کد خبر: 1095526
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
در ادامه پیشروی نیرو‌های روسی در شرق اوکراین، استان لوهانسک به عنوان یکی از مناطق خودمختار این کشور به طور کامل در اختیار روسیه قرار گرفت و وزیر دفاع روسیه دیروز این خبر را رسماً اعلام کرد. رئیس‌جمهور اوکراین هم برای اولین بار اعتراف کرد که ۲ هزار و ۶۱۰ شهر و منطقه این کشور در اختیار روس‌ها است.

در ادامه پیشروی نیرو‌های روسی در شرق اوکراین، استان لوهانسک به عنوان یکی از مناطق خودمختار این کشور به طور کامل در اختیار روسیه قرار گرفت و وزیر دفاع روسیه دیروز این خبر را رسماً اعلام کرد. رئیس‌جمهور اوکراین هم برای اولین بار اعتراف کرد که ۲ هزار و ۶۱۰ شهر و منطقه این کشور در اختیار روس‌ها است.

در شرایطی که امریکا و اروپا با کمک‌های تسلیحاتی گسترده به اوکراین تلاش می‌کنند پیشروی روس‌ها را متوقف کنند، این اقدامات نتیجه عکس داده و ارتش روسیه توانسته بسیاری از مناطق شرقی و جنوبی اوکراین را در کنترل خود بگیرد. در همین راستا، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز یک شنبه به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه درباره تصرف کامل قلمرو جمهوری خلق لوهانسک گزارش داد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، در بیانیه مطبوعاتی وزارت دفاع روسیه آمده است: «امروز، ۳ ژوئیه ۲۰۲۲، وزیر دفاع فدراسیون روسیه، ژنرال ارتش سرگئی شویگو، به فرمانده عالی نیرو‌های مسلح روسیه ولادیمیر پوتین خبر آزادی جمهوری خلق لوهانسک را اعلام کرد.» پیش‌تر نظامیانی متشکل از ارتش روسیه و جنگجویان شبه‌نظامی خلق لوهانسک، لیسیچانسک، آخرین شهر منطقه لوهانسک را که تحت کنترل نیرو‌های امنیتی اوکراین بود، محاصره کردند. مساحت کل مناطق آزاد شده در روز شنبه ۱۸۲ کیلومتر مربع بوده است. با کنترل لوهانسک به دست روس‌ها راه برای تصرف استان دونتسک نیز هموار می‌شود. با کنترل کامل دونتسک و لوهانسک، ارتباطات حمل‌ونقل و زنجیره تأمین کالا در تمامی نقاط شرقی اوکراین با خارج قطع می‌شود. از طرفی، این مناطق زغال‌سنگ تولید می‌کنند و کارخانه‌های قابل‌توجهی را در خود جای داده‌اند و از این رو برای روس‌ها اهمیت قابل‌توجهی دارند. از سوی دیگر، ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه شنبه شب گفت: «دشمن در تمامی جبهه‌ها با خسارات قابل‌توجهی مواجه است؛ سه گردان از تیپ دهم حمله کوهستانی و تیپ ۷۲ مکانیزه نیرو‌های مسلح اوکراین بیش از نیمی از نیرو‌های خود را در نزدیکی تنها در یک روز از دست دادند.»
۲۶۱۰ منطقه در اختیار روس‌ها
با تداوم پیشروی‌های روسیه ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین هم شنبه شب در سخنانی خطاب به مردم کشورش گفت که نیرو‌های اوکراینی بیش از یک‌هزار شهر و شهرک را آزاد کرده‌اند، اما آن‌ها همچنان باید ۲ هزار و ۶۱۰ مورد دیگر را که در دست روس‌هاست آزاد کنند. وی افزود: «اغلب این مکان‌ها تحت تأثیر جنگ باید بازسازی شوند و صد‌ها مورد از آن‌ها کاملاً توسط ارتش روسیه ویران شده‌اند.» رئیس‌جمهور اوکراین در عین حال تأکید کرد: «اجرای چنین پروژه بزرگی در سراسر کشور و ایجاد استاندارد‌های ایمنی و کیفیت جدید برای زندگی فقط با جذب ظرفیت‌های بین‌المللی ممکن است.» زلنسکی پیش‌تر در سخنانی گفته بود که ۲۰ درصد خاک اوکراین در اختیار روسیه قرار دارد. اظهارات زلنسکی برای آزادسازی مناطق تحت کنترل روسیه، درحالی است که در هفته‌های اخیر نیرو‌های اوکراینی از کمبود تجهیزات نظامی در مقابل روس‌ها انتقاد کرده‌اند و خواستار کمک‌های بیشتر از سوی کشور‌های غربی شده‌اند، زیرا به اذعان آن‌ها اگر تسلیحات پیشرفته به ارتش اوکراین نرسد، بسیاری از مناطق خود را از دست خواهند داد. امریکا و اروپایی‌ها در ماه‌های اخیر میلیارد‌ها دلار تسلیحات به اوکراین ارسال کرده‌اند که بخشی از این تسلیحات قبل از رسیدن به مقصد به دست روس‌ها منهدم شده است. روس‌ها بار‌ها هشدار داده‌اند که اگر ناتو بخواهد به روند کمک‌های تسلیحاتی خود ادامه دهد این تسلیحات در تیررس مسکو قرار خواهند گرفت.
نگرانی آلمان از عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا
درحالی که غربی‌ها تلاش می‌کنند با عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا، وزن اقتصادی خود را در مقابل روسیه تقویت کنند، برخی کشور‌ها از این مسئله ابراز نگرانی کرده‌اند. روزنامه «تلگراف» روز یک شنبه به نقل از منابع دولتی گزارش داد، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، به‌دلیل نگرانی از اینکه عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا می‌تواند توازن قدرت داخلی را به ضرر برلین تغییر دهد، خواستار تجدیدنظر در معاهدات بنیانگذار اتحادیه اروپا شد. تلگراف در این مطلب نوشت: «شولتز می‌خواهد سیستم رأی‌گیری تغییر کند تا اطمینان حاصل شود که بلوک‌های قدرت کشور‌های اتحادیه اروپا نمی‌توانند برای تأمین بودجه اضافی از متحدان ثروتمند غربی‌شان تشکیل شوند». بر اساس این گزارش، یک منبع دیپلماتیک نیز گفته که صدراعظم آلمان این موضوع را در نشست اخیر با همتایان اروپایی در بروکسل مطرح کرد و خواستار تغییر معاهدات قبل از پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا شد. تلگراف توضیح داد: «مطابق با سیستم رأی‌گیری فعلی در اتحادیه اروپا، که تعداد کشور‌های رأی‌دهنده و جمعیت آن‌ها را در نظر می‌گیرد، کی‌یف ۹ درصد از آرا را در شورای اتحادیه اروپا دریافت خواهد کرد. اگر اوکراین و لهستان صدای خود را متحد کنند، قوی‌تر از آلمان خواهند شد. همچنین پیوستن کشور‌های اروپای مرکزی و شرقی به لهستان و اوکراین نیز منجر به تشکیل اکثریتی خواهد شد که قوی‌تر از فرانسه و آلمان خواهد بود.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار