کد خبر: 1095305
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۴
دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی:
دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی با بیان اینکه آمریکا بزرگترین ناقض حقوق بشر در دنیاست، گفت: بیان چهره ضد حقوق بشری آمریکا از مصادیق جهاد تبیین مورد تأکید رهبر انقلاب است.

داوود عامری، با اشاره به هفته بازخوانی حقوق بشر آمریکایی، گفت: حسن ابتکار رهبر معظم انقلاب اسلامی ۳ فرصت ایجاد کرده است؛ اول اینکه به ما این امکان را می‌دهد که درباره مبانی حقوق بشر اسلامی صحبت کنیم. بنابراین مقایسه‌ای بین تعالیم الهام‌بخش اسلام با مبانی استثناگرایانه غرب ایجاد خواهد شد.

وی در ادامه اضافه کرد: دوم، فرصتی ایجاد می‌کند که درباره نقض حقوق بشر توسط قدرت‌های بزرگ به ویژه آمریکا صحبت کنیم و آشکارسازی لازم در این زمینه اتفاق بیفتد.

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی افزود: سوم، فرصتی برای اندیشمندان، فعالان، نخبگان و افراد علاقه‌مند به مباحث حقوق بشردوستانه ایجاد می‌کند تا در این خصوص سخن بگویند و تلاش کنند زمینه مناسب برای توسعه این مفهوم جهانی فراهم شود.

عامری با اشاره به ظاهرسازی آمریکا در حمایت از حقوق بشر، اظهار داشت: آمریکایی‌ها همواره تلاش کردند در عین حالی که از ناقضین بزرگ حقوق بشر در دنیا محسوب می‌شوند و جنایات بزرگی هم از سوی آنها در دنیا اتفاق می‌افتد، خودشان را حامی و مدافع حقوق بشر نشان دهند و با فریب‌کاری چهره متفاوتی از خود در دنیا عرضه کنند.

وی با بیان اینکه آگاهی و اطلاع‌رسانی درباره جنایات آمریکا در همه کشورها وجود ندارد، گفت: این موجب می‌شود که چهره واقعی آمریکا در دنیا دیده نشود. بعضی افراد نیز به رغم اطلاع و دانشی که در این زمینه دارند، آمریکا و غرب را کعبه آمال خود قرار می‌دهند و نمی‌پذیرند که بزرگترین اتفاقات علیه حقوق بشر آنجا اتفاق می‌افتد.

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران باید با همراهی کشورهایی که در این زمینه صاحب انگیزه هستند، در جهت ثبت و تنظیم اسناد لازم بکوشند و در جهت آشکارسازی حقوق بشر آمریکایی که عملاً بزرگترین نقدها در این زمینه وجود دارد، یک جریان جهانی بسازند؛ این آگاه‌سازی می‌تواند این شرایط را تغییر دهد.

بزرگترین تبعیض بین شهروندان آمریکایی در جریان است

وی آمریکا را به عنوان بزرگترین ناقض حقوق بشر در داخل و خارج از این سرزمین دانست و گفت: به‌رغم اینکه آمریکایی‌ها همواره خود را مدافع حقوق رنگین‌پوستان معرفی می‌کنند، امروز بزرگترین نقض حقوق رنگین‌پوستان در داخل آمریکا اتفاق می‌افتد. همواره علیه تبعیض صحبت می‌کنند، اما بزرگترین تبعیض در حوزه خدمات اجتماعی بین شهروندان آمریکایی در جریان است.

عامری با بیان اینکه نمونه‌هایی از نقض حقوق بشر توسط آمریکا در عرصه جهانی و بین‌الملل نیز وجود دارد، اضافه کرد: یکی از آن موارد، تجاوز به سرزمین‌ها و حمایت از جنایتکاران جنگی در دنیا است. به رغم شعارهای عوام‌پسندانه، رد پای آمریکا در همه جنگ‌ها و تعارضات مختلف دنیا مشاهده می‌شود و همواره هم در منازعات دنیا سمتی قرار می‌گیرد که سمت جنایتکاران است.

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی گفت: سالهاست شاهد جنایت‌های فراوانی توسط رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی هستیم، آمریکا نیز طرف صهیونیست‌ها ایستاده و از آنها حمایت می‌کند. در یمن نیز شاهد تجاوز، خونریزی و تضییع حقوق این ملت بزرگ هستیم؛ اما آمریکایی‌ها هیچ گاه کنار مردم یمن نایستادند و همراه کنار متجاوزین بودند. این همان استثناگرایی است که آمریکایی‌ها به نفع خودشان برای آن تعریف دارند.

وی با تأکید بر اینکه همواره نقش آشکار و پنهان آمریکا در کودتا علیه دولت‌های آزادی‌خواه و آزادی‌بخش دیده می‌شود، اضافه کرد: به‌رغم شعارها و صحبت‌هایی که از دموکراسی و مردم‌سالاری دارند، اگر به نفع آمریکا نباشد، آشکار و پنهان مداخله کرده و تلاش می‌کنند دولت‌های آزادی‌بخش و مردمی را ساقط کنند.

عامری با بیان اینکه تضییع حقوق مردم مختلف دنیا به خصوص مردم آفریقا، توسط آمریکا در دنیا زبانزد است، اظهار داشت: غارت منابع آنها همواره مورد نظر سرمایه‌داران آمریکایی بوده که نمونه کوچکی از استثناگرایی، نگاه دوگانه غرب و مسئله نقض حقوق بشر در دنیا است.

غرب برای ایجاد تصویر ایران‌گریزانه تلاش می‌کند

وی با اشاره به مخدوش‌سازی چهره بشردوستانه ایران در دنیا توسط غرب، اضافه کرد: آمریکایی‌ها همواره از قدرت پیام‌سازی جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی بیمناک بوده‌اند و می‌دانند که انقلاب اسلامی همواره با مردم در سراسر جهان ارتباط مثبتی را برقرار کرده است. بنابراین مرتب برای مخدوش کردن چهره ایران و ایجاد یک تصویر ایران‌گریزانه، تلاش می‌کنند.

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی گفت: ما در جمهوری اسلامی باید دست به اقدامات مقابله‌ای و آشکارکننده در این زمینه بزنیم که ایران اولاً خدمات بزرگی در مقابله با تروریسم در منطقه و جهان انجام داده است. دوم اینکه امروز ایران یکی از قربانیان تروریسم در دنیا است. اما ما نتوانستیم به خوبی این پیام را به جهان منتقل کنیم که نیازمند یک دیپلماسی عمومی و فرهنگی فعال است تا چهره‌ای زیبا، حق‌طلب، عدالتخواه و درستی از ایران در جهان نشان دهیم.

غفلت در تاریخ‌نویسی درست زمینه را برای تحریف فراهم می‌کند

عامری با اشاره به لزوم تبیین چهره ضدحقوق بشری آمریکا، نسل اول انقلاب را موظف به استفاده از هفته بازخوانی حقوق بشر آمریکایی دانست و گفت: تاریخ انقلاب باید به خوبی بیان و ثبت و ضبط شود. غفلت‌ در تاریخ‌نویسی و بیان درست، ایجاد تعاریف مناسب از وقایع و پدیده‌های بعد از انقلاب موجب تحریف تاریخ انقلاب در این زمینه توسط دشمنان کشور خواهد شد. در واقع بیان چهره ضد حقوق بشری آمریکا از مصادیق جهاد تبیین مورد تأکید رهبر انقلاب است.

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی تأکید کرد: نسل اول انقلاب نباید اجازه تحریف بدهد. یکی از الزامات ما در گام دوم انقلاب توجه به ساختن نسلی است که آگاه و بصیر نسبت به مسائل کشور باشد. بنابراین ضروری است که رسانه‌ها، نخبگان و جوامع فرهنگی، در این راستا تلاش کنند تا تعریف درستی از پدیده‌ها ایجاد شود و اگر اینگونه عمل شود حتما توسط دشمنان تحریف خواهد شد.

عامری با بیان اینکه ما در کشور به پیشینه‌شناسی یا یک کار علمی و فرهنگی درست و مناسب نیازمندیم، اضافه کرد: ضمن تعریف درست از حوادث، وقایع و پدیده‌های جهان، باید در عین حال بتوانیم به درستی آنها را تبدیل به محصولاتی کنیم که مردم ببینند و شناختشان افزایش پیدا کند.

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی گفت: نیازمندیم دستگاه‌های غیردولتی، سازمان‌های مردم‌نهاد و نخبگان را در این زمینه فعال کنیم. اگر فقط به دستگاه‌های رسمی و دولتی که البته آنها هم وظایفی دارند، بسنده کنیم، اتفاق جدیدی نسبت به گذشته نخواهد افتاد. ولی اگر کار را به دست مردم، به خصوص نهادهای مردمی و نخبگان بسپاریم و آنها را حمایت کنیم، در این زمینه اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

وی اضافه کرد: جوامع نخبگی و سازمان‌های مردم‌نهاد باید مطالبه‌گری از دستگاه‌های فرهنگی به خصوص دستگاه‌های بین‌المللی را در دستور کار خود قرار دهند. به هرحال دستگاه‌های بین‌المللی نسبت به حقوق بشر و حتی نقض ۀآن توسط آمریکایی‌ها و قدرت‌های بزرگ وظایفی بر عهده دارند.

عامری در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد ما برای اینکه حقوق بشر آمریکایی را به خوبی تبیین کنیم و یک جبهه مناسب در خصوص صلح و عدالت در جهان بسازیم، نیازمند به گفت‌وگوهای فراوان در دنیا هستیم. لذا برگزاری، نشست‌ها، همایش‌ها و کنفرانس‌هایی با این موضوع به صورت مستمر در داخل و خارج، می‌تواند یکی از راهکارها باشد و به این زمینه کمک کند؛ چراکه نیازمند به آشکارسازی و تبیین جهانی هستیم.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار