کد خبر: 1095575
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸
بر اساس برنامه‌های اعلام شده، توسعه زیرساخت‌های آبرسانی 19 شهر استان خوزستان در قالب 56 پروژه بزرگ، زمینه رفع تنش آبی در این استان را مهیا می‌کند.
ظهور ادبیات تنش آبی در دولت قبل یک پرونده جدید به اصطلاح علمی را در ادبیات مدیریت منابع آب کشور باز کرد. بر این اساس نظریه‌پردازهای رسانه‌ای دولت روحانی با طرح مسئله تنش آبی موضوع محدودیت منابع آب با محوریت آب شرب را به مسائل آب و هوایی و اقلیمی گره زدند و حل این مسئله را منوط به آمارهای خارج از دسترس نظیر میزان بارش کردند و از سوی دیگر مسئله سازگاری با شرایط تنش آبی و کمبود منابع آبی را طرح کردند.

این تغییر ادبیات در حوزه منابع آب در حالی به پیش می‌رفت که مطابق منابع بین‌المللی موجود در حوزه مدیریت منابع آب، تنش آبی به جای اینکه یک مسئله مرتبط با پدیده‌های اقلیمی باشد، یک مسئله مدیریت است که در قالب استقرار سیاست‌های توسعه عرضه و مدیریت تقاضا قابل حل است.

به معنای ساده‌تر، ناترازی میان منابع و مصارف آب در هر منطقه مطابق هر مشترک تعریف اساسی تنش آبی است و این مسئله به وسیله صرفه‌جویی در مصرف و توسعه زیرساخت به منظور بهبود شرایط منابع حل شدنی است.

*تغییر رویکرد دولت سیزدهم و حرکت به سوی حل مسئله تنش آبی

با توجه به ارائه معنای واقعی پدیده تنش آبی، دولت سیزدهم بر خلاف دولت قبل به جای گره زدن حل موضوع به میزان بارش علاوه بر اعمال سیاست‌های مدیریت مصرف به سوی استقرار زیرساخت‌های متنوع برای رسیدن به پایان تنش آبی اقدام کرد.

در این راستا یکی از مهمترین استان‌هایی که صاحب بیشترین پروژه‌های مرتبط با رفع مسئله تنش آبی است، استان خوزستان است.

*جزئیات برنامه دولت برای اعلام پایان تنش آبی در استان خوزستان

به گزارش فارس، بر اساس اطلاعات رسیده از سوی شرکت آب و فاضلاب کشور، در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم، 19 شهر و منطقه واقع در این استان از جمله، دهدز، آغاجاری، لالی، اندیکا، دزفول، اندیمشک، شوشتر، هندیجان، دشت آزادگان، رامهرمز، امیدیه، الوان، هفتکل، آب حیات، صیدون، اهواز، دارخوین، شادگان و منطقه چمران با مسئله تنش آبی دست و پنجه نرم می‌کنند.

بر اساس این آمار بیشترین میزان ناترازی منابع و مصارف در شهرهای استان خوزستان بسته به مناطق مختلف متفاوت است. در همین راستا به منظور حل مسائل تنش آبی 19 شهر واقع در استان خوزستان به صورت پایدار، دولت سیزدهم پیگیری 56 عنوان پروژه بزرگ را در دستور کار خود قرار داده تا مسئله تنش آب را در بازه زمانی دو ساله به انتها برسد.

*واکاوی نوع 56 پروژه‌ای که زمینه پایان تنش آبی در خوزستان را مهیا می‌کنند

به استناد جزئیات ارائه شده از برنامه دولت برای اعلام پایان تنش آبی در استان خوزستان، پروژه‌هایی نظیر، حفر و تجهیز چاه‌ها و اجرای خطوط مربوطه، انتقال آب از دریاچه سد کارون 3 به مناطق دارای تنش آبی، احداث خط انتقال از آبگیر تا تصفیه‌‎خانه، بازسازی مخازن ذخیره موجود، اصلاح آبگیر و توسعه تصفیه‌خانه، تکمیل مخازن آب، تجهیز و توسعه ایستگاه‌های پمپاژ، اجرای خطوط انتقال و توزیع، اجرای فیلتراسیون، اجرای سیستم کلرزنی، توسعه طرح‌های آبرسانی و بازسازی خطوط انتقال برق تاسیسات آبی در دستور کار قرار گرفته است.

واکاوی برنامه دولت برای رفع تنش آبی در خوزستان

واکاوی برنامه دولت برای رفع تنش آبی در خوزستان

طرح‎های ویژه حل مسئله تنش آبی در کنار سایر طرح‌های بهبود شرایط آبی خوزستان از جمله طرح میان مدت غدیر و برنامه جهاد آبرسانی می‌تواند زمینه حل مشکل تاریخی مردم استان خوزستان را مهیا کرده و زمینه دسترسی به آب شرب بهداشتی پایدار را برای آن‌ها مهیا کند.

*جهش توسعه در زیرساخت، هدف دولت در حل مشکل تنش آبی

در همین رابطه، اتابک جعفری، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی آب و فاضلاب کشور در گفت‌وگو با فارس ضمن اشاره به برنامه کلان دولت برای حل مسئله تنش آبی گفت:« تامین آب شرب با سه شرط آب آشامیدنی، پایدار و بهداشتی در بالاترین استانداردهای روز برای مردم در سراسر کشور در دستور کار وزارت نیرو است و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز در این جهت حرکت می‌کند.»

این مقام مسئول تاکید کرد:« جهش در توسعه زیرساخت‌های این حوزه مطابق برنامه تعریف شده در کنار کمک مردم با ابزارهایی نظیر استفاده بهینه می‌تواند در بلند مدت تامین آب شرب بهداشتی را تضمین کند.»

علاوه بر استان خوزستان برنامه توسعه زیرساخت به منظور اتمام دوران تنش آبی در سایر استان‌های کشور نیز پیگیری می‌شود.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار