کد خبر: 1095527
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
درحالی که مذاکرات غیرمستقیم ترسیم مرز‌ها و منابع دریایی بین لبنان و رژیم صهیونیستی در جریان است و امریکا تلاش می‌کند مذاکرات را به نفع اسرائیل تمام کند، حزب‌الله برای اینکه نشان دهد در دفاع از حقوق ملت لبنان جدی است، سه پهپاد شناسایی را بر سر سکو‌های گازی اسرائیل در دریای مدیترانه ارسال کرد که مأموریت خود را با موفقیت انجام دادند.

درحالی که مذاکرات غیرمستقیم ترسیم مرز‌ها و منابع دریایی بین لبنان و رژیم صهیونیستی در جریان است و امریکا تلاش می‌کند مذاکرات را به نفع اسرائیل تمام کند، حزب‌الله برای اینکه نشان دهد در دفاع از حقوق ملت لبنان جدی است، سه پهپاد شناسایی را بر سر سکو‌های گازی اسرائیل در دریای مدیترانه ارسال کرد که مأموریت خود را با موفقیت انجام دادند.

زیاده‌خواهی رژیم صهیونیستی در میادین گازی مشترک با لبنان در دریای مدیترانه، سبب شده حزب‌الله با قاطعیت با دشمن صهیونیستی رفتار کند. حزب‌الله شنبه شب در بیانیه‌ای ارسال سه پهپاد شناسایی به منطقه مورد اختلاف با رژیم صهیونیستی در دریای مدیترانه را تأیید کرده است. به گزارش شبکه المنار، در این بیانیه آمده است: سه پهپاد غیرمسلح را به سوی منطقه مورد اختلاف در میدان کاریش در جنوب لبنان در یک عملیات شناسایی ارسال کردیم. مقاومت اسلامی لبنان این عملیات را موفقیت‌آمیز دانست و اعلام کرد که با این پهپاد‌ها مأموریت لازم به صورت مطلوب و مناسب انجام و پیام ابلاغ شد. این پهپاد‌ها را دو گروه شهید جمیل سکاف و مهدی یاغی ارسال کرده‌اند.
مقامات صهیونیست نیز شنبه شب مدعی شدند که ارتش این رژیم سه پهپاد حزب‌الله را که به سوی سکوی گاز میدان کاریش در حرکت بودند، رهگیری کرده است. ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای آورد: «سه پهپاد متخاصم را که بر فراز آب‌های اسرائیل به حریم هوایی ما نزدیک شده بودند و از طرف لبنان می‌آمدند، رهگیری کردیم.» در ادامه این بیانیه ادعا شده است: «پهپاد‌های متخاصم در طول مدت پرواز بر فراز دریای مدیترانه، هیچ‌گونه خطر واقعی برای اسرائیل به دنبال نداشتند.» ارتش رژیم صهیونیستی همچنین اعلام کرد که حزب‌الله برای از بین بردن حاکمیت این رژیم در زمین، دریا و هوا تلاش می‌کند.
ارسال پهپاد‌های حزب‌الله حاوی این پیام مهم برای صهیونیست‌ها است که مقاومت از مواضع اعلانی خود در دفاع از حقوق مردم لبنان ذره‌ای عقب‌نشینی نخواهد کرد و حاضر است با همه توان برای رسیدن به این هدف وارد عمل شود. حزب‌الله بار‌ها با ارسال پهپاد‌های شناسایی به سرزمین‌های اشغالی نشان داده که اگر بخواهد به راحتی می‌تواند وارد حریم هوایی اسرائیل شود و برنامه‌های خود را عملی کند. در سال‌های اخیر جبهه مقاومت در حوزه پهپادی رشد چشمگیری داشته است و علاوه بر دستیابی به انواع پهپاد‌های با کاربرد‌های مختلف توانسته است در عرصه میدانی نیز با به‌کارگیری این توان ضربات مهلکی بر پیکره دشمنان خود وارد کند. اختلاف بین رژیم صهیونیستی و لبنان بر سر مرز‌های دریایی مانع از اکتشاف انرژی در بخش‌هایی از مدیترانه شرقی شده و خطر تشدید تنش‌ها بین دو طرف را به دنبال دارد. میدان نفتی کاریش در خط مرزی شماره ۲۹ که لبنانی‌ها آن را مرز دریایی این کشور می‌دانند، قرار دارد و آن‌ها اقدامات یکجانبه رژیم صهیونیستی در این میدان را تجاوز، اشغالگری و غیرقانونی می‌دانند. با توجه به تلاش امریکا برای دادن همه منابع گازی به اسرائیل، حزب‌الله به امریکایی‌ها هم این هشدار را داد که در مذاکرات بیطرفی خود را حفظ کند وگرنه این جنبش با گزینه‌های دیگری منافع بر حق لبنان را تأمین خواهد کرد. همچنین حزب‌الله با این اقدام پهپادی می‌خواهد به نمایندگان لبنان در میز مذاکرات قوت قلب داده و قدرت چانه‌زنی آن‌ها را بالا ببرد.
توافق مرزی شاید در سپتامبر!
هرچند مذاکرات ترسیم دریایی بین تل‌آویو و بیروت سه سال است که به نتیجه نرسیده است، اما وزیر خارجه لبنان در سخنانی از توافق احتمالی کشورش و رژیم صهیونیستی در پرونده ترسیم مرز‌های دریایی میان دو طرف طی ماه سپتامبر آینده خبر داد. عبدالله بو حبیب، روز یک شنبه در سخنانی در گفتگو با شبکه «LBCI» درباره پرونده ترسیم مرز‌های دریایی میان بیروت و اراضی اشغالی گفت: «اطلاعات به دست آمده از امریکایی‌ها و سازمان ملل حاکی از پیشرفت در روند مذاکرات غیر مستقیم است.» مذاکرات غیرمستقیم لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر مرز‌ها و منابع دریایی با میانجیگری عاموس هوکشتیان، نماینده امریکا در جریان است. اسرائیل و امریکا با استناد به محاسبات و اندازه‌گیری‌های خاص خود درباره آب‌های سرزمینی ادعا می‌کنند که میدان گازی کاریش متعلق به اسرائیل است و لبنانی‌ها هیچ سهمی از آن ندارند، اما بر اساس محاسباتی که سازمان ملل انجام داده است، بخش زیادی از این میدان تحت حاکمیت سرزمینی لبنان قرار دارد و همین مسئله به تشدید اختلافات بین دو طرف منجر شده است. اسرائیل اخیراً برای تأمین نیاز‌های انرژی اروپا پس از بحران اوکراین، تلاش کرده به طور یکجانبه از این میادین گازی استخراج کند؛ اقدامی که حزب‌الله به شدت با آن مخالفت کرده و گفته که در صورت لزوم با اقدام نظامی اجازه بهره‌برداری از این منابع را به اسرائیل نخواهد داد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار