کد خبر: 1095366
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
آکادمی علوم و هنر‌های سینمایی اسکار طبق روال هر ساله، امسال نیز ۳۹۷ هنرمند و فعال عرصه سینما از بین هنرمندان کشور‌های مختلف جهان را به عضویت دعوت کرد که امیر جدیدی، بازیگر ایرانی در شاخه بازیگری این فهرست قرار گرفت.
مصطفی شاه‌کرمی

آکادمی علوم و هنر‌های سینمایی اسکار طبق روال هر ساله، امسال نیز ۳۹۷ هنرمند و فعال عرصه سینما از بین هنرمندان کشور‌های مختلف جهان را به عضویت دعوت کرد که امیر جدیدی، بازیگر ایرانی در شاخه بازیگری این فهرست قرار گرفت.
اسکار با جذب هنرمندان کشور‌های مختلف از یک طرف به دنبال بالا بردن تعداد مخاطبانش از سوی ملیت‌های مختلف است که این سال‌ها به شدت رو به کاهش گذاشته و از سوی دیگر مایل به ایجاد یک ارتش چندملیتی هنرمندان از بین نژاد‌ها و ادیان مختلف سراسر جهان برای تقویت هژمون فرهنگ غربی است. امیر جدیدی که سال گذشته با فیلم «قهرمان» حضور موفقی در عرصه بین‌المللی داشت، نخستین بازیگر مرد ایرانی است که به عضویت آکادمی اسکار درمی‌آید. پیش از جدیدی چند نفر از فیلمسازان و بازیگران زن سینمای کشورمان در شاخه کارگردانی و بازیگری به عضویت آکادمی درآمده‌اند که یکی از مشهورترین آن‌ها عباس کیارستمی است که برای عضویت در شاخه کارگردانی آکادمی اسکار دعوت شده بود، اما چهار روز بعد از این دعوت در سن ۷۶سالگی از دنیا رفت. واقعیت این است که آکادمی اسکار یکی از بزم‌های سینمایی است که در خدمت سیاست‌های امریکا و هالیوود است و در آن به آثاری که در راستای تأمین اهداف و منافع سیاسی آن‌ها حرکت کنند، جایزه می‌دهد و آن آثار را در جهان برجسته می‌کند. مدعای سیاسی‌کاری دست‌اندرکاران این آکادمی در اهدای جوایز اصلاً نکته پنهانی نیست، چه اینکه طی سالیان اخیر با دادن این جایزه به آثاری، چون «آرگو» این رویکرد را ثابت کرده است. «سینمای هالیوود همیشه خود را مظهر خیر و سفیدی و دیگران را مظهر شر و سیاهی قلمداد می‌کند» و «پیروزی علوم تجربی و نظریه‌ها و برداشت‌های علمی با تکیه بر نسبی‌گرایی»، در این آثار مشهود است. جو ناامنی و اضطراب و وحشت ترور که مقدمه‌ای برای پذیرش قدرت برتر و حاکمیت مشت آهنین امریکایی‌ها در مواجهه با آنهاست در فیلم‌های هالیوودی رویکرد قابل توجهی است. «انبوه‌سازی، تکرار و استمرار هدفمند» و نیز «برنامه‌ریزی درازمدت راهبردی» و «جهت‌دهی و حاکمیت سیاست‌های فرهنگی بر جریان اقتصاد» از جمله رویکرد‌های دیگر اسکار است که نگاه بین‌المللی و جهانی آن را نشان می‌دهد. این آکادمی در سال‌های اخیر جذابیت‌های گذشته را برای بسیاری از مخاطبان جهانی‌اش ندارد تا جایی که تعداد زیادی از بینندگان و مخاطبانش در سراسر دنیا را از دست داده و با عضوگیری هر ساله از بین هنرمندان کشور‌های مختلف از نژادها، ادیان و فرهنگ‌های متفاوت به نوعی در حال یارکشی و سربازگیری است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار