کد خبر: 1095651
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۷
وزیر خارجه جمهوری آذربایجان گفت این کشور خواهان عادی سازی روابط با ارمنستان بعد از دوران جنگ است و از معافیت‌ها برای شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران ایرانی در شهرک‌های صنعتی و مناطق آزاد تجاری کشورش خبر داد.

«جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان که در نخستین سفرش در دولت سیزدهم در تهران حضور دارد، امروز (دوشنبه) ۱۳ تیر ماه پس از دیدار و گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری مشترک حضور یافت.

وی در ابتدا ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران گفت: در این سفر با آقای محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ملاقات داشتم و تبادل نظر داشتم. بعد از این دیدار هم در خدمت آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور خواهیم بود و از وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران برای فراهم کردن این ملاقات متشکرم.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان با بیان این‌که در دیدار امروز با وزیر خارجه درباره بسیاری از مسائل بحث و گفت‌وگو شد، خاطرنشان کرد: روابط دو کشور مبتنی بر اشتراکات تاریخی، فرهنگی و همسایگی و برادری مردمان دو کشور است. آقای امیرعبداللهیان گفتند که در ۱۰ ماه گذشته روسای جمهور دو کشور دو دیدار با هم داشتند که این دو دیدار زمینه‌ سفرهای متقابل مقامات دو کشور را فراهم کرده است. دو هفته قبل وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان به ایران آمد و امروز وزیر نیروی ایران به باکو سفر کرده است.

وی گفت: در خصوص روابط دوجانبه و مسائل منطقه گفت‌وگو کردیم. با توجه به اراده سیاسی رهبران دو کشور، علیرغم این‌که۳۰ درصد افزایش در حجم مبادلات تجاری در سال ۲۰۲۱ داشتیم و ۱۸ درصد افزایش در پنج ماهه نخست سال ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتیم، ولی ظرفیت‌های موجود برای دو کشور بیشتر از این ارقام است.

* در خصوص تولید مشترک خودرو و لوازم یدکی خودرو و تولید تراکتور و ادوات کشاورزی توافقات خوبی انجام شده

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان خاطرنشان کرد: توافق کردیم که تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های مشترک نیمه تمام را پیگیری و پروه‌های جدید بین دو کشور را اجرایی و پروژه‌های موجود را در اولویت قرار دهیم. در خصوص تولید مشترک خودرو و لوازم یدکی خودرو و تولید تراکتور و ادوات کشاورزی توافقات خوبی انجام شده که ان‌شاءالله اجرا خواهد شد و همچنین تکمیل فاز دوم سد و نیروگاه‌های برق آبی خدآفرین و قیز قلعه سی و بهره‌برداری آن از پروژه‌های مهم و اولویت دار بین دو کشور است.

بایراموف ادامه داد: پروژه کریدور شمال - جنوب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و جمهوری آذربایجان آمادگی دارد در بالا بردن ظرفیت کریدور شمال - جنوب و ساخت و تکمیل راه آهن رشت ـ آستارا و تکمیل بارانداز ریلی در آستارا خدمات و تعهدات خود را اجرا کنیم. احداث پل گذر عابر و خودرو بر رودخانه آستاراچای که در اوایل ژانویه ۲۰۲۲ کلنگ زنی آن انجام شده، ان‌شاءالله تا پایان سال میلادی تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان خاطرنشان کرد: در ماه مارس ۲۰۲۲ و در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور پروژه اتصال منطقه اقتصادی زنگه زور به جمهوری خودمختار نخجوان از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران طرح و تصویب شده بود که بحث‌های فنی آن و مکان یابی آن انجام شده و ان‌شاءالله در آینده نزدیک ساخت اولین پل در آن منطقه شروع خواهد شد و هماهنگی لازم برای احداث پل دوم نیز صورت خواهد گرفت.

وی گفت: بر اهمیت کریدور خلیج فارس - دریای سیاه از مسیر ایران و جمهوری آذربایجان تأکید کردیم. در این خصوص گفت‌وگوهایی انجام شده بود و بر اهمیت مشارکت ایران، آذربایجان و گرجستان در تکمیل کریدور تأکید کردیم. در زمینه همکاری‌های بین‌المللی در چارچوب جنبش عدم تعهد و سازمان همکاری‌ اسلامی، همکاری‌های موفقیت آمیزی داشتیم و ان‌شاءالله بعد از این اراده سیاسی دو کشور بر حمایت از همدیگر در چارچوب این سازمان‌ها خواهد بود.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان با ذکر این نکته که در امور بشردوستانه همکاری‌ها و تجربه‌های موفقیت آمیزی داشتیم، خاطرنشان کرد: بعد از آن هم در این خصوص به تبادل نظر ادامه خواهیم داد.

بایراموف ادامه داد: در دیدار با آقای قالیباف و همتای خود روابط بین گروه‌های دوستی پارلمانی مورد تأکید قرار گرفت.

وی گفت: امروز بعد از جنگ ۴۴ روزه که به اشغال ۳۰ سال اراضی آذربایجان پایان داد و در چارچوب حقوق بین‌الملل، به عدالت تاریخی تحقق بخشید، موضع دولت خود را بار دیگر تکرار کردیم که مبتنی بر صلح و ثبات و همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای در آینده است.

بایراموف افزود: جمهوری آذربایجان خواهان عادی سازی روابط با جمهوری ارمنستان بعد از دوران جنگ است و گام‌هایی را در این زمینه برداشته است. پنج ماده اصلی که به امضای سند صلح بین دو کشور کمک می‌کند تقدیم ارمنستان کرده‌ایم و آمادگی خود را برای بازگشایی حمل و نقل و ارتباطات بین منطقه‌ای بین آذربایجان و ارمنستان و تحدید حدود مرزی بین دو کشور اعلام و پیشنهادهایی را در این زمینه ارائه کرده و گام‌هایی را برداشته‌ایم.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان خاطرنشان کرد: بعد از ۳۰ سال اشغال، اولویت اصلی بازسازی و آبادانی مناطق آزاد شده از اشغال است که بعد از ۳۰ سال، هموطنان ما و آوارگان اجباری جنگ به این مناطق باز خواهند گشت. در این خصوص همکاری‌های منطقه‌ای و اجرای پروژه‌های مشترک با کشورهای منطقه از جمله همسایه مهم ما جمهوری اسلامی ایران یکی از چارچوب‌های همکاری ما را تشکیل می‌دهد.

وی همچنین اظهار داشت: در همین راستا و برای آغاز، ساخت یک بیمارستان و مدرسه را به شرکت‌های ایرانی واگذار کردیم، ولی علاوه بر بحث بازسازی، بحث حضور شرکت‌های ایرانی در شهرک‌های صنعتی و مناطق آزاد تجاری جمهوری آذربایجان پیش بینی شده که معافیت‌هایی را برای شرکت‌های فعال و سرمایه گذاران در آنجا در نظر گرفته شده که به توسعه و رشد مناطق حاشیه مرزی ما خواهد انجامید.

بایراموف با اشاره به اظهارات امیرعبداللهیان درباره وضعیت محیط زیست رود ارس اضافه کرد: این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برای ما برخوردار است. محیط زیست یکی از بحث‌های مهم است. جمهوری آذربایجان مورد تخریب‌های زیست محیطی قرار گرفته و برای ما ثابت شده است که پسماندهای معدنی باعث آلودگی رود ارس شده است. بر این باوریم که اقدامات مشترک دو کشور در این زمینه منتج به نتیجه خواهد شد و از این مسئله حمایت می‌کنیم.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در پایان گفت: از موضع گیری سازنده جمهوری اسلامی ایران در مشارکت و همکاری در پلات فرم‌های منطقه‌ای از جمله پلات فرم ۳+۳ استقبال کرده و ان‌شاءالله در آینده نزدیک، جمهوری اسلامی ایران میزبان این پلات فرم همکاری خواهد بود. ان‌شاءالله این مذاکرات و سفرهای متقابل ما موجب اجرا و تحقق اسناد و پروژه‌های مشترک خواهد بود.

 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز در این نشست خبری مشترک با بیان این‌که ایران و آذربایجان از مرحله سوءتفاهمات به خوبی عبور کردند، اعلام کرد که نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، آذربایجان و ترکیه در تهران برگزار می‌شود و الهام علی اف هم قرار است به ایران سفر کند.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار