کد خبر: 1095492
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
زلزله ۱/۶ ریشتری هرمزگان خسارات زیادی برجای گذاشته است، اما بعد از وقوع این حادثه یکبار دیگر نیرو‌های سپاه و جهادگران در کمترین زمان ممکن خود را به منطقه رسانده و خدمات‌رسانی را آغاز کرده‌اند
سیداحمد هاشمی اشکا

زلزله ۱/۶ ریشتری هرمزگان خسارات زیادی برجای گذاشته است، اما بعد از وقوع این حادثه یکبار دیگر نیرو‌های سپاه و جهادگران در کمترین زمان ممکن خود را به منطقه رسانده و خدمات‌رسانی را آغاز کرده‌اند. هلال‌احمر با نیرو‌های امدادی و سگ‌های زنده‌یاب در منطقه حضور دارد و قرارگاه مدینه نیروی زمینی سپاه یک تیم سیار پزشکی امدادی شامل پنج پزشک عمومی، پرستار و بهیار به همراه مسئول بهداری این قرارگاه به منطقه اعزام کرده و رئیس کل دادگستری استان هرمزگان نیز از برقراری امنیت کامل در این مناطق خبر داده است.

بامداد شنبه ۱۱ تیرماه چند زلزله شدید مناطقی از شهرستان بندرلنگه در غرب هرمزگان به ویژه روستای سایه‌خوش را لرزاند. شدت این زلزله‌ها به حدی بود که علاوه بر شماری از شهرستان‌های هرمزگان از جمله بندرعباس در برخی از کشور‌های همسایه نیز احساس شد. بزرگ‌ترین این زلزله‌ها ۱/۶ ریشتر بود که دو بار شهرستان بندرلنگه و بخش‌هایی از شهرستان بندرخمیر را لرزاند.
این زلزله خسارات زیادی بر جای گذاشته که در حال حاضر اسکان موقت زلزله‌زدگان انجام شده است، اما با توجه به حجم بالای خرابی‌ها و گرمای شدید هوا نیاز فوری به کانکس، وسایل سرمایشی، یخچال، پتو و دیگر اقلام مورد نیاز وجود دارد، ضمن اینکه جهت بازسازی و تأمین مایحتاج نیازمند کمک‌های نقدی مردم نیز می‌تواند کارساز باشد.
دولت، تمام‌قد آماده خدمت
از همان دقایق اول وقوع زلزله، هلال‌احمر با نیرو‌های امدادی و سگ‌های زنده‌یاب در منطقه حضور یافت. متأسفانه پنج نفر از هموطنان جان خود از دست دادند، ولی بقیه مجرومان به‌موقع به مراکز درمانی منتقل شدند و مشکل خاصی در مورد مجروحان نیست.
در همین رابطه وزیر کشور با بیان اینکه دولت برای کمک به زلزله‌زدگان تمام‌قد در صحنه حاضر است، گفت: «گزارش زلزله به هیئت دولت ارائه شده و زلزله‌زدگان در کانکس و چادر‌های بزرگ ۱۵۰نفری خنک مستقر می‌شوند.»
احمد وحیدی که برای بازدید از مناطق زلزله‌زده به هرمزگان رفته بود، ادامه داد: «در پی وقوع این زمین‌لرزه آسیب‌هایی به چند روستا وارد شد که بیشترین آسیب در روستای سایه‌خوش بود؛ در روستا‌های دیگر آسیب‌ها کمتر است.» وی با تشریح نحوه خدمت‌رسانی به زلزله‌زدگان بیان کرد: «کار‌ها از دقایق اولیه پس از وقوع زمین‌لرزه آغاز شد و تمام مسئولان در منطقه حاضر شدند. خوشبختانه همکاری‌ها بابت اینکه مردم زیر آوار نمانند، به‌موقع انجام شد.»
به گفته وزیر کشور، اموری دیگر در مورد وصل برق و آب انجام و در ساعت اولیه نیز ارتباطات برقرار شد، همچنین با حضور استاندار و فرماندهان نظامی و انتظامی اقدامات لازم صورت گرفت.
ماشین‌آلات و موادغذایی ارسال شد
سردار سرتیپ پاسدار محمد مارانی، فرمانده قرارگاه مدینه نیروی زمینی سپاه در مورد اقدامات این قرارگاه در امدادرسانی به زلزله‌زدگان استان هرمزگان گفت: «به محض وقوع زلزله نیرو‌های قرارگاه مدینه جهت امداد‌رسانی فراخوانده شدند و در اولین ساعات وقوع زلزله یک تیم سیار پزشکی امدادی شامل پنج پزشک عمومی، پرستار و بهیار به همراه مسئول بهداری این قرارگاه به منطقه اعزام شدند.»
وی با تأکید بر استقرار ماشین‌آلات مهندسی این قرارگاه در مناطق وقوع زلزله ادامه داد: «سه دستگاه مینی لودر، سه دستگاه لودر و کامیون در منطقه وقوع زلزله مستقر شدند و همچنین گروه ۴۶ امام‌هادی (ع) نیز ماشین‌آلات مهندسی خود را در محل وقوع زلزله مستقر کرده است.»
سردار مارانی تصریح کرد: «کار آواربرداری بخشی از مناطق زلزله‌زده به زودی آغاز و قرارگاه مدینه در این زمینه نقش مهمی را ایفا خواهد کرد. همچنین ژنراتور برق این قرارگاه در منطقه مستقر شده تا زیرساخت‌های راهبردی - اسکان را در مناطق زلزله‌زده پشتیبانی کند، چراکه هم اکنون سه چادر گروهی قرارگاه مدینه به ظرفیت هرکدام ۵۰ نفر در منطقه دایر شده که این چادر‌ها با کولر‌هایی که ژنراتور‌ها از آن پشتیبانی می‌کند، فعالیت خواهد کرد.»
وی با بیان اینکه قرارگاه مدینه امدادرسانی جهت استقرار کانکس‌ها در مناطق زلزله‌زده را در آینده نزدیک پشتیبانی خواهد کرد، گفت: «هم اکنون دو دستگاه آمبولانس و دو تانکر ۱۳ هزار لیتری قرارگاه در منطقه مستقر است و کار امدادرسانی و آبرسانی را با سرعت انجام می‌دهند.»
به گفته این مسئول ۱۵ هزار کنسرو، دو تن برنج، دو تن مرغ و گوشت، ۱۰ هزار آب معدنی و ۱۰ دستگاه خودروی تویوتا جهت پخت غذا و امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده اعزام شده است.
جهادگران مشغول خدمات‌رسانی هستند
هم‌اکنون بسیج سازندگی و گروه‌های جهادی غرب هرمزگان در شهرستان‌های بندرخمیر، بندرلنگه و سایر مناطق با تمامی امکانات و تجهیزات خود در حال خدمت‌رسانی به هموطنان هستند.
رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور با اشاره به حادثه زلزله غرب استان هرمزگان گفت: «قرارگاه جهادی در این مناطق به منظور خدمت‌رسانی گروه‌های جهادی واکنش سریع و تخصصی راه‌اندازی شد.» محمدزهرایی به تجربه بسیج برای انجام کار قرارگاهی هم گریزی زده و ادامه داد: «به منظور هماهنگی بین دستگاهی و عدم موازی‌کاری و انسجام در خدمت‌رسانی در مناطق زلزله‌زده این مدل رفتاری قرارگاهی در امداد و نجات بسیار مؤثر است.» وی تصریح کرد: «این قرارگاه با توجه به میزان نیاز خدمت‌رسانی در دو سطح استانی و منطقه‌ای با حضور گروه‌های جهادی استان هرمزگان و بوشهر، فارس، خوزستان، کرمان، یزد و کهگیلویه و بویراحمد ورود می‌کند.»
برقراری امنیت کامل در مناطق زلزله‌زده
رئیس کل دادگستری استان هرمزگان نیز با اشاره به صدور دستورات ویژه قضایی به ضابطان و حضور پلیس در ساعات اولیه وقوع زلزله در مناطق آسیب دیده از برقراری امنیت کامل در این مناطق خبر داد.
مجتبی قهرمانی گفت: «در همان ساعت اولیه وقوع زلزله، با هماهنگی رؤسای دادگستری و دادستان حوزه‌های قضایی غرب استان هرمزگان، مأموران یگان‌های انتظامی و نیروی مقاومت بسیج بلافاصله در مناطق حادثه دیده، حاضر شدند و سازوکار‌های لازم برای خدمت‌رسانی بیشتر به زلزله‌زدگان و محافظت از اموال مردم اندیشیده شد و با تدابیر اتخاذ شده تیم‌های پلیس تخصصی به همراه تجهیزات و امکانات لازم آماده هستند.» این مقام قضایی خاطر نشان کرد: «طرح‌ها و تمهیدات ترافیکی ویژه‌ای نیز از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی در محدوده‌های مورد نظر در حال اجراست و همکاران من در دستگاه قضایی استان تا آخرین لحظه در کنار هموطنان زلزله‌زده خواهند بود و از هیچ گونه مساعدتی دریغ نمی‌کنند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار