کد خبر: 1095046
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
کبری فرشچی

۲ هزارو ۷۰۰ میلیارد دلار؛ این گردش مالی صنایع خلاق در دنیاست و چیزی حدود ۵۰ میلیون نفر هم در این صنایع مشغول به کار هستند. یکی از بهترین بخش‌های این توانمندی‌های اجتماعی است. حالا هم قرار است رویداد ملی «نوآوری و پیشرفت ایران» (نوپیا) با حمایت مرکز نوآوری اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و معاونت علمی ریاست جمهوری برای فعالان نوآوری اجتماعی برگزار شود.
روز گذشته نشست خبری نخستین رویداد ملی «نوآوری و پیشرفت ایران» (نوپیا) با حضور رئیس مرکز و دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی ریاست جمهوری ودکتر محمد محسن دوباشی رئیس شورای سیاستگذاری نوپیا برگزار شد.
کرمی در این نشست با تأکید بر اینکه سند توسعه ملی فناوری نرم یکی از سند‌هایی است که به صراحت در آن آمده که رشد نوآوری‌های اجتماعی جهت نقش‌آفرینی بیشتر گروه‌های مردمی در حل آسیب‌های اجتماعی از اولویت‌های کشور است، افزود: «نوپیا یکی از ساختار‌های سازمانی است که توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره) شگل گرفته‌است و می‌تواند سرشبکه یا «هاب ملی» این کار در دل خانه‌های خلاق و نوآوری یا خانه‌های خلاقی باشد که در مناطق کم‌برخوردار ایجاد می‌شود.»
به گفته وی در حال حاضر ۲ هزارو ۷۰۰ میلیارد دلار گردش مالی صنایع خلاق در دنیاست و ۵۰ میلیون نفر به صورت مستقیم در این صنایع مشغول به کارند. وی با تأکید بر اینکه شعار امسال قابلیت کمی‌شدن دارد، گفت: «قانون دانش‌بنیان ضوابط و شرایطی دارد و هر چیزی دانش‌بنیان نمی‌شود و ما نمی‌توانیم کیفیت را فدای کمیت کنیم.»
کرمی با تأکید بر اینکه ما یک درصد جمعیت دنیا و یک درصد خاک جهان را در اختیار داریم، اما ۲ درصد تولید علم در دست ماست، تصریح کرد: «۵۰ درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در رشته‌های علوم انسانی هستند. خب این‌ها قرار است کجا مشغول به کار شوند؟ خانه‌های خلاق نوآوری و مراکز نوآوری یکی از جا‌هایی است که می‌تواند این افراد را به کار بگیرد.»
محمد محسن دوباشی، رئیس شورای سیاستگذاری نوپیا هم با تأکید بر اینکه برای نخستین‌بار فعالان عرصه نوآوری اجتماعی در یک رویدادی مبتنی بر هم افزایی و ارائه روایتی نو از کنش‌های اجتماعی دور هم جمع می‌شوند، افزود: «سال‌هاست که ادبیات حوزه نوآوری اجتماعی موجود است و فعالیت‌های زیادی نیز در این زمینه انجام شده‌است، اما تاکنون عرصه برای گردهمایی و هم‌افزایی مجموعه‌ها وجود نداشت. به شدت این ظرفیت را در بدنه اجتماعی کشور می‌بینیم که برای برون‌رفت، از مسئله‌های کنونی و ارائه راه‌حل‌های جدید نیازمند یک راه جدید و خلاق و نوآورانه در بدنه فعالیت‌های نوآورانه و اجتماعی هستیم.»
دوباشی ادامه داد: «اهمیت حوزه نوآوری اجتماعی به هم‌افزایی این دو جریان فعالان حوزه فناوری و فعالان حوزه اجتماعی در کنار هم است.»
به گفته وی، نوآوری اجتماعی می‌تواند فرصت جدیدی را خلق کند، چراکه در حوزه مسائل اجتماعی با نگاه آسیب‌محور ورود می‌شد و در مواجهه با نگاه آسیب‌محور به آسیب‌های اجتماعی نیز دچار روزمرگی و تکرار هستیم. نوآوری اجتماعی پاسخ نوآورانه برای حل مسئله است که هم ناظر به حل مسئله و هم ناظر به نوآوری و هم ناظر به فناوری است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار