کد خبر: 1095321
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
خرداد و تیر ۱۳۶۱ اعزام قوای محمد به سوریه
کمتر از سه هفته بعد از پایان عملیات الی‌بیت‌المقدس، قوای محمد به فرماندهی حاج احمد متوسلیان به سوریه اعزام شد. آن‌ها رفتند تا در برابر حمله رژیم‌صهیونیستی به لبنان از این کشور اسلامی دفاع کنند. رفت و برگشت‌شان کمتر از یک ماه طول کشید، اما آثار این حضور به ظاهر کوتاه‌مدت تاکنون ادامه دارد.
علیرضا محمدی

 

در دوران دفاع مقدس شاهد وقایعی بودیم که خود سرفصلی برای شروع مقعطی حساس از تاریخ معاصر ایران و بلکه منطقه به شمار می‌آیند. اعزام قوای محمد به سوریه در ۲۱ خرداد ۱۳۶۱ یکی از همین وقایع مهم و سرنوشت‌ساز است. پس از حمله اسرائیل به لبنان که ۱۵ خردادماه انجام شد، شورای عالی دفاع تصمیم گرفت به درخواست کمک کشور‌های سوریه و لبنان پاسخ مثبت بدهد و نیرو‌هایی را به سوریه اعزام کند. این قوا که ترکیبی از تیپ ۵۸ ذوالفقار ارتش و تیپ ۲۷ محمدرسول الله (ص) سپاه بود، به فرماندهی حاج احمد متوسلیان به سوریه اعزام شدند.
هدف قوای محمد (ص) در درجه اول نشان دادن قدرت جبهه اسلام در برابر استکبار و صهیونیسم جهانی بود و اگر دولت وقت سوریه حمایت‌های لازم را انجام می‌داد، این نیرو‌ها در عمل نیز با رژیم‌صهیونیستی وارد جنگ می‌شدند، اما هرچند جنگی رخ نداد، ولی حضور نیرو‌های ایرانی در سوریه سنگ بنای جبهه مقاومت اسلامی در دهه‌های بعد را فراهم کرد.
کمی قبل و پس از ربایش حاج احمد متوسلیان در ۱۴ تیر ۱۳۶۱، عمده قوای محمدرسول الله (ص) به ایران مراجعت کردند، اما این حضور کوتاه مدت‌باعث ارتباط‌گیری با جوانانی شد که بعد‌ها حزب‌الله را در کشور لبنان تأسیس کردند. همینطور ۲۸ خرداد ۱۳۶۱ رژه‌ای از سوی نیرو‌های ایرانی در دمشق برگزار شد که طی آن دیدار چهره به چهره مردم با رزمندگان ایرانی رقم خورد. در این رژه تاریخی که شاهدان تأثیر آن را روی مردم سوریه، آوارگان فلسطینی و لبنانی شگفت‌انگیز توصیف کرده‌اند، بسیاری از مردم، نیرو‌های ایرانی را با لشکریان صدر اسلام مقایسه کردند و تنها راه نجات خود را حضور چنین رزمندگانی عنوان می‌کردند.
تأثیر معنوی این رژه تاریخی در کنار برگزاری نمازجمعه در مسجد اموی که عموم مردم دوشادوش نیرو‌های ایرانی نماز گزاردند، بعد‌ها در جبهه مقاومت اسلامی و حضور مدافعان حرم در سوریه رخ نشان داد. در واقع قوای محمد به فرماندهی حاج احمد متوسلیان، طلیعه‌دار همان مدافعان حرمی بودند که اکنون مرز‌های مادی و معنوی ایران اسلامی را تا همسایگی رژیم‌صهیونیستی گسترش دادند و موجودیت این رژیم منحوس را به مخاطره انداختند.
کمی آن سوتر در لبنان که روزگاری شیعیان به‌رغم جمعیت قابل توجه‌شان در محدودیت شدید قرار داشتند، حزب‌الله لبنان از ارتباط‌گیری جوانان شیعه این کشور نظیر سیدحسن نصرالله که با رزمندگان ایرانی پا گرفت و رفته‌رفته به چنان قدرتی تبدیل شد که در جنگ ۳۳ روزه، برای اولین بار شکستی تمام عیار را بر ارتش به ظاهر شکست‌ناپذیر اسرائیل وارد کرد.
تشکیل حزب‌الله لبنان، زمینه‌سازی برای پذیرش مدافعان حرم در جبهه سوریه، همراهی مردم منطقه با جبهه مقاومت اسلامی و تشکیل گروه‌های جهادی متعدد در عراق، بخشی از اثراتی است که از حضور قوای محمد در سوریه اخذ می‌شود. این رزمندگان با دست‌های خالی، اما قلبی پر از ایمان به قدرت الهی به پیشواز نبردی رفتند که نهایتاً در خاورمیانه رخ خواهد داد و چهره این منطقه را برای همیشه تغییر خواهد داد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار