کد خبر: 1095201
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
همزمان با افزایش کمک‌های نظامی امریکا به کی‌یف
رئیس‌جمهور روسیه در یکی از سخنرانی‌های اخیر خود با اعلام اینکه کشور‌های غربی، اوکراین را به ابزاری برای رسیدن به اهداف خود تبدیل کرده‌اند، به صراحت گفت که به‌رغم چنین سیاستی، غرب خود را به دام انداخته است. این در حالی است که امریکا علاوه بر برنامه اختصاص کمک ۸۰۰ میلیون دلاری به اوکراین، بنابر آنچه یک منبع آگاه گفته است، در انتقال داعشی‌ها نیز نقش مستقیمی دارد.

رئیس‌جمهور روسیه در یکی از سخنرانی‌های اخیر خود با اعلام اینکه کشور‌های غربی، اوکراین را به ابزاری برای رسیدن به اهداف خود تبدیل کرده‌اند، به صراحت گفت که به‌رغم چنین سیاستی، غرب خود را به دام انداخته است. این در حالی است که امریکا علاوه بر برنامه اختصاص کمک ۸۰۰ میلیون دلاری به اوکراین، بنابر آنچه یک منبع آگاه گفته است، در انتقال داعشی‌ها نیز نقش مستقیمی دارد.

ولادیمیر پوتین روز پنج شنبه در سخنرانی برای مقامات سرویس اطلاعات خارجی این کشور با اعلام اینکه غرب نتوانسته ضعف نفوذ خودش را پیش‌بینی کند و از تحلیل درست تحولات ناتوان است، گفت که این موضوع باعث شده غرب خود را به دام اندازد. پوتین تصریح کرد: «کشور‌های غربی با خودخواهی کامل از میلیون‌ها اوکراینی به عنوان ابزاری مصرفی استفاده می‌کنند. اوکراین فقط در چارچوب بازی‌های سیاسی برای بازدارندگی روسیه مورد نیاز غرب است.» به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وی از آغاز روند شکل‌گیری یک نظام چندقطبی در جهان خبر داد و تأکید کرد که این روند غیرقابل برگشت است. وی افزود: «غرب به اصطلاح جمعی در اقدامات خود بر این واقعیت تکیه دارد که هیچ جایگزینی برای مدل جهانی‌گرایی لیبرال آن‌ها وجود ندارد. در حالی که این مدل همان نسخه به روز شده استعمارنو است و نه چیز دیگری. یعنی جهان به سبک امریکایی، جهانی که با حاکمیت گروه کوچکی از کشور‌ها اداره شده و در آن حقوق دیگر کشور‌ها به سادگی نقض می‌شود.»‌رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به موارد مشابه، یادآور شد: «حالا هم، نوبت میلیون‌ها مردم غیرنظامی در اوکراین رسیده است که سرنوشت آن‌ها هیچ اهمیتی برای غرب ندارد و از آن‌ها تنها به‌عنوان ابزاری برای بازدارندگی روسیه و به منظور جلوگیری از توسعه آن با سرعت لازم و بر اساس ارزش‌های سنتی مورد نیاز خود استفاده می‌شود.»
شرایطی در قالب تهاجم جهانی
علاوه بر پوتین، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز معتقد است که غرب عملاً پرده آهنین در روابط خود با روسیه را پایین کشیده، ولی مقامات مسکو هر کاری را که لازم باشد برای کاهش وابستگی به غرب انجام خواهند داد. لاوروف همچنین اجرای ابتکارعمل رئیس‌جمهور پوتین در خصوص مشارکت بزرگ اورآسیایی را یکی از اولویت‌های سیاست خارجی روسیه نامید و بر توسعه روابط با متحدان کشورش در پاسخ به خط مشی مخرب غرب تأکید کرد. همچنین دیمیتری مدودف رئیس‌جمهور پیشین روسیه و معاون شورای امنیت این کشور هم با بیان اینکه روسیه حق دفاع از خود را دارد، گفت: «می‌خواهم بار دیگر اشاره کنم که تحت شرایطی به‌خصوص، چنین اقدامات خصومت‌آمیزی می‌تواند به عنوان یک تهاجم بین‌المللی تعریف شود و حتی توجیهی برای جنگ.» در سایه انتقاد‌های روس‌ها از سیاست‌های حمایتی غرب، امریکا همچنان بر پشتیبانی از کی‌یف تأکید دارد. جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا روز پنج شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که کشورش برنامه کمک کلان به اوکراین را در دستور کار دارد. بایدن در این مورد گفت: «در روز‌های آینده، ما قصد داریم تخصیص (کمک دفاعی) به اوکراین را اعلام کنیم که این رقم بیش از ۸۰۰ میلیون دلار شامل سیستم‌های دفاع هوایی پیشرفته، توپخانه و مهمات اضافی، رادار‌های ضد باتری، مهمات اضافی برای اوکراین است.»
واشنگتن میانجی تزریق داعشی‌ها به اوکراین
سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) در حال جذب شبه‌نظامیان داعشی مستقر در زندان‌ها و کمپ‌های تحت کنترل کرد‌ها در سوریه است تا آن‌ها را به اوکراین اعزام کند. یک منبع مطلع در این مورد به اسپوتنیک گفت: «براساس اطلاعات موجود، سازمان سیا امریکا به طور فعال در حال جذب شبه‌نظامیان داعش است که در زندان‌ها و اردوگاه‌های تحت کنترل کرد‌ها در شمال شرق سوریه نگهداری می‌شوند. امریکایی‌ها به بهانه انجام تحقیقات تکمیلی با چشم‌انداز انتقال این نظامیان به اروپا، تروریست‌ها را به تأسیسات خود منتقل می‌کنند.»‌این منبع افزود: «کرد‌ها تا به امروز چندین رهبر عالی‌رتبه داعش و حدود ۹۰شبه‌نظامی را به ایالات متحده تحویل داده‌اند که عمدتاً از شهروندان کشور‌های اتحادیه اروپا، عراق، جمهوری چچن روسیه و سین‌کیانگ چین هستند. در حال حاضر، ایالات متحده قصد دارد شبه‌نظامیان را در قلمرو پایگاه نظامی خود در التنف، واقع در جنوب سوریه مستقر کند.» این منبع آگاه همچنین گفت: «در آینده، واشنگتن قصد دارد این شبه‌نظامیان را راهی اوکراین کند تا در خصومت‌ها علیه نیرو‌های مسلح روسیه شرکت کنند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار