفی تحقیر آمیز نمایندگانشان در مجلس با خانم موگرینی هم به کنار! آن‌ها حتی ثبات در گفتارشان را هم از دست داده‌اند! یک روز علی صوفی می‌گوید نارضایتی مردم از اصلاح‌طلبان عمیق است، یک روز هم حسین مرعشی می‌گوید سرمایه اصلاح‌طلبان مردم است!
به نظر می‌رسد اصلاح طلبان باز هم بوی انتخابات به مشامشان رسیده است، انتخابات مجلس شورای اسلامی. آن‌ها که دو انتخابات مجلس و ریاست جمهوری را باخته اند، اکنون به گفته اسماعیل گرامی مقدم از اعضای جبهه اصلاحات، می‌خواهند به بازسازی سازمان رأی و محتوای اندیشه اصلاح طلبی بپردازند. این بازسازی هم با مصاحبه‌ها، فرافکنی و فرار رو به جلو برخی چهره‌ها از جمله کرباسچی و حسین مرعشی شروع شده است؛ همان مرعشی‌ای که در پی شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس در سال ۹۴ مدعی شد مردم شهرستان‌ها عقب‌مانده سیاسی هستند.
او مردم تهران را که به لیست مجلس ائتلاف هاشمی رأی دادند، در حوزه سیاسی توسعه‌یافته دانست! وی همان موقع به خبرگزاری ایسنا گفت: «اکنون می‌توان شاخص توسعه سیاسی ایران در تهران را ۱۰۰، در مراکز استان‌ها ۵۰ و در شهرستان‌ها ۳۰ در نظر گرفت.»
مرعشی با این اظهارات توهین آمیز مدعی می‌شود که هر کس به جریان اصلاحات رأی بدهد، توسعه یافته و الا عقب مانده است. او در گفت‌وگویی اظهار امیدواری می‌کند که هم مجلس و هم دولت در رفع مشکلات مردم و توسعه کشور موفق شوند، چراکه پای اتلاف وقت و منابع کشور در میان است.
آن‌ها حالا امروز معتقد هستند برخی رفتار‌های مجلس و دولت می‌تواند به عنوان توربوشارژ عمل کند و عامل مهمی شود تا اصلاح‌طلبان مجدداً بایستند و برای انتخابات ۱۴۰۲ فعال شوند.
اما واقعیت چیز دیگری است؛ این جریان سیاسی اعتقادی به توانمندی‌های ملت ندارد و تنها راه نجات کشور را تسلیم در برابر به قول خودشان کدخدا می‌دانند و اقتصاد و علم و دانش و حتی فرهنگ ما را تنها از مسیر غرب گدایی میسر می‌دانند. هشت سال تأکید بی‌خود بر برجام نافرجام و حتی فشار سیاسی به دولت سیزدهم برای اولویت دادن به برجام، بی‌اعتقادی به اقتصاد مقاومتی، مخالفت‌ها با خودکفایی در تولید کالا‌های اساسی و... همگی حاکی از عدم اتکای این جریان سیاسی بر توانمندی‌های ملت بزرگ ایران است.
روزی اصلاح‌طلبان با شعار‌هایی چون، گفت‌وگوی تمدن‌ها، تعامل سازنده با جهان و ارتباط با همه دنیا در پی رأی مردم بودند، حالا باید بپذیرند همه این شعار‌ها در هشت سال اخیر و در طول حسن روحانی و با برجام نافرجام دود شد و رفت هوا! حتی دیدار رؤسای جمهور ایران و امریکا در نیویورک هم برایشان کارساز نشد، آن‌ها دیگر راهی ندارند جز همین صدا‌هایی که از شیپورهایشان بیرون می‌دهند، اما مردم دیگر می‌دانند رویکرد آن‌ها چیست!
دولت سیزدهم به دنبال احیای امید و اعتماد مردم است و برخی اصلاح طلبان تندرو حتی در این مسیر هم به دنبال ناکام کردن دولت سیدابراهیم رئیسی هستند. آن‌ها راه نجاتشان را در بی‌عملی دولت می‌دانند و به همین دلیل به خط شده‌اند تا در اتاق‌های تاریکشان راهی برای بقا و نجات پیدا کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار