کد خبر: 1095044
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل بار دیگر تأکید کرد تا زمانی که کشورش از خاک اوکراین هدف تهدید قرار می‌گیرد، اقدام نظامی علیه اوکراین ادامه خواهد داشت.

معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل بار دیگر تأکید کرد تا زمانی که کشورش از خاک اوکراین هدف تهدید قرار می‌گیرد، اقدام نظامی علیه اوکراین ادامه خواهد داشت. وی با انتقاد از مواضع جنگ‌افروزانه غرب در حمایت از کی‌یف گفت که آن‌ها با دراختیار گذاشتن تسلیحات، تنها زمینه را برای عذاب هر چه بیشتر دولت اوکراین که از قربانی کردن مردم خود نیز فروگذار نیست، مساعد می‌کنند.

بیش از چهار ماه از آغاز جنگ اوکراین می‌گذرد و امریکا که از روز‌های نخست، تسلیح طرف اوکراینی را به صورت جدی دنبال می‌کرد، عملاً نشان داد که اراده‌ای برای پایان جنگ ندارد. دیروز در تازه‌ترین موضع‌گیری مسکو، دیمیتری پولیانسکی در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره برنامه کشورش برای اقدام نظامی در اوکراین گفت: «عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین تا زمانی که اوکراین گلوله‌باران دونباس را متوقف نکند و هیچ تهدیدی از خاک این کشور وارد نشود، ادامه خواهد داشت. ما یک عملیات نظامی ویژه را آغاز کردیم تا به بمباران دونباس پایان دهیم و همچنین اطمینان حاصل کنیم که این کشور و رهبری ناسیونالیست آن از تهدید علیه روسیه و مردم ساکن در مناطق جنوبی و جنوب شرقی اوکراین دست برمی‌دارد.» به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک وی خطاب به غرب گفت: «با تأمین سلاح‌ها، تنها عذاب رژیم جنایتکار کی‌یف را که آماده قربانی کردن مردم خود است، طولانی‌تر می‌کنید. هر چه زودتر متوجه این موضوع شوید، رهبری اوکراین زودتر با موضعی واقع‌بینانه به میز مذاکره می‌آید تا شعار‌های پر زرق و برق.»
شورای امنیت به تریبون زلنسکی تبدیل نشود
این دیپلمات روس افزود: «ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین اجازه داشت در برابر شورای امنیت سازمان ملل از راه دور و بدون مشورت قبلی با سایر اعضای شورا صحبت کند که این امر ناقض رویه‌های موجود است.»‌وی افزود: «شورای امنیت نباید به سکویی تبدیل شود که رئیس‌جمهور زلنسکی، هرچند از راه دور، بتواند برای گرفتن تسلیحات بیشتر از ناتو از آن بهره ببرد.»‌سخنان پولیانسکی ناظر به سخنرانی زلنسکی است که از سازمان ملل خواسته است روسیه را به عنوان یک «دولت تروریستی» معرفی کند و عضویت دائمی آن را در شورای امنیت سازمان ملل حذف کند. پیش از پولیانسکی، معاون شورای امنیت ملی روسیه نیز درباره هرگونه تهدید کریمه هشدار داد و اعلام کرد که هر تلاشی برای حمله به کریمه به مثابه «اعلان جنگ» علیه روسیه است.
دعوت از سوئد و فنلاند
در بحبوحه جنگ اوکراین موضوع الحاق سوئد و فنلاند به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به صورت جدی مطرح شد. استکهلم و هلسینکی در ۱۸ مه (چهار شنبه ۲۸ اردیبهشت) برای پیوستن به ناتو درخواست دادند. انتظار می‌رفت که آن‌ها در این اجلاس در مادرید دعوتنامه دریافت کنند، اما ترکیه روند الحاق را مسدود کرد. هدف آنکارا این بود که آن‌ها تعدادی از گروه‌های کرد را به عنوان سازمان‌های تروریستی به رسمیت بشناسند و افراد تحت تعقیب ترکیه را تحویل دهند. منابع خبری روز چهار شنبه از توافق ترکیه با سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو خبر دادند. همچنین، گزارش‌ها حاکی از این است که سران ترکیه، سوئد و فنلاند به تازگی یادداشتی را برای پیوستن دو کشور شمال اروپا به ناتو امضا کرده‌اند. یک منبع آگاه در این زمینه گفت: «این یک توافق سه‌جانبه برای الحاق به ناتو است.» ساولی نینیستو، رئیس‌جمهور فنلاند گفت که ترکیه در اولین روز از نشست سران این ائتلاف در مادرید، پایتخت اسپانیا، با حمایت از عضویت مشترک فنلاند و سوئد در ناتو، موافقت کرده است. نینیستو خاطرنشان کرد که این پیشرفت پس از امضای یادداشت مشترک سه کشور برای گسترش حمایت کامل خود در برابر تهدیدات علیه امنیت یکدیگر حاصل شد. آن لینده، وزیر امور خارجه سوئد بعدازظهر سه شنبه به وقت تهران گفته بود که سوئد و ترکیه در مذاکرات درباره پیوستن این کشور واقع در شمال اروپابه ناتو پیشرفت‌هایی داشته‌اند. سرانجام بعد از تلاش‌های طولانی، بعدازظهر چهار شنبه سازمان ناتو به صورت رسمی از سوئد و فنلاند برای پیوستن به این ائتلاف دعوت کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار